måndag 19 december 2016

Lucka 19

Olycklig kärlek


Den som lider av brustet hjärta eller har fått sitt hjärta krossat är oftast olyckligt kär i någon. Det är ett populärt tema inom film, teater och litteratur. Det par som tydligast symboliserar olycklig kärlek måste nog vara Romeo och Julia. Även om Shakespeare skrev dramat på 1500-talet så är det lika aktuellt idag. Jag tror inte det finns någon som aldrig har hört talas om Romeo och Julia.

Det är en tragisk berättelse som handlar om två ungdomar från adliga familjer i Verona. Släkterna är ovänner och det är inte tal om att de här två ungdomarna ska få träffas och långt mindre gifta sig med varandra. Julias familj ordnar en fest där Julia ska trolovas med greve Paris. Romeo kommer på den här festen och blir blixtförälskad i Julia. Det är då Julia står på sin balkong och Romeo berättar att han älskar henne. Det måste var detta ögonblicket som varit starten för alla serenader av unga män nedanför balkongen hos sin älskade.

Romeo och Julia lyckas vilseleda sina familjer och en munk viger dem i hemlighet. De bestämmer sig för att rymma, men innan dess dödar Romeo en ung man från Julias släkt i en duell. Romeo förvisas av fursten och man börjar nu planera för Julias bröllop. Hon får ett gift av en munk som ska göra henne skendöd medan hon i själva verket sover. Här kommer lite av Snövitsagan in, men den har ett lyckligare slut. Då Romeo ser Julia tror han givetvis att hon är död och tar sitt eget liv. När Julia till sist vaknar och hittar Romeo död bredvid sig begår även hon självmord. Detta får deras båda släkter att skämmas och försonas.

En modernare variant av Romeo och Julia är West side story som handlar om rivaliserande gäng i New York. En sång som handlar om brustna hjärtan är Tusen bitar, som skrivits av Anne Linnet. Björn Afzelius är den som har tolkat den bäst, tycker jag.

Tusen bitar

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå
Men det kan va´ svårt att tro när man inte ser den
Och det sägs att efter regnet kommer solen fram igen
Men det hjälper sällan de som har blitt våta

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut
Ser man allt med lite andra ögon
Man över sig, och långsamt blir man bättre på att se
Skillnad mellan sanningar och lögner

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.

18 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över hur många olika hjärtans situationer och meningar du har letat fram till julkalendern. Mycket jobb ligger bakom.
    Olycklig kärlek, brustna hjärtan för mina tankar till löjtnantshjärtat, blomman i trädgården, som min mamma alltid kallade brustna hjärtan.
    Ha en hjärtlig och fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det har varit så roligt att leta fram olika variationer av hjärttemat. Det har även gjort att jag fått så mycket ny information genom kommentarerna. Jag har t.ex. aldrig hört att löjtnantshjärtan kallats för brustna hjärtan.

      Radera
  2. Det är tur att vi inte försöker att gifta bort våra döttrar, utan att de själva får bestämma/välja sin partner.
    Hjärte-kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är en självklarhet att alla ska få välja sin livspartner, men så är det tyvärr inte överallt kan vi läsa om. Förhoppningsvis blir det en ändring snart.

      Radera
  3. En sorglig och vemodig text men ändå en av mina absoluta favoritlåtar! Romeo och Julia måste verkligen var ett av världens mest kända kärlekspar!

    Kram och ha en härlig dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av mina favoritmelodier också.

      Radera
  4. Det är så trevligt att titta in här på förmiddagen och se vad du har hittat på i din lucka. Jag har minsann varit i Verona och sett huset, Casa di Giulietta och balkongen där Romeo förklarade Julia sin kärlek.
    Ha en skön måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir att du gillar min kalender. Det måste ha varit fantastiskt att få se huset i verkligheten.

      Radera
  5. Sorgligt, men ändå så vackert!
    Kram och trevlig måndag!

    SvaraRadera
  6. Du är som gjord för att skapa adventskalender med hjärtat som ledord; fantastisk!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Romeo och Julia ... riktigt klassiskt kärlekspar - tur att det inte går till på det viset längre :)
    Ha en fin måndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för väl att det inte är så i Sverige och förhoppningsvis kommer det att bli bättre i andra länder med. Jag tycker inte föräldrar ska lägga sig i vem deras barn väljer att leva tillsammans med. En vuxen människa måste ta ansvar för sitt eget liv.

      Radera
  8. Tyvärr är det ju inte all kärlek som slutar lyckligt. Ibland slutar den i katastrof, som t.ex. för Romeo och Julia. Ofta är det just den olyckliga kärleken som fascinerar.
    Jag har heller aldrig hört att löjtnantshjärtan kallas för brustna hjärtan, däremot blödande hjärtan. Antagligen efter växtens engelska namn, `bleeding heart´.
    Trevlig julvecka i Skåne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte särskilt juligt ute hos oss. Vi har plusgrader, dimma och regn. Jag får nog dra ner persiennerna för inomhus har jag jul.

      Radera
  9. Det finns många som får sina hjärtan i tusen bitar!
    Kram!

    SvaraRadera