måndag 14 december 2015

Lucka 14

Brandkåren


"Anders Perssons stuga står i ljusan låga" sjunger vi i den gamla julsången. Kan det tro vara ett bortglömt stearinljus som är orsaken? Då gäller det att brandkåren kan rycka ut snabbt. När Rasmus var liten var han precis som alla andra småkillar väldigt imponerad av brandmännen och deras arbete. Det har nog varit många småkillars dröm att bli brandman. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det här yrket så spännande.


Under alla år jag jobbat så har jag varit på otaliga studiebesök med både dagis och skolbarn på brandstationen. Alla är så intresserade av allt som finns där och den största lyckan är helt klart att få klättra upp och sitta i brandbilen. När sen sirenerna sätts på är lyckan fullständig.


När Rasmus var mindre lekte han ofta att det varit eldsvåda och då fick hans brandbilar rycka ut. En gång blev jag också involverad i det hela. För att det skulle bli så realistiskt som möjligt så ville han ha ett hus som det verkade ha brunnit i. Vi letade fram pappkartonger och målade svart på dem lite här och där så det såg ut som sot efter elden och sen stoppade vi in vadd som skulle föreställa rök.


Det verkar som han övergett brandmanstänket nu när han blivit äldre. Ibland pratar han om att bli polis....i USA....men jag hoppas och tror att det bara är för att skoja med mig som han säger så. I annat fall kommer jag att lägga in mitt veto.

29 kommentarer:

  1. Tror att många pojkar har den drömmen om att bli brandman. Kanske det verkar "häftigt"? Jag tycker det verkar farligt.
    Att vara polis är säkert både utmanande och givande - när man kan hjälpa. Det får vi hoppas att han håller sig till Sverige.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser nog helst att Rasmus stannar i Sverige, och det gör hans föräldrar också naturligtvis.

      Radera
  2. Våra söner har aldrig pratat om att bli brandmän... kanske p.g.a. att deras far var det och de fick klättra i brandbilarna ungefär så ofta som de ville :)
    Polis verkar farligt... särskilt i USA... förstår att du lägger in ditt veto i frågan.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras kompisar måste ha varit avundsjuka. Tänk att ha en pappa som är brandman!

      Radera
    2. Vilken tur att du har ditt veto. Härliga bilder. Tänk med gemensamma minnen du och Rasmus har. Själv ville jag bli delfinskötare. Måndagskram från ett kallt Ystad med en vacker röd himmel.

      Radera
    3. Jag hoppas det aldrig behöver bli aktuellt att använda det. Jag har så många roliga minnen med Rasmus. Vi skrev bl.a. en blogg tillsammans och de inläggen har jag gjort scrapbookalbum om. Det blev 6 st, som han ska få när han fyller 18.

      Radera
    4. Vad häftigt. Det visste jag inte om. Han kommer säkert i hela livet att minnas dig som världens bästa mormor och berätta om era äventyr för sina barn och barnbarn. Smart av dig att vänta till artonårsdagen. Det har vi också gjort med vissa saker. Till och med flyttat den gränsen. ;)

      Radera
  3. Polis och brandman är nog många pojkars dröm. Hahaha, han kan inte flytta ifrån sin mormor, eller tror du det.
    Den tanken växer säkert bort innan Rasmus är vuxen.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen han tar sitt förnuft till fånga. Jag vill ha åtminstone ett barnbarn i Sverige.

      Radera
  4. Ja det verkar som om alla små pojkar går igenom brandmansdrömmen. Är det att det tjuter och blinkar tro. Mitt yngsta barnbarn fick nog inte riktigt gå in i brandmansfasen för storebror hade gått in i dinosaurie- och star wars-fasen som han fick hänga på.
    Ja ta ur honom poliskarriär i USA. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan säkert vara det att det låter så förskräckligt om brandbilarna som lockar. Dinosaurieperioden kommer jag ihåg....både min son och Rasmus har varit inne i den.

      Radera
  5. Godmorgon! Våra pågar låg inte åt brandmanshållet Men polis ville de bli!.Ingen av dom blev polis!!!Polis i USA det låter farligt!! ............Svar:Ja det stämmer i alla åldrar. Jag och Kjell var gifta i över 51 år! Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det tro vara uniformen som lockar eller att det verkar vara ett extra tufft jobb?

