tisdag 8 december 2015

Lucka 8

Månen


Månen är näst efter solen det ljusaste objektet på stjärnhimlen. Månen har fascinerat människor i alla tider och det har talats om månfärder långt innan någon över huvud taget trodde att det var möjligt. Neil Armstrong var den första människan som gick på månens yta. Det hände den 20 juli 1969. Jag minns vilken sensation det var och så spännande det var att se det på TV. 

Månen har enligt folktron haft förmågan att ha dålig inverkan på människor. De kunde bli mångalna. Aristoteles lär ha förklarat det med att eftersom hjärnan mest bestod av vatten, så kunde den påverkas av månens tidvattenkrafter. Troligtvis har dessa människor lidit av epilepsi. Ibland kan det väl kännas som om man har vatten eller ludd i hjärnan, men det är lyckligtvis bara en känsla och inte verklighet.


En del människor påstår att de sover sämre när det är fullmåne eller att de på annat vis känner sig påverkade. Själv har jag inga sådana problem. Varulvar kan bara förvandlas när det är fullmåne. Min farmor berättade massor av sådana historier för oss när vi var barn. Jag vet inte säkert om hon själv trodde på de här historierna, men hon var väldigt vidskeplig. Hon hade i varje fall aldrig mött någon varulv, det vet jag med bestämdhet, men hon berättade om grannar som träffat på de här filurerna. Det finns ganska stora likheter med idag och när jag var barn. Då var det farmor som stod för berättandet om varulvar och vampyrer och annat hemskt. Idag är det TV som visar precis samma saker. Jag tycker förståss det var betydligt mysigare att lyssna på farmors berättelser. Då slapp jag se allt blod och annat äckligt som tycks vara så viktigt att få med i alla filmer.

26 kommentarer:

  1. Var din farmor Krösamaja?
    Jag tror också att det räcker att höra om hemskheterna utan att behöva se dem.
    Idag var månskäran väldigt liten. Frost på morgonen, men det lär tina under dagen. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, hon var faktiskt lite av en sagotant.

      Radera
  2. Fullmåne och vargarna ylar! Det har jag hört sedan jag var barn utav en gammal man.
    Men jag tror inte så mycket på det.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt spännande att som barn lyssna på sådana berättelser. Min farmor kunde konsten att berätta så man lyssnade intensivt.

      Radera
  3. Visst var det spännande att lyssna på den äldre generationen... speciellt farfar som berättade ruskiga historier om tomtar och troll.
    Jag har alltid skrattat åt dem som påstår att de inte kan sova vid fullmåne... det gör jag inte längre, för sedan bara något år sedan tillhör jag också den skaran... suck... inte kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag trodde inte att man kunde bli "månkänslig" med åren.

      Radera
  4. Förstår det var spännande att lyssna på din farmors berättelser!
    Jag har aldrig märkt att jag sover sämre just vid fullmåne....men jag vet flera som pratar om det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt och inte bli påverkad av månen, för det verkar vara besvärligt.

      Radera
  5. Har nog haft månkänningar - och Aristoteles tankar om tidvatten i hjärnan är egentligen inte så dum heller ..hihi. Minns också månlandningen som något fruktansnvärd stort omöjligt och spännande.
    Månljuskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månlandningen var en stor sensation, och jag tror att den var nästan overklig för den äldre generationen. Tidvatten i hjärnan märks av då och då...vet inte vilket som är bäst...ebb eller flod?

      Radera
    2. En får ta det som det kommer ... :-)

      Radera
  6. jag tycker det är mysigt när man slipper tända på nätterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel nu under december, för jag har ljusstakar och ljusslingor tända dygnet runt. Övriga året har jag bara någon liten fönsterlampa tänd. Jag gillar inte när det är helt mörkt i huset.

      Radera
    2. Inget slår det muntliga berättandet. Helst när man är liten och kan krypa nära.
      Månen har alltid fascinerat mig.
      Tisdagskram från Bosse

      Radera
    3. Muntligt berättande är absolut det bästa om det sen gäller sagor eller andra historier. Då kan man avbryta och fråga om det är något man undrar över. En film kan aldrig ersätta den kontakten.

      Radera
  7. Månen är en bra nattlampa!..................Tyvärr så kan du inte få se hoppet.Har svårt att lära hundarna sköta mobilen.:-) Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag hör till den skara som känner när det är fullmåne. Det har jag alltid gjort. När jag jobbade som mest hade jag väl svårt att sova hur som, men nu när jag har det lugnare vet jag exakt de dagar månen börjar bli ny och då vet jag att det blir dålig sömn några nätter framöver. Jag brukar säga att jag och månen är kompisar, vi känner varandra....
    Ha fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sover lite dåligt ibland, men det har inget med månen att göra, för det kan hända precis när som helst. Jag har hört många som känner av när det blir fullmåne.

      Radera
  9. Visst är det mkt bättre att lyssna på en historia än att se det ruskiga på tvn. Om man lyssnar bildar man egna scenario inom sig... Ha en fin dag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa att man väljer själv vad man vill "se".

      Radera
  10. Vi hade sällskap av en fantastisk nymåne i natt när jag arbetade på landet. Ett par timmar var den alldeles mörkt gul, nästan som blodmånen för ett tag sen.
    Om filmerna håller jag alldeles med dej....varför måste det vara med så mycket blod och elände?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis så tänker jag med. Jag måste inte se allt så ingående. Det blir inte mer spännande för det.

      Radera
  11. Intressant inlägg om månen! Jag har också läst alla dina övrig luckinlägg men kommenterar inte dem eftersom jag tycker du har haft nog med jobb att skriva svar till alla dina tidigare kommentatorer. Väldigt trevligt påhitt med lucköppningen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Det är jättekul med kommentarer, men inget som måste kännas som ett tvång. Det är inte alltid jag kommenterar efter att jag läst ett inlägg, även om jag gillar det. Några gånger vet jag inte riktigt vad jag ska skriva.

      Radera