söndag 13 december 2015

Lucka 13

Lucia


Lucia måste vara den mest berömda ljusdrottningen som finns. Eftersom Luciadagen infaller på en söndag i år så firades det på dagis, i skolor och på en del arbetsplatser med sång och lussekatter redan i fredags. TV visar alltid ett ståtligt Luciatåg på just Luciadagen, och alla Nobelpristagarna väcks tidigt på morgonen av sång och kaffe på sängen. De är förhoppningsvis förberedda så det upplevs positivt av dem. Alla vet att Lucia var en italiensk flicka som blev dödad och helgonförklarad på 300-talet. Var melodin till Luciafirandet kommer ifrån är nog inte lika känt.

Man tror att det är den italienske kompositören Teodoro Cottrau som har skrivit den, eller i varje fall översatt den från neapolitanska till italienska på 1800-talet. Visan handlar om den neapolitanska stadsdelen Santa Lucia och beskriver hur vacker den är. Det nämns inget om något helgon i visan. Det var mycket vanligt att gondoljärer sjöng den när de for fram med sina båtar. Sången blev extra berömd när Caruso sjöng den naturligtvis.

Till Sverige kom melodin på 1900-talet och det finns tre olika texter till den; Sankta Lucia, Natten går tunga fjät och Ute är mörkt och kallt.

Det är mest i Sverige och de nordiska länderna som Luciafirandet är så stort, men i takt med att så många flyttar utomlands och gärna tar med sig sina seder hemifrån, så dyker det upp Luciatåg lite varstans i världen.


När tredje ljuset brinner,
vi julklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr.

25 kommentarer:

  1. Trevlig tradition som jag lärde mej i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken söt Lucia du har. Ingen fara för brinnande hår, ser jag. jag tycker det är extra mysigt att det sammanfaller med en söndag i år. Ovanligt att det är tredje advent redan den 13 december. Så idag lever ditt härliga tema verkligen upp. Kram från grabben som varit stjärngosse i skolkören tre år på raken. Sedan kom målbrottet och sångrösten försvann.

      Radera
    2. Hannele: Jag tycker också det är en mycket trevlig tradition.

      Radera
    3. Bosse: Lucia är en extra ljuspunkt nu i december. Mitt i alla julförberedelser kommer en ljus, lugn och avslappnad dag. Det behövs.

      Radera
  2. Vitklädd med ljus i hår
    så fin din Lucia står
    som på historisk grund
    lyser upp en lång stund.
    Berättade för en bekant i går att jag i år har julkalander .... :-)
    Tack så mycket Gunnel!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Zoés docka, som jag sytt linne och virkat krona till. Luciahögtiden är mysig, tycker jag.

      Radera
  3. Julkalender att besöka ska det vara...

    SvaraRadera
  4. Jag önskar dej en fin dag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Luciafirandet är något jag uppskattar. Och jag vill att det ska vara på vanligt vis. Firandet på TV imorse var visserligen fint, men det musikaliska blev jag besviken på. Sedan var det två firande till, med mer traditionellt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde sätta på TV:n i morse, så jag får titta ikväll i stället.

      Radera
  6. Lucia är mysigt och faktiskt var det nog ännu viktigare med luciatåg under åren jag bodde utomlands än annars. I Bangladesh hjälptes alla åt och alla barn på nordiska klubben var med i tåget. :)
    Ha en fin luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det är väldigt viktigt att ha kvar de svenska sederna när man flyttar utomlands.

      Radera
  7. Vi får vara glada så länge vi får fira Lucia på dagis, skolor och kyrkor, mm.
    Jag är absolut ingen rasist, men ibland går det för långt. Hörde nu att luciatåget inte får ha några pepparkaksgubbar. Delar i Pippi Långstrumps böckerna är borttaget/ändrade.
    Vi var uppe och tittade på kanal 1`s Lucia, men missade TV 4`s som var ifrån Växjö domkyrka.
    Vilken fin liten Lucia du har.
    Ha en fin tredje advent! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många idéer om hur ett Luciatåg ska se ut. Ärligt talat vet jag inte hur det såg ut när man började med den här traditionen.

      Radera
  8. Legen om helgonet Lucia som levde i Siracusa på Sicilien, går långt tillbaka i tiden, ändå till 280-talet och är en grym historia. Jag har varit i den kyrka på Siracusa där det finns en statyn av henne och det är väl dit Stockholm Lucia brukar åka också.
    Ha en trevlig Luciadag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter intressant att ha besökt den kyrkan.

      Radera
  9. Lucia är inte som det var en gång tyvärr. Jag minns hur vi packade korgar med kaffetermosar, pepparkakor och muggar. Detta bjöd vi taxichaffisar och andra som var ute på lucianatten! Det var härligt! Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta ändras nog med åren, men förhoppningsvis finns det alltid lite från förr kvar.

      Radera
  10. Det är fint att ha den här extra dagen av ljus mitt i allt mörker.
    Vi steg upp i morse och satte oss vid tv-n. Först såg vi tv-4s Lucia och sedan fortsatte vi med Tv-1. Ljuvlig musik och även något uppjazzad på fyran, men allt sitter som det ska. En lussekatt åt vi till morgonkaffet.
    Så fin din Lucia är !:)
    God fortsättning på dagen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid tyckt om Luciafirandet. Det känns så lugnt och avspänt.

      Radera
  11. Lucia - antagligen den enda av årets dagar då t.o.m. den mest morgontrötta utan protester masar sig ur sängvärmen i ottan för att mysa framför TVn. Eller tassar ut i mörker och kyla för att lussefira någon annanstans. Luciadagen är vacker och stämningsfull och sprider ljus och värme ända in i själen. En tradition att vara rädd om.
    Varm kram från ett kallt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog att alla stiger upp tidigt på Luciadagen.

      Radera
  12. Det var då en söt Lucia! Lucia är en fin tradition som lyser upp i mörka vinternatten... har många roliga minnen från ungdomens lussefiranden :)

    SvaraRadera