torsdag 8 december 2016

Lucka 8

Hjärtevärmare



Från en flytande hjärtevärmare till en i mer fast form. Den här hjärtevärmaren kan vara antingen stickad eller virkad. Det är en lång smal trekantig sjal med långa knytband. Den var särskilt populär på 1800-talet och användes för att värma framför allt axlar och rygg. Eftersom den var så lång så las den omlott fram över bröstet och sen bak vid ryggen igen och där korsades banden så att man sen knöt dem framme i midjan. Den satt på plats bättre än en vanlig sjal. Det blev mer som en slags väst.  Ofta användes den av kvinnor som arbetade utomhus. 


Den kallas även för ami. Ordet kommer från franskans amict som är namnet på det axelkläde som prästen bär över mässkjortan. Ordet ami betyder vän och i korsord kan man ofta se att det står: "en vän om halsen" och då ska man skriva ami


Till bebisar finns många mönster på hjärtevärmare. Det är små koftor som går omlott fram. När Zoé var liten så stickade jag en hjärtevärmare till henne.

24 kommentarer:

  1. Det har jag aldrig hört förut. Kul!
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hittar mycket kul information på nätet. Finns otroligt mycket som har samband med hjärta upptäckte jag när jag letade.

      Radera
  2. Det visste jag inte!
    Sv....Patrik hade tur denna gång :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig mycket genom att leta på Internet.

      Radera
  3. Haha! Ja, ordet ami brukar jag komma ihåg när det gäller korsord :D
    Och vilken söt liten hjärtevärmare du gjorde till Zoé!
    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma modell stickade jag till hennes mamma när hon var liten. Jag gillar den modellen.

      Radera
  4. vilken underbar hjärtevärmare där på sista bilden!
    Spännande läsning om den du beskriver i början... ami vet jag i alla fall vad det är :)

    SvaraRadera
  5. Så söt hjärtevärmare du stickade till Zoé.
    Jag har i princip alltid en sjal, eller skafs om axlarna. Men har aldrig sett eller hört talas om hjärtevärmaren. Men så fiffig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var nog mer populär förr i tiden, men vem, vet...snart är den kanske högsta mode igen.

      Radera
  6. Hjärtevärmare är säkert väldigt behagligt att ha på sig, ungefär som en väst. Jag är frusen om ryggen och västen sitter på nästan jämt när det är vinter. När mina barn var små stickade jag också såna där omlottröjor, men visste inte att de kallades hjärtevärmare.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att ha något varmt om rygg och axlar när man sitter i soffan.

      Radera
  7. men så kul att få veta vad det där ami är för nåt! hade ingen aning. så det var en bra lucka idag!

    SvaraRadera
  8. Nu vet jag var AMI när det gäller halsduk kommer ifrån. Visst är det en varm vän! Hjärtevärmare skulle alla vara. Världen behöver det:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé! Det behövs många hjärtevärmare.

      Radera
  9. Nu har jag läst ikapp bland dina härliga hjärteluckor :) Och oj vad jag har lärt mig nu!!! Tack för underbara givande inlägg <3
    Tack också för din kommentar inne hos mig, ja de där myndigheterna är i en helt egen division. Tack och lov att man inte är som dem. Hoppas det går vägen för din dotter.
    Önskar dig en fin kväll!
    Kramen
    Pia

    SvaraRadera
  10. Men oj vilken söt liten kofta! :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Som redan sagt många gånger, så lärde jag mig någonting nytt igen, fastän det är gammalt och nästan antikt. Visst har jag hört talas om hjärtevärmare många gånger men aldrig har jag tänkt mig att det är ett plagg. Vilket nu, med facit i hand känns helt naturligt.

    SvaraRadera
  12. Din julkalnder är verkligen full av nya lärdomar - så varma ami!

    SvaraRadera