tisdag 13 december 2016

Lucka 13

Lucia


Lucia anses vara en historisk person som föddes i en adlig och rik familj i Syrakusa år 283 e.Kr. Fadern dog tidigt och Lucias mor lovade bort sin dotter till en man. Lucia däremot ville leva som nunna. Modern, som varit sjuk i många år, gjorde en pilgrimsfärd till Catania och en helgongrav där. Hon blev botad och i glädjen över detta gick hon med på Lucias önskan att skänka bort hennes hemgift. Den blivande maken kände sig lurad på hemgiften och förstod nu att Lucia var kristen. Detta var under den tid då den romerska kejsaren förföljde de kristna. Den försmådde friaren angav Lucia för myndigheterna och hon dömdes till döden år 303, endast 20 år gammal. Hon firas som helgon inom Romersk-katolska och Ortodoxa kyrkan med festdag den 13 december.

Lucia hade ett mycket gott hjärta och ville hjälpa de som hade det sämre ställt. Hon är skyddshelgon för bl.a. synskadade, sjuka barn, prostituerade m.fl. gemensamt för alla som blir helgonförklarade är att de visar omtanke och barmhärtighet, sådana egenskaper som vi förknippar med hjärtat. Det finns en särskild Helgonkalender där man kan läsa vilken dag ett visst helgon firas. Helgonen delas in i martyrer eller bekännare. En martyr är någon som dött i Guds tjänst och en bekännare är en som fått lida för sin tro men dött en naturlig död. Lucia är alltså en martyr.

24 kommentarer:

  1. Tänk vilken makt vissa herrar hade förr i tiden. Och vilken tur för Lucia att hon friades. Fast ibland kan jag tycka att vissa hårt kriminella, mördare och pedofiler kunde gått få hårdare straff, kanske rent av dömda till döden.
    Ha en fin Lucia! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strafflängden på olika brott här i Sverige kunde nog behöva ses över.

      Radera
  2. Är det inte underligt att den "ursprungliga" meningen formas om efter de behov vi har i nuets tider.
    Nu har jag gjort 13 lucköppningar på en gång. En kopp kaffe och snällkaka intogs till nöjet som jag tackar för - och jag delar inläggen på G+
    Hjärtekram

    SvaraRadera
  3. Bra att det finns en historia som har lett till denna tradition. Luciamorgon är mysigt. Tidig morgon, skönsång, en saffransbulle redan till frukost och många, många tända ljus. Hoppas du får en fin 13 december!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig med en trevlig Luciadag.

      Radera
  4. Så trevligt med lite historia :)
    Ha en riktigt fin Lucia!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Finurliga du, säger jag, efter att ha sett ditt fina badrum, med massor med egentillverkade saker.
    Ha en riktig trevlig Lucia!
    Julkramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas din Luciadag också blir trevlig.

      Radera
  6. Vi besökte Syrakusa när vi var på Sicilien. Ett mycket intressant besök.

    Önskar dig en fin Luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det var något speciellt.

      Radera
  7. Lucia är en vacker högtid och TV:s Luciamorgon från Varbergs fästning var väldigt fint.
    Jag läste någonstans att man bara firat i Sverige sedan 1920 ungefär. Jag trodde det var äldre. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer säkert. Jag har läst att förr var det lussegubbar som sprang från hus till hus och åt frukost och drack sprit. De blev visst ganska störiga. Påminner lite om en del lussevakor, men en sån tradition tycker jag inte är nåt att bevara.

      Radera
  8. Vi behöver fler helgon, och då helst levande, här i världen!
    Hoppas du får en skön luciakväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Levande helgon är verkligen en bristvara.

      Radera
  9. Lärorikt och intressant ... tack för det Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många olika historier om Lucia, men alla är lika spännande.

      Radera
  10. vi lussade för min mor, hon säger att det är första gången någon lussar för henne.

    SvaraRadera
  11. Det verkar vara något strul med mina kommentarer. De har försvunnit, både här och på på min egen blogg. Jag gör ett nytt försök.
    Har läst ikapp dina kalenderinlägg efter mina ofrivilliga datorfria dagar. Ser att vi har samma luciabild idag - hon är bara så söt.
    Luciadagen har jag alltid tyckt om, den sprider ljus och hopp i en mörk tid. Behövs extra mycket i dessa dagar.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucia är en fin högtid att fira. Jag vet att det har varit en del strul med min blogg. Det finns många som inte kan komma in och kommentera. Det är så irriterande.

      Radera
  12. Inte visste jag att man delade upp helgonen i två kategorier. Intressant! Jag fick min dos av Lucia igår när jag kompade ett litet Luciatåg i Rönö på Vikbolandet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar hur många luciatåg som gick runt här i landet.

      Radera