tisdag 22 december 2015

Lucka 22

Solen


Den största ljuskällan som jag känner till måste var solen. Solen är en stjärna som befinner sig i utkanten på vårt solsystem. Den utsöndrar energi som ger ljus och värme, vilket är en förutsättning för allt liv på jorden. Ljuset når jorden efter 8 1/3 minuter. Fenomen som solen är inblandad i är norrsken och tidvatten, fast där är månen också med på ett hörn. Solen tros vara lika gammal som jorden och har bara uppnått sin halva livslängd än så länge.

Idag infaller vintersolståndet, årets kortaste dag. 


Solen går idag upp alldeles för sent


och ner alldeles för tidigt.

Det enda som är bra med den här dagen är att hädanefter blir det ljusare och ljusare för var dag som går. Det borde egentligen firas lika mycket som Midsommarafton. Jag tycker det är ett perfekt tillfälle att ställa till med en stor ljusfest, nu när vi ändå har så mycket ljus framme. Ljus är den bästa medicinen med garanterat inga biverkningar. 


Med solen är det lite annorlunda. Jag tror nog att de flesta människor tycker om solsken. Både för att det ger lite värme och för att det framför allt blir ljust. När jag var yngre åkte jag gärna till havet och badade och låg sen och solade på stranden. Med tiden kom fler och fler varningar att det var skadligt för huden och risken för hudcancer gjorde att många blev lite mer försiktiga. Jag tycker det är snyggt med lite färg på huden, men det får inte bli så den ser ut som läder. Varför säger man solbränd i stället för solbrun? Ordet bränd tyder ju på att det inte är något bra. Som tonåring använde jag ibland kastanjevatten och smorde in mig med för att se lite solbrun ut. Det var jättesvårt att få det jämnt så ofta såg det ut som om man var marmorerad. Det bästa är nog att vara naturlig. Låta solen skina så där lagom och blir man inte så brun som man önskar, så får man väl leva med det.

37 kommentarer:

  1. konstigt nog så sitter jag gärna i skugga med min bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också skuggan numera, men solen får gärna lysa och värma runt ikring.

      Radera
  2. Så nostalgisk jag blir av bilderna från solfilmen! Hör melodin och den goa gäspningen i huvudet... fast kanske sänds den fortfarande på sommarhalvåret? Vet att det blev ramaskri för många år sedan de de tänkte upphöra med den.
    Kastanjevattenmarmorerad har jag också varit! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mysig film, som klart är trevligare att titta på under sommaren när det verkligen visar att vi har dagsljus det mesta av dygnets timmar.

      Radera
  3. Den där lilla filmen med solens upp- och nedgång är verkligen en klassiker.
    Sitter absolut helst i skuggan. Brukar ha både solglasögon och solhatt hela sommaren.
    Förresten, Ocean's Elevn är en riktigt bra film tycker jag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jobbigt att ha glasögon , men jag har alltid något på huvudet. Oceangänget och Jönssonligan är mina favoritbovar.

      Radera
  4. Årets längsta natt har just passerat och idag är den längsta dagen... känns hoppfullt att vi nu går mot ljusare tider igen :)
    Den gamla solfilmen är underbar!
    Jag har aldrig gillat att ligga och steka mig i gassande solsken... föredrar skuggan under ett träd.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... glömde... röksvampen petade jag på med en pinne samtidigt som jag knäppte några bilder. De flesta blev urusla, men den där blev hyfsad :)

      Radera
    2. "Strålande Gunnel!" Det borde bli ett nytt uttryck efter idag och denna luckmånad. Jag gillar verkligen din idé om att snickra ihop en "orange" dag idag. Eller brandgul. Jag längtar också alltid efter att det ska vända och ljuset återkomma. Har du något bra namn på den STORA dagen? Märkligt ord. Solbränd. Precis som du skriver är det ett riktigt fult ord och inget som jag förknippar med något fint. Tur jag inte har någon statistik på hur många timmar jag legat på stranden och på dynorna. Det har inte blivit speciellt många sista åren. Kram från FrukostBosse

      Radera
    3. Anki: Känns riktigt skönt att det nu vänder igen och blir ljusare. Röksvampsbilden är betydligt mer än hyfsad.

