torsdag 17 december 2015

Lucka 17

Utstrålning


När vi pratar om stjärnor i allmänhet så tror jag att de flesta menar stjärnorna på himlen, men det kan ha många andra betydelser. Många sammansatta ord består av ordet stjärna som t.ex. julstjärna, guldstjärna, filmstjärna och idrottsstjärna. Inom idrotten menas det naturligtvis att de är de starkast lysande inom sitt område. Jag kan ibland tycka det är lite konstigt att det bara är inom vissa områden som man talar om stjärnor.


Det finns starkt lysande personer inom alla yrkeskategorier, men jag tror aldrig jag hört talas om någon lokalvårdarstjärna.... 


......eller lärarstjärna eller vad det nu kan vara. 

Det är människor som jobbar i det tysta och inte uppmärksammas i den utsträckning som de borde. Ofta är de som syns och hörs mest kanske inte riktigt så stora "stjärnor" som de själv inbillar sig, men det finns alltid några som vill sola sig i glansen. Genuint ärliga och empatiska människor har en utstrålning som ingen låtsasstjärna kan slå.

Tyvärr så är det inte endast goda människor som har utstrålning...fast jag vet inte om det egentligen är utstrålning det handlar om. Jag tänker på en del politiska ledare som hyllas och hyllades enormt av folket. I början blev människor kanske bländade, men när de äntligen fick upp ögonen var det försent. Då hade de här despoterna redan knutit så många likasinnade till sig, så gemene man vågade inte sätta sig upp emot dem. Jag vill inte kalla det utstrålning. Det är manipulation och terror och sådant är skrämmande.

33 kommentarer:

  1. de där sura, lite tråkiga kan man lita på! :)

    SvaraRadera
  2. Alla borde få lysa och få uppmärksamhet tycker jag.
    Det finns en hel del som har ustrålning men som inte har allas bästa i sinnet. Tänker på en viss ledare i Tyskland på 30-talet.
    Och vissa artister har en utstrålning och karisma som är väldigt stark och klar. De är födda att stå på scenen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som blir sedda kanske börjar lysa med tiden.

      Radera
  3. Som sagt, viss stjärnglans kan lysa åt väldigt fel håll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du riktar ljuset mot de små. De fina stjärnorna som inte alla lägger märke till. Sedan finns det divor som sjunger om det. "Vill du se stjärna, se på mig. Ni får mycket gärna ...".
      Klockan är tidig och jag sitter och funderar på den där svåra räkneuppgiften på bilden. Är det fyra eller fem? Kram från morgontidig Bosse

      Radera
    2. Marina: Ibland hinner många bli bländade av fel orsaker.

      Radera
    3. Bosse: Många "stjärnor" finns dolda runt ikring oss. Det var inte meningen att jag skulle sätta griller i huvudet på dig med ett matteproblem så tidigt. Du har hela dan på dig att lösa det.

      Radera
    4. Mitt i julstädningen gick det upp ett Liljeholmens (det sa vi ofta förr.)Fyra blir mitt svar. Utan hjälp av livlinor. Jag gick på initiation.

      Radera
    5. Haha! T.o.m. dina kommentarer har ljusanknytning.

      Radera
  4. Ett tänkvärt inlägg... visst vore det trevligt med fler stjärnor i vardagen - de vardagliga stjärnorna som aldrig får någon uppmärksamhet.
    Skrämmande hur lättledda en del verkar vara när de bländas av manipulativa personer... historien upprepar sig... tyvärr.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar inte som om en del lär något av det som varit....men i och för síg finns det ju de som förnekar historien.

      Radera
  5. En del är stjärnor, andra är en klippa, min Elsa är mitt hjärta.
    Och du är en riktig klippa på att hitta på vad du ska skriva om. Har du fått en guldstjärna i marginalen? Om inte så får du en av mig nu.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Det finns många "stjärnor" som man träffar på i vardagen.

      Radera
  6. Jag tänker att vi alla är stjärnor på något. Alla är vi duktiga på något sätt, så där riktigt haja på ngt som inte alla kan. Nu ska jag ut i köket och göra mig till stjärna 🌟 dvs att jag ska tillaga mina berömda frikadeller som är som köttbullar på svenska fast med hemligt recept... Ha en fin dag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag med.....alla har något speciellt och alla är vi säkert en stjärna för någon.

      Radera
  7. Det finns en stjärna som skriver julkalennder på sin blogg.
    Ljuset lyser, reflektionen nyser pyser och flödar snällt
    en mänsklig stjärna som jag läser så gärna!
    God stjärnkram!

    SvaraRadera
  8. Visst är det sant, det du skriver. Tur är att man kan hitta både strålglans och stjärnor hos stora och små i sin närhet. Då och då kan man rentav spegla sig själv (för att anspela på din tidigare lucka).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnor i alla storlekar är lika viktiga.

      Radera
  9. Nej alla områden har inte stjärnor. Men det kommer kanske skolstjärnor och städstjärnor. På senare tid har det ju kommit stjärnbagare.
    Själv tror jag inte jag kallats stjärna någon gång, men man glömmer så lätt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är både trädgårdsstjärna och systjärna.

      Radera
  10. Jag är ingen stjärna i något! ..........................Nu ska jag till Lidl och handla och sprida leende! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alldeles säkert en stjärna! Jag har precis varit på Lidl.

      Radera
  11. Det har stjärnorna sagt sjöng Anita Lindblom när jag var ung och fyra flickor och en son osv....Det finns ju dom stjärnorna också för dem som tror på horoskop. t.ex.
    Ja, det är mycket med det stjärnlika liksom med det jordiska. Det finns ont och det finns gott gömt i det mesta.
    Och visst är det så som du skriver, de som verkligen förtjänar en guldstjärna är oftast de som gör minst väsen av sig.
    Vi är nog alla stjärnor på något sätt skulle jag våga påstå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min åsikt också, att alla är stjärnor, eftersom alla människor är viktiga.

      Radera
  12. I dessa tider skulle man ha användning för en massa strålande stjärnfolk - stjärnbagare, stjärnkockar, stjärnstädare. Eller allra helst vara alla dessa själv. Det vore ju förstås mest praktiskt.
    Men bara genom att finnas till så är nog de flesta av oss en strålande stjärna för någon, hela tiden. Var och en får vi försöka sprida så mycket stjärnglans som möjligt.
    Må och ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det nog inte så mycket som fodras för att man ska kunna vara en stjärna för någon.

      Radera
  13. Tyvärr har väl många despoter en karismatisk utstrålning som drabbar folk. Innan de får se deras sanna jag.

    Imorgon ska jag träffa en fönsterputsarstjärna! Han ligger på andra plats, berättade han en gång. Tydligen ordnas det tävlingar i fönsterputsning. De får så gärna tävla hemma hos mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån tävling får de gärna ha hos mig med.....gärna varje år.

      Radera
  14. Visst är det skrämmande. Och folket lär sig aldrig.
    Även idag poppar det upp "stjärnor" som dyrkas av alltför många.
    Tills det brakar totalt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upp som en sol och ner som en pannkaka gäller nog för många "stjärnor".

      Radera