måndag 28 december 2015

Vardag igen


Nu är även denna julen till ända. I år var vi endast fem personer hemma hos oss, och det är många år sedan vi var så få runt matbordet. Vi Skypade på julaftonen med både Dallasfamiljen och Luxemburgfamiljen, eftersom de inte har de generösa semesterregler som vi har i Sverige och kan åka iväg lite längre tid.

Det plockas fram samma sorts julmat om vi är få eller många, så när det gällde julbordet var det ingen större skillnad....förutom mängden av mat då. Sillsorterna var lika många som vanligt och köttbullar, skinka och brunkål och annat som hör till fanns med.  Jag har blivit bekvämare för vart år som går. Det är länge sedan som jag slutade lägga in sill. Jag köper färdigt från affären, för de är proffs på sillinläggningar i min butik. Färdigkokt skinka har jag köpt i många år. Min insats där sträcker sig till att griljera och skära upp den....och äta. Brunkål däremot gör jag alltid själv, för ingen av oss gillar den färdigköpta. I år var första året jag köpte färdigkokt risgrynsgröt och bara blandade i vispgrädde. Det kändes lite lyxigt att koka en liten kladd med gröt.

Det jag inte gör själv eller köper i butik lägger jag ut på beställning hos de som ska fira julen här. Det har fungerat bra i många år. Resultatet blir att jag är inte helt slutkörd när det dags att äta, utan jag kan också njuta av maten precis som alla andra. Synd att inte min mor också ville tänka i de banorna. Hon vakade som en hök över allt i köket. Men det var nog mer vanligt för den generationen.

Vi vuxna brukar inte ge varandra julklappar men jag fick ändå två stycken paket i år av Rasmus. Han hade köpt en orange mössa till mig. Nu måste jag helt enkelt ge mig ut och promenera så jag får använda den. Jag brukar få överta fotbollsskosnören av honom när han växer ifrån sina skor. De flesta modellerna har haft orange skoband så det var helt naturligt att jag fick dem. Han har samma skostorlek som jag nu, så jag kan kanske överta hela paret och ha när jag tränar i fortsättningen. Med den här nya mössan och matchande skosnören kommer jag numera att vara självlysande från topp till tå på mina skogspromenader. Utöver mössan hade han köpt två jättesöta änglar. Han har så många bra idéer när det gäller att hitta passande presenter.

34 kommentarer:

  1. Julhelgen går fort. Och ännu fortare i USA.
    Brunkål vet jag inte om jag någonsin smakat. Är det vanligt i Skåne? Min pappa brukade lägga in sill och den var fantastiskt god.
    Men vilka perfekta presenter du fick av Rasmus. Får vi se den orange mössan? :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att brunkål var en vanlig julrätt i större delen av landet. Mössan dyker säkert upp på bild nån gång.

      Radera
  2. Go´morron Gunnel...
    Ser ut som om du haft en bra julhelg... så snäll han är din Rasmus, som gav dig en så fin julklapp. Så bra det är med skype så här när man har en del av familjen på andra håll i världen :)
    Brunkål har jag aldrig smakat... men efter att ha googlat på delikatessen, så tror jag den passar mina smaklökar... äts den bara på julbordet?
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man kan köpa färdiglagad brunkål året om i våra butiker, men själv lagar jag den bara till jul, för den tar ganska lång tid att göra.

      Radera
  3. Min mamma var likadan - på julafton var hon helt slutkörd och gick och la sig tidigt på kvällen. Vi har varit ensamma i jul och eftersom Kent är vegetarian har vi inte haft någon julmat alls utan levt ungefär som vanligt. Inga starkare drycker än julmust heller eftersom jag skulle iväg och spela både på midnattsmässa och julotta. Bra när julfirarna kan bidra med lite olika rätter. Har aldrig köpt färdig risgrynsgröt men det kanske är ett bra tips då det bara är jag som äter det. För många kalorier för maken som gärna äter sirap till.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar gärna emot all hjälp som går att få under julen. Den färdiga risgrynsgröten var jättegod och enkelt att bara blanda ner vispgrädde.

      Radera
  4. Vilken tur att man kan ändra sig och be om hjälp med julmaten! Jag förstår inte heller hur folk orkar göra allt själv....
    Och vilka bra julklappar du fick av Rasmus :)
    Och det är väl tur att man nuförtiden lätt kan ringa varandra fast man bor långt borta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar julen och vill njuta så mycket som möjligt av den.

      Radera
  5. Fina saker du fick av Rasmus! Du kommer att bli fin i din orange mössa med tillhörande skosnöre!!! ...................Hon sätter dit ett frö (eller vad det nu är ),och ett litet plåster över för att hålla det på plats.. ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog inviga mössan idag, för jag har varit ganska orörlig de sista dagarna. Motion behövs.

      Radera
  6. Då lyser du upp hela Åstorp med de julklapparna. Kul att sticka ut litet.
    Då vi åkte förbi i dina trakter så hade det tillkommit flera nya sjöar som inte brukar finnas där. Enormt mycket vatten var det. Här har vi inte fått så mycket regn. Men snön kom igår och den ligger kvar och gör promenaderna hala. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit stora översvämningar på en del håll, men eftersom jag bor så högt så drabbas vi aldrig här.

