söndag 11 december 2016

Lucka 11

Hjärtan på tråd


Lyktrankan kallas ofta för hjärtan på tråd. Det är ett mycket passande namn på den här krukväxten eftersom bladen liknar små hjärtan som växer på en tunn tråd. Det bildas långa rankor, så den är bra som häng eller klätterväxt, och den lär vara väldigt tålig....behöver inte mycket omsorg. I många inredningsreportage har jag sett den här blomman placerad i badrum och det har varit väldigt tjusigt. Jag tyckte det behövdes lite uppiffning i ett hörn inne i mitt badrum, så jag sydde sju små hjärtan i olika tyger som matchade färgen på väggen i badrummet. Alla sju går alltså i allt från brunt till beige och vitt.


Överst hänger ett hjärta i brun brokad. 


Därefter kommer ett mönstrat.....


.......och som nummer tre hängde jag ett ljust hjärta med en spets i mörkare beige. Jag ville att det skulle ta upp färgerna i bården. 


Sen sydde jag ett av spillbitarna som blev över när jag gjorde tvättkorgen. För att det skulle bli lite mer iögonfallande limmade jag fast två strasstenar.


Det blev ännu ett mönstrat hjärta.....


.....och därefter ett i samma beige färg som löven på väggen och med en vit spets som dekoration.


Nederst hänger ett hjärta i brun sammet. 


Jag fäste dem på en lång halskedja och hängde upp i taket. På avstånd ser det ut som om de hänger på en tråd. Dessa "hjärtan på tråd" är också väldigt tåliga och behöver varken vatten eller annan passning.


Idag är det tredje advent och julafton närmar sig med stora kliv.

20 kommentarer:

  1. Haha... vi har samma badrumsmatta, fast vi har grå. på övervåningen har vi så lågt i taket,2 meter, så vi har ingen bård.
    Ha en trevlig tredje advent! Kram

    SvaraRadera
  2. Lyktranka ... en sån har jag haft och den var verkligen tålig! Tyvärr glömde jag den utomhus en kall höstnatt och sedan ville den inte vara med längre.
    Så fint med din egentillverkade "hjärtan på tråd" - nu blir jag imponerad igen! Enkelt fixat av dig - omöjligt och ouppnåeligt av mig!
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ungefär som när jag tittar på dina foton då. Ett resultat jag bara kan drömma om.

      Radera
  3. Nu var det ett tag sen jag tittade in hos Panetertanten, men ser att det är full fart som vanligt.
    Lyktranka var ett nytt namn för mig men Hjärtan på en tråd mer bekant och visst har jag en sån om inte i badrummet så i alla fall på lilltoan. Det är väl i princip samma sak. Den verkar leva på luft. Bor i en liten ampel inte större än en kaffekopp, inte omplanterad på fem år, får några droppar vatten och lite näring nån gång då och då och rankorna växer och växer. En förunderlig växt.
    Så roligt att du hämtat inspiration från växtriket till dekorationen och så måste jag säga att du fått fin form på hjärtanen. Ser ut som ett riktigt pillejobb!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ändå som det är en levande växt jag skulle kunnat klarar av att sköta. De sydda hjärtanen är inte särskilt svåra att åstadkomma.

      Radera
  4. Kärt barn har många namn tydligen, hjärtan på tråd har jag också hört tidigare. Aldrig dock haft. Dina egna tyghjärtan är en fröjd att titta på och passar utmärkt på sin plats.
    Ha en hjärtligt fin tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag önskar dig med en trevlig adventssöndag.

      Radera
  5. Så piffigt det blev. Vilken bra idé med hjärtanen. Alla är jättefina och nu blev jag inspirerad.

    Nu närmar sig julen med storklubben och nästa vecka är vi inne i julveckan.
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som tiden går snabbare nu av en konstig anledning.

      Radera
  6. Vilka söta hjärtan du har i badrummet!
    Och visst närmar sig julen....det går nästan lite för fort :)
    Kram och trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tur att man är ledig så man har tid att njuta av tiden innan jul också.

      Radera
  7. men vilken underbar idé du fick av den förträffliga växten hjärtan på tråd. och din utsmyckning blev bra! du är flink med händerna! och hjärtan är en fin och stark symbol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hjärtan för de passar överallt.

      Radera
  8. Du är så påhittig och händig! Det blev väldigt dekorativt. Har sett att hjärta ibland sys av linnetyg men utan att vändas så sömsmånen är fullt synlig. Betydligt enklare men jag har lite svårt att vänja mig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett många variationer på att sy hjärtan. Alla modeller är jag inte lika förtjust i.

      Radera
  9. Vilka fina hjärtan på tråd du har gjort. Verkligen dekorativt! Så kreativt tänkt. Det skulle jag aldrig kunnat komma på. Jag är bara en för himla vanlig och trist person utan någon kreativitet alls.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men det där sista håller jag definitivt inte med om. Med dina foton har du visat mycket av din kreativitet. Dessutom tycker jag det är mycket kreativt att vara så datakunnig som du är. Jag får kontakta mina barn för minsta lilla strul.

      Radera
  10. Hjärta på tråd - du är händig också! I bild nummer tre ser jag en kvinnlig blus ... läckert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hjärtan är sydda av stuvbitar från saker jag sytt tidigare.

      Radera