fredag 2 december 2016

Lucka 2

Fotboll


Jag förstår om det är någon som hajar till när underrubriken på dagens lucka är fotboll. Jag är inte precis världens största fotbollsfantast, men detta kunde jag bara inte missa. Det finns en fotbollsklubb i Edinburgh som heter Hearts of Midlothian. Klubben grundades 1874 och namnet togs från en populär lokal danshall, som i sin tur hade tagit namnet från The heart of Midlothian, en roman av Walter Scott.

Det är en skotsk skald och författare som levde 1771-1832. Han är känd för att ha skapat den historiska romangenren och var populär redan under sin livstid. I början av 1800-talet var han den mest läste författaren. Han skrev 29 romaner och den mest kända är nog Ivanhoe. 1820 adlades han.

Hans roman The heart of Midlothian handlar om the Old Tolbooth, ett fängelse i Edinburgh. Midlothian är en del av Skottland. På 1700-talet utbröt ett stort upplopp efter avrättningen av två smugglare. Polischefen beordrade sina män att skjuta in i folkmassan och flera människor dödades. Polischefen blev senare lynchad.


Detta hjärtat finns i Edinburgh och visar var ingången till Old Tolbooth fanns. Fängelset revs 1817 året innan Scotts roman publicerades.

24 kommentarer:

  1. Fint hjärta. Lite motsägelsefullt dock att det visar ingången till ett fängelse. Men det är förstås gjort av sten ...
    Den polischefen var verkligen ingen hjärtegod person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade säkert ett hjärta av sten.

      Radera
  2. Både lite roligt, men ändå tragiskt med hjärtat. Det är ett fint hjärta iallafall.
    Bra att någon tog tag i saken med polisen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt ovanligt med sådana händelser, tyvärr.

      Radera
  3. Tack Gunnel för ett hjärtligt inlägg på annorlunda vis. Intressant, återigen har jag lärt mig någonting nytt.
    Jag är glad att hjärtat finns utanför det fängelse som inte finns längre, det behövs mycket hjärtan i vår värld för att förgöra ondska och brott som uppkommer på grund av många olika orsaker. Det finns en människa i allt, på ont och på gott. Man vet inte vad som är orsaken bakom till att folk blir brottslingar och fängelsekunder. Hjärtat av sten värmer mitt hjärta och mitt sinne, jag känner mig alltid lite olycklig för dem som hamnar snett i livet. Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt och sätta sig in i "tänket" hos de som medvetet sårar eller skadar andra människor. Någon gång måste de väl också känna något gott i sina hjärtan?

      Radera
  4. Intressant att få veta lite om Sir Walter Scott. Har inte läst någon av hans romaner dock.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda jag känner till är Ivanhoe, och jag har sett den på film också många gånger.

      Radera
  5. Så fint hjärta ... intressant och lärorikt :)

    SvaraRadera
  6. Så fint de har gjort hjärtat där i marken! Och intressant att få veta!
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul och veta bakgrunden till saker man träffar på.

      Radera
  7. Tack för intressant läsning!!
    SV...Töserna har eget rum!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att du gillade inlägget.

      Radera
  8. Hmmm... i dag fick jag en chokladfotboll i min kalender. En fotboll fylld med likör.
    En så hemsk historia kring det där hjärtat. Tur att fängelset är rivet nu, för det var nog ett förfärligt ställe.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så passande att min kalender också hade fotbollsanknytning idag. Ja, det där fängelset var nog ett riktigt skräckexempel på hur hemskt det kunde vara att sitta inlåst.

      Radera
  9. Åhh vilken intressant historia, tack för detta Gunnel. Visste inget om detta.
    Men författaren har jag hört talas om och visst skrev han Ivanhoe.
    Den är en av mina bästa älsklingsfilmer, jag gillar riddare och tornerspel.
    Vad gillar jag mer, jo stenar i alla dess former, så detta handgjorda ihop satta
    stenhjärta med fotbolls symbolen blev tummen upp för dem som gjort det.
    Ja då var det dags för din advents kalender, jisses vad tiden går . . . .
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år går väldigt snabbt tycks det...i varje fall om man tittar bakåt.

      Radera
  10. Mycket jag inte visste. Har inte ens hört namnet trots att Ivanhoe varit en favorit-filmfigur ända sedan barnsben. Kung Arthur kring runda bordet, de tre musketörerna, alla de var stora favoriter både som böcker och film, de triggade min fantasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte heller till något om varken fotbollsklubb eller fängelset förrän jag började leta idéer till min kalender.

      Radera
  11. Nu har jag lärt mej något nytt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också lärt mig mycket nytt under tiden jag hållit på med kalendern.

      Radera
  12. Bravo! Fint inflätad i hjärtregionen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotbollen har säkerligen en plats i mångas hjärtan.

      Radera