      Radera
  7. Det är smidigt att köpa färdigt, det gör jag också, även brunkålen. Han är påhittig din Rasmus.
    Visst är det skönt när vardagen kommer efter helgdagarna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några vardagar så där mitt i alltihop känns skönt.

      Radera
  8. brunkål får jag äta ensam, gott! Vi hade en liten korv färdig gröt till julafton, men nu har jag kokat mer. Maken och jag älskar risgrynsgröt med fruktsoppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brunkål är gott, men det är nästan bara till jul som vi äter det.

      Radera
  9. Visst kan man göra det lätt för sig, man får välja själv hur man vill göra, som tur.
    Värre var det förr i tiden för stackars mödrar, nu behöver vi knappt lyfta ett finger,
    hi hi hi . . . .
    Men jag kokar risgryns gröten själv, de mina vill absolut ha mormors gröt, det duger inte med köpegröt. Skinkan gör jag själv i ugnen, vi vill ha spad sen till
    'dopp i grytan', det kallas för julmaten här i Småland, *fniss*
    Din Rasmus är en cool kul kille, han gillar sin mormor och vet vad hon vill ha.
    Kan du tänka dig att även jag fick en orange mössa och orange filt av barnbarn, hi hi
    Nu måste jag oxå ut och 'stila' i min fina mössa, hi hi . . .
    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom vi bara var fyra personer som skulle äta av risgrynsgröten i år så "fuskade" jag och köpte färdig. Det blir för dyrt om man ska köpa till så många som vi normalt annars är.

      Radera
  10. Tycker julen är lika mysig trots man inte är så många. Huvudsaken man mår gott, och har det bra.

    Julen den går fort den, så nu får vi se fram i mot den härliga våren, för snart är den här.

    Trevlig måndag och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att fira jul hur lite eller mycket människor man har hos sig. Nu ska det snart firas nyår och trettonhelg, sen är det vardag ett bra tag framåt.

      Radera
    2. Jag har också börjat göra likadant, att köpa färdigkokt skinka, leverlåda och inlagd sill. Det jag gör nu för tiden är kålrotslåda, för den som finns att köpa är för söt. Försöker underlätta en hel del inför julfirandet, så jag slipper stressa allt för mycket.

      Verkar vara fina presenter du fick. En bild på mössan hade varit kul :-) .

      Radera
    3. Jag är nöjd med mina presenter. Bild kommer troligtvis längre fram.

      Radera
  11. Smart jul du har firat Gunnel. Orangea mössa är en höjdarmössa, varm och uppiggande!
    Med skosnören därtill. Vilken härlig Rasmus du har!
    :-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Nej, men vad gulligt och så omtänksamt av Rasmus att köpa en orange mössa till dig !
    Så klart ska du ut och promenera med den nya mössan på huvudet !

    Allt gott till dig vännen, kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns riktigt lockande att ge sig iväg på en skogspromenad.

      Radera
  13. Hej! Brunkål har jag aldrig smakat, tror den bara förekommer nere i södra delarna av landet. Rödkål däremot äts, men inte av mig, helst. Risgröten hoppade jag i år, men jag kan inte äta den färdiga på slang för den innehåller socker. Huva...
    Nä, här blev det inte mycket till julmat, men skinkan lär räcka över nyår.
    Äntligen kom snön som saknades i jul, vi får i alla fall en vit nyårshelg, alltid något
    Önskar dig en god fortsättning o ett gott slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är nog brunkålen en skänks julrätt eftersom så många inte känner till eller serverar den på julbordet. Rödkål gillar jag, men det har vi till gåsen när vi firar Mårtensafton.

      Radera
  14. Så härligt med en till som inte tar så högtidligt på julmaten. Förr skulle man ju göra rubb och stubb själv för att vara en duktig flicka. Numera skiter jag i att vara en duktig flicka. Jag duger ändå.
    Rasmus är härlig. Han vet vad en farmor behöver. Änglar och en orange mössa, kan ju inte bli bättre. Heja Rasmus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag struntar också i alla krav från förr. Jag vill fira jul i lugn och ro och verkligen njuta av den.

      Radera
  15. Nog är det bra att vi tillåter oss att minska ner på alla krav och måsten när det gäller julfirandet. Jag tänker på hur mycket min egen mor lagade mat, bakade, städade, pyntade och fixade när jag var barn. Och i många år trodde jag också att det var nödvändigt för att julen skulle bli lyckad. Tack och lov vet jag bättre idag. Det enda som är viktigt är samvaron med sina kära.
    Brunkål är en helt okänd rätt för mig. Och antagligen för de flesta här uppe i norr.
    Din fina Rasmus vet vad mormor gillar.
    Gott slut på 2015!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde som min mor när barnen var små, men efter hand som åren gick så blev jag klokare.

      Radera
  16. Det låter som om du haft en bra julhelg. Visst är det bra när man kan fördela matlagningen, så att inte allt vilar på en person och inte är det fel att låta matindustrin stå för en del.
    Ha en god fortsättning!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är helt i sin ordning att ta emot all hjälp man kan få.

      Radera