lördag 17 december 2016

Lucka 17

Naturliga hjärtan


Det finns mycket ute i naturen som är hjärtformat helt utan mänsklig hjälp. Nötter är nyttigt och att då ha ett hjärtnötsträd i sin trädgård måste vara väldigt bra. Jag har inget sådant, för jag läste att det blir väldigt stort...ca 15 m högt och ganska brett. Dessutom är chansen att det skulle överleva i min trädgård minimal, så det överlåter jag åt de som är mer trädgårdskunniga. Nötterna är hjärtformade och innehåller mycket antioxidanter. De går att lagra länge och lär ha en mild söt smak.


Vid sidan av stigen inne i skogen finns ett stengärde. Precis framför det såg jag en dag jag promenerade förbi där en stor sen med två hjärtan på. Så fantastiskt naturen kan dekorera!


Det enda hjärtformade jag har i min trädgård är löjtnantshjärtan; en riktigt gammeldags växt. Min farmor hade en stor planta i sin trädgård. Den storleken kommer nog aldrig min växt att komma i närheten av. 


En dag när jag var ett ärende in till Helsingborg låg den här stenen på trottoaren. Tänk att ingen sett den tidigare och plockat upp den! Jag hade länge funderat fram och tillbaka på vilket tema jag skulle välja till min årliga adventskalender, men efter att ha hittat denna stenen så var valet givet.

22 kommentarer:

  1. Naturen är den skickligaste designern. Löjtnantshjärta - min absoluta älsklingsblomma! Jag blir euforisk när jag ser den, så vacker.
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är en otroligt vacker blomma. Över huvud taget så är alla s.k. "mormorsväxter" mycket vackra.

      Radera
  2. Visst är naturen fantastisk!
    Löjtnantshjärtan har jag några stycken, både röda och vita. De röda är större och frodigare än de vita, men bägge frösår sig villigt och dyker upp både här och där.
    Hjärtnöten är fin - visst har Britt (Lavendia) ett sånt...
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Britt har ett sådant träd. Första gången jag hörde talas om ett sådant var när hon visade det på sin blogg.

      Radera
  3. I somras fick jag en sten i form av ett hjärta, en av de bästa gåvor jag fått! :)
    Tänk vad naturen kan skapa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även ett stenhjärta kan vara något fint.

      Radera
  4. Så helt naturligt och någon som ser det och visar oss!
    Naturkram denna dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan lite underligt att jag på sätt och vis snubblade över den här stenen.

      Radera
  5. Visst är det märkligt vad naturen kan göra!
    Och att du hittade den fina hjärtestenen måste betyda att den var just till dig :)
    Kram och trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänkte jag med eftersom jag varit inne på hjärttemat ett tag.

      Radera
  6. Vi har både löjtnantshjärtan och kaptenshjärtan i trädgården.
    Låt hjärtat vara med, du har verkligen nappat på de citatet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hjärtan lite överallt här i huset som dekoration.

      Radera
  7. Jag har en sten som är formad som ett hjärta kvar från vår semester i Thailand. Den hittade sambon och tyckte att jag skulle ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att en sten kan bli så lik ett hjärta.

      Radera
  8. Vilka fina hjärtan i naturen. Jaså hjärtvalnöten blir så himla stor. Ja, ja det får bli som det blir. Min står fortfarande i kruka, så den lär inte bli så stor och inte få några hjärtnötter heller.
    Även de andra hjärtana är fina. Man ska ha ögonen med sig. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om den på nätet. Tyckte det var så kul när du berättade om din och jag har haft den i tankarna länge.

      Radera
  9. Det finns många hjärtan i naturen och du har hittat riktigt fina sådana. Jag har en god vän som ser hjärtan överallt där hon går fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar man väldigt noga så tror jag man kan se hjärtan lite här och var. Din vän har hjärtliga ögon.

      Radera
  10. Du har hittat riktigt fina hjärtan
    Kram!

    SvaraRadera