tisdag 20 december 2016

Lucka 20

Elvis


När jag var tonåring var min stora idol Elvis Presley. Antingen gillade man Elvis eller Tommy Steele. Det fanns nog ingen som tyckte om båda två samtidigt. Så fort jag hittade ett foto av Elvis i en tidning så klippte jag ut det och klistrade in i ett urklippsalbum. Det finns tyvärr inte kvar längre, annars hade det varit kul och se vem jag mer var intresserad av. Filmstjärnor var väldigt populära och jag köpte paket med 10 bilder i och sen bytte man med kompisarna precis som man bytte bokmärken.

På den tiden var det inte tal om lika mycket hjälpmedel vid skivinspelningar utan hade man ingen stark röst så lät det inte särskilt bra. Elvis hade enligt mitt tycke en väldigt fin röst. Idag kan den tunnaste röst mixtras med så att den låter enorm. Lite svårt blir det förståss när artisten sen ska sjunga utan alla de här hjälpmedlen.

Elvis bodde under många år på Graceland som var döpt efter hans mamma. Det gick många rykten om honom, sanna eller osanna, som det alltid gör om kändisar. Jag tror inte det är någon önsketillvaro att leva så påpassad.

Vad har Elvis gemensamt med hjärtan kan man undra, förutom att han satte många flickors hjärtan i brand? Jo, han sjöng bl.a. in Heartbreak Hotel och Wooden heart. Dessutom finns det ett skomärke som heter Graceland.


Jag köpte för en del år sedan ett par vita Gracelandskor med blingbling, ungefär som capen Elvis alltid hade till sin vita kostym. Det var inte bara strass på sidorna, det fanns ett hjärta baktill på hälen och det hängde t.o.m. ett litet hjärta vid snörningen.


När man vänder upp och ner på skon så hittar man ett hjärta på sulan också.

28 kommentarer:

  1. Så kul att vi haft samma idol! Elvis var bara bäst. Det var/är något i hans röst som fick/får det att vibrera i hjärtesträngarna. Jag sparade också Elvisbilder, jag köpte hans skivor (som finns kvar än idag), jag såg alla hans filmer, jag målade hans namn på stövlarna och broderade det också på en jumper. Varav hjärtat är fullt ...
    https://antasnaque.blogspot.se/search?q=Elvis

    SvaraRadera
  2. Jag har också hans skivor kvar, och kan fortfarande lyssna på hans musik och tycker om den. Han glöms nog inte bort i första taget. Elvis har säkert en speciell plats i mångas hjärtan.

    SvaraRadera
  3. Elvis var aldrig en idol för mig. Är nog lite yngre... Men att sätta hjärtliga avtryck där man går fram vore inte fel!

    Ha en bra dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tonåring när Elvis blev populär och det var min första stora idol.

      Radera
  4. En fin koppling till Elvis! Jag var, kanske lite på trots, en Tommy Steelare. Alla i släkten dyrkade Elvis, så jag tror att jag bara därför gjorde tvärtom ;) men faktum är att det är Elvis musik jag minns och tycker om. Wooden Heart sjöng jag också rätt många gånger, så mjuk och rar låt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns ärligt talat inte något av vad Tommy sjöng, men han var också väldigt populär. Man valde sida och sen tror jag inte man ändrade sig.

      Radera
  5. Vi har haft samma idol du och jag!.Men jag har inga såna fina dojor!
    Sv....Tålamod behöver man i dessa dagar.Tyvärr svårt att hitta ibland!
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktiga Elvisskor. Synd att jag inte kan sjunga.

      Radera
  6. Då jag var barn spelade pappa gärna Elvis, kan inte minnas att mamma var lika förtjust i honom, som pappa var. Elvis har aldrig varit min stora idol, men jag är väl lite för ung för honom. Men om jag inte har fel för mig, så är mina föräldrar ung i din ålder, + - någonting. Pappa är född -42 och mamma -45.
    Ha en bra dag, och ta det lugnt, det gör jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din mamma och jag är jämngamla och din pappa är född samma år som Göran.

      Radera
  7. De där skorna kunde jag tänka mig!
    Du hittar spännande anknytningar till hjärtan!!
    Så kom jag att undra om jag hade någon ungdomsidol alls .... jag tror det var Sven Ingvars och så Living Doll med Cliff Rickard :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är riktigt sköna på foten. Cliff Richard gillar jag med.

      Radera
  8. The Monkees tyckte jag mycket om ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag börjar tänka bakåt så var det faktiskt många olika artister jag gillade.

      Radera
  9. Ojdå ... jag som gillade Tommy Steele bäst - förlåt...
    Senare var det Beatles och Rolling Stones ... och sen många många fler :)
    Snygga skor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte så inbiten Elvisfan att jag inte kunde lyssna på Tommy, men jag blev aldrig lika förtjust i honom. Beatles och Rolling Stones tyckte jag med om. Det gamla gardet.

      Radera
  10. Jag var också mest för Elvis. Men jag var inte helt nörd på honom. Men det visar ju sig att hans musik har hållit genom åren. Däremot blev jag mer intresserad av Beatles och Rolling Stones, som Anki.
    Vilka skor! Har du dom kvar? Jag har en bunt filmisar kvar. Bl a med Elvis. Vill du byta? - Nej, jag skojar bara. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inga filmisar kvar. De har försvunnit nån gång under årens lopp. Det är nog bäst om man inte blir helt fanatisk när det gäller en idol. Det har ju gått till överdrift många gånger. Jag var också väldigt lugn och sansad ifall jag jämför mig med många av mina kompisar då.

      Radera
  11. De där skorna är jättesnygga! Och de ser väldigt sköna ut :)
    Kram och trevlig tisdag!

    SvaraRadera
  12. Wooden heart är bra! Vi höll också på sådär - Tommy eller Elvis? Man kunde nästan få sig en smäll, åtminstone knuff, om man svarade fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gällde det att hålla tungan rätt i mun.

      Radera
  13. Elvis for ever, fortfarande den bästa rösten,fniss, men ändå gick jag på bio och såg en film med Tommy Steele. Vart tog den ljuva ungdomstiden vägen . . . .
    Som jag ser det kan inte det var så kul att vara ung i dessa tider, men de vet ju inte om något annat.
    Ja just för att alla skulle se den då, utbudet var ringa och man tog det som fanns på hemmaplan.
    De skorna ser sköna ut, gillar dem också, lite bling bling förhöjer.
    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är några år sedan vi var tonåringar.

      Radera
  14. Min syster var juh en Elvis tjej och jag Cliff Rickhard.
    Men sen övergick jag fort till lite poppigare som The Beatles som var sååååå
    låååånghåriga.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som alla förfasade sig över deras "långa" hår. Det visar att allt är relativt.

      Radera