tisdag 6 december 2016

Lucka 6

Prasselupplaga


Det blir mer och mer populärt att läsa tidningen på nätet. Jag är så gammaldags att jag hellre vill ha en gammal vanlig tidning som prasslar så mysigt när man vänder bladen. Bästa stunden på hela dagen är när man sätter sig vid frukostbordet med en kopp kaffe och dagens tidning. Det är så bra ordnat så den betsår av flera bilagor. Då kan vi tar var sin och fördjupa oss i. 

Många tidningar har antingen slagits ihop eller upphört helt. I framtiden kommer det kanske inte att finnas några papperstidningar. Själv har jag laddat ner Readly på min iPad och där läser jag de veckotidningar och facktidningar jag är intresserad av. 

En gammal tidning som fortfarande lever är Aftonbladet. Den startades av Lars Johan Hierta. Han lovade redan före första numret, som utkom den 6 dec 1830, att hans tidning skulle "söka snabba underrättelser om märkliga åtgärder inom administrationen". Idag är det således exakt 186 år sedan som man kunde läsa Aftonbladet för första gången. Han ville att det skulle vara en oberoende tidning. Föregångarna hade alla varit okritiska och eftergivna mot kung Karl XIV Johan som styrde med hjälp av adeln. Hierta slogs för yttrandefrihet och för en tvåkammarriksdag med valda ledamöter. Under de fyra första åren åtalades Aftonbladet fem gånger.

Lika hatad som tidningen blev av överheten, lika populär och älskad blev den bland borgerskapet. Det fanns en avdelning som skrev i en lite satirisk stil och blev väldigt omtyckt. Det var starten till de moderna tidningskåserierna. Hos Hierta arbetade även Sveriges första heltidsanställda kvinnliga journalist, Wendela Hebbe.

Kungen försökte dra in tidningen, men Lars Johan var smart. Han hade i förväg skaffat nya
utgivningsbevis för andra utgivare än han själv. Han bytte namn till "Det nya Aftonbladet", "Det andra...Det tredje..."osv. När han sålde Aftonbladet 1852 hade han ändrat titeln 26 gånger. Aftonbladet var under Hiertas tid Sveriges största och mest inflytelserika tidning. 

28 kommentarer:

  1. Här tidningsprasslas det också till morgonfikat. Och ibland klipps det t.o.m. ut något. Det kan man inte göra från nätupplagan.
    Papperstidningen och fasta telefonen - ja, må de leva! De är ett måste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där slår pappersupplagan nätupplagan rejält när det gäller att klippa ut. Det gör jag också ofta. Bara för att det kommer nya saker behöver man inte alltid skrota de gamla.

      Radera
  2. Jag läser också den lokala tidningen i pappersvarianten på morgonen. Det är som du säger en av de bästa stunderna på dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att börja dagen lugnt med gammaldags tidningsläsning och en kopp kaffe är det bästa.

      Radera
  3. Jag läser morgontidningen på nätet, medan Lasse läser pappersvarianten. Sedan byter vi så jag kan lösa dagens korsord och/ eller sudoko i lugn och ro :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korsprd gillar jag bäst att lösa i en papperstidning.

      Radera
  4. Jag läser lokaltidningen i pappersformat, för övrigt läser jag mycket gratissidor i diverse tidningar på nätet.

    Misstänker att det är vi, kanske 60+, som envisas med papperstidningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du har rätt, för jag känner inte många yngre som prenumererar på en papperstidning. Veckotidningar och facktidningar tycker jag däremot är helt ok att läsa på Readly.

      Radera
  5. Vi vill också läsa papperstidningen. Men då man är på semester är det smidigt att läsa på nätet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nätetet är ett bra komplement, men jag vill inte vara utan en prasslande tidning helt.

      Radera
  6. Prassel vid frukostbordet är absolut en mysig sak. En helt annan upplevelse än att läsa på en skärm. Och så är det kul att få sig till livs sådant vetande som jag sannolikt inte hade stött ihop med någon annanstans. Ett födelsedagsbarn minsann, till minnet av en klurig, driftig man.
    Ha en fortsatt fin tisdag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det finns alternativ, så alla kan få det som passar dem bäst.

      Radera
  7. Här blir det mest att vi läser tidningen på nätet! HD vill jag gärna läsa fast vi är långt hemifrån. Och då blir det på mobilen eller datorn!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste var det mest praktiska för er del.

      Radera
  8. Jag har ingen prasselupplaga!
    Jag följer vad som händer i lokalbladet och skånskan på nätet.
    Sv.....Jag är glad över mina fötter!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Du tangerar mitt inlägg Social medier etc. http://hanskhjo.blogspot.se/2016/12/sociala-medier-etc.html
    Tack för historielektionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev detta inlägget för nån månad sen, när jag förberedde min kalender. Rena slumpen att jag valde att publicera det nästan samtidigt som du.

      Radera
  10. Jag köper aldrig kvällsblaskorna och inte veckotidningar heller, men min morgontidning, Gotlands Allehanda, vill jag inte avstå från och givetvis ska det vara pappersupplagan.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. En papperstidning till frukosten är en bra start på dagen.

      Radera
  11. Se där fick jag höra lite om Aftonbladets historia, något jag inte alls visste.
    Vi läser Aftonbladet på nätet vi med, men det händer att vi köper den på sommaren när vi är ute å bobilar, om inte annat så för att vi får två korsord och så tändor när vi ska göra någon brasa.

    Veckotidningar köper jag heller inte...jo Se å Hör nångång på sommaren för att hänga med i skvallret hahahahaha....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det blir onödigt dyrt med veckotidningar. Därför gillar jag Readly där jag kan läsa hundratals tidningar för 99 kr i månaden. Det är ungefär vad en hobbytidning ute i affären kostar.

      Radera
  12. Skulle också ha svårt att vara utan lokaltidning. Håller med dig om att morgonen med en kopp te (för mig) och tidningen är dagens bästa stund. Norrköpings Tidningar är i två delar så det blir perfekt för Kent och mig. Riksnyheter får jag genom att läsa nyheterna Svt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit en gammal vana att läsa tidningen vid frukostbordet, och det är nog ganska svårt att ändra på det.

      Radera
  13. Så intressant detta med Hierta och Aftonbladet. Alltid blir man lite klokare.
    Jag läser min morgontidning på kvällen dagen innan den egentligen kommer ut. På webben då förstås. Vi har två lokaltidningar på Åland som konkurrerar med varandra och när den ena tänket ligga steget före den andra så började den att lägga ut morgondagens nyheter redan kvällen innan. Snart gjorde den andra samma sak, så här på Åland läser väldigt många nyheterna innan de egentligen har kommit ut. :)
    Vi läser även svenska och finländska tidningar på webben, samma dag som de kommer ut däremot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Inte dåligt att läsa nyheterna innan de har kommit ut. Göran läser också alltid på webben kvällen innan, så det är nog mest jag som är lite stelbent där.

      Radera
  14. Så fick du in Hierta finurligt drag!
    Här prasslas inte så mycket längre ....
    Jag tog mig nya vanor, men en prassellängtan dök upp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Med tiden så skippar vi nog också prasselupplagan.

      Radera