      Radera
  6. Människan har nog alltid fascinerats av eld tror jag. Sen är det nog det här att yrken där man har uniform är lite häftigt...Hoppas att om han blir polis stannar här i Sverige för vi behöver honom. Ha nu en fin start på den här nya veckan.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs verkligen poliser i vårt land, så jag ser ingen anledning för honom att emigrera.

      Radera
  7. Gulliga bilder! Brandkåren har fullt upp i december.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en stressig månad, kan jag tänka mig.

      Radera
  8. Men vad kul för dig Gunnel,så himla kreativt påhitt. Alla gånger skulle jag oxå vara med i leken, hi hi ...
    Känner igen det där med brandman, men det varade endast nått år sedan skulle han bli 'sopekörare', ha ha ha ...
    Vi kände en man som jobbade med det och på den tiden fick han följa med en gång i veckan det året, höjdpunkt !
    Sen gick gubben i pension ock då blev det slut på det roliga.
    Jag känner flera tjejer som är brandmän, varför heter det brandMAN ?
    Tjejerna får säga 'brandkvinna' nu.

    Hur gammal är Rasmus nu ?
    Du är inte dålig med att hitta på olika 'kalender luckor', applåd till dig.
    Kram / Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus blir tonåring nästa år, och snart börjar det bli lite mer allvar med att tänka på vad han vill utbilda sig till. Men först är det högstadiet som ska avverkas med början nästa år.

      Radera
  9. Det är nog vanligt att pojkar vill bli brandmän. Min son var aldrig intresserad av detta som liten, men nu är han utbildad brandsäkerhetsingenjör där många sidoutbildningar ingår, bl.a. brandmannens, rökdykarens etc.
    Jag vill inte tänka på vilken fara han utsätter sig för på de oljeriggar som nu är hans arbetsplatser men försöker alltid beordra ett antal skyddsänglar att hålla sina vingars beskydd runt honom och hans arbetskamrater. Fina bilder av Rasmus och åter igen, vilken mormor han har som till och med ordnar hus som brinner åt honom så han kan släcka. Underbart!
    Ha en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du är orolig med tanke på var din son jobbar. Det är ändå tur att det finns människor som vill åta sig de farligaste jobben.

      Radera
  10. Det lyser också om en brand ja - men skuggorna är svarta kan en säga.
    Ser er för mig då ni leker och fixar ett brunnet hus.
    Bilden med brandmannen i farten är en härlig bild. Mitt barnbarn var inne i en polisperiod då fick jag vara mamman och nallarna barnen. Han jobbade jämt kan jag säga ..men så kom han på att jag och barnen kunde hälsa på på polisstationen som var i min hall, men minsann då fick han ju utryckning. Hans egen pappa jobbade mycket just denna period ...
    Tack för dagens lucka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! De har en härlig fantasi, och man rycks med av deras iver.

      Radera
  11. När mina barnbarn har Luciatåg i skolan, så sjunger de numera också den italienska texten på Luciasången. KUL!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite ovanligt. Kul med lite förnyelse.

      Radera
  12. Brandmän och poliser har väldigt tuffa jobb, men jag kan tänka mig att det samtidigt är givande yrken - tillfredsställande att kunna hjälpa människor när de har det som svårast. Ofta när jag hör/ser utryckande brandbilar så tänker jag: "Vad är det som väntar dem den här gången?" Och ibland går tankarna till de hjältar som jobbade i New York den 11 september 2001.
    Läste också nyss om att många svenska poliser nu söker sig till andra jobb för att få både bättre arbetsvillkor och högre lön. De är "overworked and underpaid". Det är skamligt att det är så, de som har farliga jobb ska ha bra betalt!
    Det finns många yrken som man som nära anhörig skulle vilja lägga in sitt veto mot.
    Förhoppningsvis kommer din Rasmus att revidera sina planer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att Rasmus kommer att intressera sig för ett annat yrke.

      Radera
  13. En likadan poliskostym hade Casimir när han var lite yngre. Brandbilar och traktorer var hans största intresse när han var liten. Lillebror och lillasyster har aldrig haft dessa preferenser. Där är det trolldeg och papper och kritor som drar mest. Och så paddorna förstås...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket sport som gäller för Rasmus nu och naturligtvis är paddan viktig i hans liv.

      Radera