      Radera
    4. Bosse: Jag har inget riktigt bra namn så där på rak arm, men jag får fundera.

      Radera
  5. Man känner sig lite piggare då solen skiner, och ännu piggare om man är lite solbrun och fin. Igår tittade solen fram en liten stund, men så kom regnet..
    Solen är ju verkligen en energikälla.
    Jag har alltid gillat solen.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också när solen skiner, men jag sitter ändå hellre i skuggan.

      Radera
  6. Japp, nu svänger det! :)
    Egentligen varar inte mörkret särskilt länge tycker jag.
    Jag förvånas alltmera, äldre jag blir, att det går fort över.
    Det är ju till och med nödvändigt på sätt och vis för att man ska
    vila ut lite grann, för när ljuset kommer så får åtminstone jag så
    mycket energi att jag flänger omkring både här och där.
    Ha en ljus och fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett nytt sätt att se på mörkret som jag inte tänkt på....en viloperiod. Naturligtvis har du rätt. Och vi skulle kanske inte uppskatta ljuset lika mycket om det alltid fanns runt ikring oss. Variation är säkert det bästa.

      Radera
  7. Det ser ut som om solen skulle komma på ett kort besök här idag! ja varför säger man solbränd??? ....Jooo det är Oral B :-)Ha en solig dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir nog några strålar här med verkar det som.

      Radera
  8. Ja, det är ju som en omvänt midsommar! Och måtta och balans med allt, även med solen såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På midsommaren dansar vi runt midsommarstången och på julen runt granen så det finns en del likheter.

      Radera
  9. Solbadandets tid är förbi, även om jag tycker det är snyggt med litet solbränna (!?). Att få kastanjevattnet jämnt var som du säger väldigt svårt.
    Ibland har jag provat brun-utan-sol, vilket är lättare att få jämnt. Fast det är väl inte bra det heller. God Jul! / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket som inte är bra, och det är inte det lättaste att hålla koll på allt.

      Radera
  10. Sol, sol, soliga dagar gör mig på gott humör - det är sant! Ibland sitter jag i solen någon timme för att det är skönt. Men riktigt varma dagar blir det skugga även för mig... En varm dag, med liten försiktig vind i skuggan. Visst är det kanon?

    God Jul till dig!

    SvaraRadera
  11. Solstrålen, tack för informativ text och spridd ljus även i dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är klockan bara två, men det börjar redan bli lite mörkt ute. Det får bli lite fler tända ljus i huset.

      Radera
  12. Solen är härlig! Men visst är den farlig. Men det är framför allt ljuset man vill åt :)
    Ha en bra tisdag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också mer ute efter att ha det ljust runt ikring mig. Men visst är det skönt med solsken också.

      Radera
  13. Det är härligt med ljuset, och att det nu vänder. Me like .

    Tittar in och önskar dig en riktig God Jul.

    Julekram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig tid som vi nu har framför oss. Jag önskar dig med en God Jul

      Radera
  14. Åh så skönt att det äntligen blir ljusare.
    Visst borde detta firas!
    Varje ort borde ställa till med ljusfest -
    likväl som man firar midsommar.

    Solbränd vill ju ingen vara. Men lagom solbrun.
    Snart dags att leta reda på solen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vintern behövs det mycket fester och andra ljuspunkter som lyser upp i mörkret.

      Radera
  15. Det är med solen som med det mesta - det ska vara lite lagom - då blir det bäst.
    Ha en riktigt God Jul och Gott Nytt År!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är alltid bäst...det stämmer. Jag önskar dig med en God Jul och ett Gott Nytt År.

      Radera
  16. Att ljuset återvänder från och med denna dag är bara att fira.
    Skall slå upp ett glas rött till mig och Rantafar och firainljuset...

    Ha nu en finfin julhelg kära du.

    Julkram från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett passande sätt att fira på tycker jag.

      Radera
  17. Solsken är livsviktigt men eftersom jag är, och alltid har varit, en "ljusskygg" person så mår jag bäst i skuggan. ;) Solstrålar bör njutas i lagom mängd. Ett ordspråk dyker plötsligt upp: "Evigt solsken ger öken."
    Trevlig onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag visste inte att du var ljusskygg.

      Radera