torsdag 3 december 2015

Lucka 3

Rampljus



Rampljus är en film av Charlie Chaplin där han själv spelar en gammal komiker. Att stå i rampljuset har aldrig varit något som jag längtat efter. Skådespelare och filmstjärnor gör det dagligen och det är väl i stort sett självvalt. Ibland kan jag förståss tycka att det går lite till överdrift. Även en kändis borde få ha ett privatliv. Dessutom är mycket av det som skrivs i skvallerpressen bara fantasier. Det känns väldigt bra att inte vara en kändis eller intressant person som alla vill veta allt om.


Därför har jag väldigt svårt att förstå de personer som ställer upp i dokussåpor. Givetvis vill de stå i rampljuset, men nog är det ett väl högt pris de får betala. Det är fritt fram för programmakaren att klippa och redigera så det blir "bra" enligt ledningens sätt att se. Det betyder ofta att de agerande utmålas som lite fåniga och rent ut sagt förlöjligas. Varför? Tror de som gör programmen att TV-tittarna gillar sånt eller har de bara själv väldigt snedvriden humor?

Det är på tiden att samtliga TV-kanaler anställer en person som har fantasi och kan komma med lite nya idéer. Det som körs nu har hållit på alldeles för länge. Småbarn gillar att höra samma saga 100 gånger i rad, men vuxna har med största sannolikhet större krav.

23 kommentarer:

  1. nej, inget för mej... vill inte synas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns skönt att inte ha allas ögon riktade på sig.

      Radera
  2. Kan bara hålla med! Du har såå rätt i allt Gunnel!
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Skvallertanterna" förr i tiden är nästan att föredra framför det drev som finns idag.

      Radera
  3. Nä fy för att stå i ramljuset. Tänk vad det är mycket som du tycker, tänker och säger som jag håller med dig om, jag kan nog säga allt.
    Men de som ställer ut sig, de måste ju kanske inte nu, men i framtiden må dåligt utav vad de har sagt och gjort.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår bra av att vara en i mängden.

      Radera
  4. Du har så rätt vännen! ..Jag tillhör dom som inte vill ha strålkastarljuset på mej!! ........Svar:Vi kunde ha pratat i flera dagar .. Kram!

    SvaraRadera
  5. Usch ja, det är ju nästan pinsamt ibland och se de som är med i Ullared....Skulle aldrig i livet ställa upp på det!
    Kram och ha en fin torsdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kom dit en gång det var filminspelning där, men vi smög förbi kameran så vi inte skulle synas.

      Radera
  6. Jag har varit hos tandläkaren idag. Och då fick jag en dos skvaller. En del namn som man kände igen och en del nya. Men jag skulle aldrig köpa en sådan tidning. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om alla tandläkare och frissor prenumererar på samma tidning.

      Radera
    2. Just den filmen hyllade vi när vi såg den när jag gick Drama-Teater-Film-linjen i Umeå. En klassiker. Jag håller med dig fullständigt när det gäller det sistnämnda. Tydligen gillar tittarna att se på detta förlöjligande. Jag hoppade av snabbt. Töntvarning.
      Du får min fantasi att tänka runt. Kommer Albert Einstein med som ett ljushuvud/snille? Kommer några dumma eller snygga blondiner att dyka upp bakom en lucka. Min vilda gissning är att Lucia är inblandad på något sätt tredje advent. Lågoddsare? Kram Bosse

      Radera
    3. Du är faktiskt lite inne på rätt spår. Jag har funderat mycket fram och tillbaka för att få ihop 24 ljuspunkter, och det har varit riktigt kul.

      Radera
    4. Jag förstår att du både haft kul och lagt ner massor av tid och det bästa är att du gjort det så jättebra. En skön mix av både allvar, nostalgi, information m.m. med ett samband av årets tema. Med andra ord. Tack för nio trevliga luckor.

      Radera
  7. Det måste ju vara så att det är ekonomiska åtstramningar som göra att tv-utbudet är väldigt återkommande och likadant hela tiden. Eller har vi blivit krävande? Nej, jag tror det inte själv ens...
    Att stå i rampljuset kräver sin man eller kvinna. Det tycks som att de som syns hela tiden blir andras ägodelar och knappt har ett privatliv längre. Nej, absolut inte någonting för mig.
    Bra ljus idag också, den tredje, Gunnel. Du har tänkt till ordentligt. Många ljus återstår och det ska bli spännande att vara med och "öppna" din kalender alla dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du beskriver precis hur det är...kändisarna blir som andras ägodelar. Det skulle jag aldrig vilja vara.

      Radera
  8. Vilken lycka att man är en helt vanlig person i den "grå" massan. Ju anonymare desto bättre. Jag kommer aldrig att förstå mig på dem som urskillningslöst kämpar för att bli kända och hamna i rampljuset.
    Jag gillar din kalender! Och blogg! Du har så kloka tankar om livet, människorna och olika företeelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara helt vanlig tycker jag med känns bra. Tack för din snälla ord.

      Radera
  9. Man kan verkligen undra över hur folk kan ställa upp på såna här program. För något år sedan gick det ett program om folk som hade det väldigt smutsigt hemma och i åtminstone ett fall fick en av de medverkande sparken från sitt jobb för att hon var med i programmet.
    Nej, jag föredrar allt att ligga lite lågt!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte heller att det är så nödvändigt att alla ska veta allt om mig.

      Radera
  10. Skickade en kommentar från min surfplatta, men den kom nog inte fram :-) vad jag skrev då minns jag inte helt - men att det nog kan kvitta med rampljuset ... det är så roligt att se hur du får ihop 24 dagar om ljus på olika sätt --- nu till nästa ljus!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns otroligt mycket som har med ljus att göra, mycket mer än vad jag tänkte från början.

      Radera