måndag 12 december 2016

Lucka 12

Accessoarer


Kläder och mode har alltid varit ett stort intresse för mig. Accessoarer är minst lika viktigt som själva kläderna. En scarf eller ett halsband kan piffa upp det tråkigaste plagg. Den här Yves Saint Laurent-väskan är inget jag äger eller nånsin kommer att göra. Priset på den är långt över min budget. Det är klart de där tre bokstäverna på framsidan som kostar mest, för jag är övertygad om att så väldans mycket bättre kvalitet jämfört med andra väskor är det inte.


Då är den här hjärtklockan betydligt humanare i pris. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa eller önska att få i present.


 Örhängen använder jag nästan dagligen. Jag fick gjort hål i örsnibben för en himla massa år sen, och det är det bästa. Clips sitter i regel så hårt att jag får huvudvärk. När man blir äldre har örsnibben en tendens att vika sig på nåt mystiskt vis. Kanske inte alla råkar ut för det, men jag har gjort det. Det ser ut som om jag försökt att fälla in öronen och då har det blivit ett litet veck precis i snibben. Det döljer jag med örhängen.


Halsband finns också många modeller där det är ett hjärta som hänger i en kedja. Hjärtsymbolen är ofta förekommande bland smycken.


Det smycke som mest förknippas med hjärta och kärlek måste vara ringen. När jag jobbade på Barnsjukhuset fick vi inte använda ringar med pärlor...bara släta ringar. Min vigselring har 7 små ametister och eftersom jag inte kunde ha den på jobb, så tyckte jag det kändes lite konstigt att endast bära förlovningsringen. Jag har placerat dem i en smyckesko som står framme så jag ser dem varje dag. Det är givetvis inget som hindrar att jag bär dem nu, men det blir liksom aldrig av. Trots det räknar jag mig som gift och kommer att fira guldbröllop om 1 1/2 år.....med eller utan ringar.

14 kommentarer:

  1. Ja det var en mysig marknad ska sätta in några bilder till i bloggen därifrån.. har nyss låst upp min blogg efter flera veckor min dator är sönder så har hankat mig fram med hjälp av padda mobil och lånade datorer men har köpt en ny dator som snart ska in.. men har tröttnat på att ha bloggen stängd.. mina blogspots night lady och snow white dom öppnar jag nog inte igen har lessnat på dom..önskar dig en fin början på veckan nu och kom snart och besök mig igen kram Nicki

    SvaraRadera
  2. Det går att piffa till det mesta, med smycken, skafs mm.
    Jag tar i princip aldrig av mig mina smycken, ringar, halsband, armband och örhängen sitter alltid på.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör precis tvärtom. På kvällen åker allt av.

      Radera
  3. Ja har en ängel runt halsen sen säkert fem år tillbaka. Den är på jämt och några andra smycken bär jag inte.
    Och inte behöver man ring för att visa att man är gift, på många som har det bra tillsammans syns det ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina tankar om ringen tycker jag är mycket bra.

      Radera
  4. Jag är också väldigt svag för vackra smycken!
    Det är roligt att piffa till sig med lite glittriga saker :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag med. Jag brukar slinka inom Glitter och liknande butiker så fort jag har en möjlighet till det.

      Radera
  5. Svar
    1. Jag har ett antal lite annorlunda klockor. Det finns väldigt fantasifulla modeller.

      Radera
  6. Din vigselring liknar min som också har små stenar :)
    Jag lider av en del metallallergier så jag använder nästan aldrig smycken - och klocka har jag inte haft på många år. Gillar klockan med hjärtan ... snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara jobbigt med metallallergi.

      Radera
  7. Så mycket kärlek av hjärtat i två ringar en för henne och en för han och åren går ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns då inte som om det har gått nästan 50 år sen vi gifte oss.

      Radera