måndag 21 december 2015

Lucka 21

Lysande, Sickan


Det är ett uttryck som bitit sig fast i minnet efter alla Jönssonliganfilmerna. Charles Ingvar Jönsson, den klantige boven med de många fantastiska planerna på kupper, är ganska oförarglig. Det kan vara skönt ibland och se en film utan en massa våld. Hans kumpaner går inte heller av för hackor när det gäller att klanta sig. I verkliga livet hade de inte klarat sig länge. Det är knappast några utstuderade brott de gör och det är många gånger lite i Robin Hood-anda. För det mesta är det Wall Enberg som är målet för deras kupper.


Det har spelats in åtskilliga filmer med liknande tema. Ocean´s eleven och hela den serien passar in i samma kategori. Här är stölderna betydligt mer välplanerade och bytet av en helt annan karaktär än i Jönssonliganfilmerna. De har ändå en hel del gemensamt, tycker jag. De ger sig bara på personer som själva stulit eller lurat någon annan. Danny, som ledaren kallas här, spelas av George Clooney och han har utseendemässigt inte mycket gemensamt med Sickan. Däremot är hans hjärna också full av udda och nästintill omöljiga idéer, som han och hans medhjälpare sätter i verket...oftast med lyckat resultat. 

De har båda två många "ljusa idéer" och det går då inte att säga om någon av dem att "ljuset är på men ingen är hemma". Påhittigare tjuvar får man nog leta efter, och i dessa filmerna håller jag mer på bovarna än deras offer. -"Vad annars?" som George Clooney skulle ha sagt om han pratat svenska.

26 kommentarer:

  1. Först... stort Grattis till vinsten hos Bosse! Bra jobbat!
    Ja, Sickan med kumpaner, vilka härliga typer!
    Snyggast är ändå George Clooney!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du vet ju hur det känns att vara en vinnare. Jag föredrar också George Clooney framför Sickan.

      Radera
  2. Tänk att bovar och banditer kan underhålla oss. Hahaha, vilken jädra smäll!!
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det kul när man inte behöver ta allt så allvarligt.

      Radera
  3. Jönssonligan filmerna blir aldrig omoderna, jag kan se dem hur många gånger som helst och använder många uttryck därifrån. "Vilka jävla smäll" är nog det jag använder mest då saker och ting inte går riktigt som de ska! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett om de filmerna många gånger. Även om man vet vad som ska hända så är det lika kul.

      Radera
  4. Svar
    1. Det är riktigt trevligt att hålla på bovarna och skratt förlänger livet, sägs det. Jag har sett många Clooney-filmer men inte den serien. Repliken "Lysande Sickan" är en klassiker som jag själv använt mig av många gånger. Kram Bosse

      Radera
  5. Hannele: Vi behöver få skratta mycket.

    SvaraRadera
  6. Bosse: Det finns en del uttryck från filmerna som hänger med ganska flitigt i vardagen. "Lysande, Sickan" är ett som jag ofta också tar till.

    SvaraRadera
  7. Jag ser väldigt litet film. Men visst har jag sett Jönssonligafilmerna. / Britt

    SvaraRadera
  8. Att få skratta är viktigt för hälsan! .....................Det blir jämnare värme för hus och blommor! Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Sickan och hans kompisar högt och rent! Oceans eleven är också klart sevärt! GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sickan litar blint på sin förmåga. Härligt med sådana människor. Jag önskar dig med en God Jul.

      Radera
  10. De är på sitt sätt lysande filmer och jag brukar sitta och småle åt deras påhitt och försök till att bli rika.
    De har alla tre sina speciella sätt som gör att man ler igenkännande, varje gång. Och, sina speciella uttryck.
    Känner inte igen George Clooneys filmer, men han är snygg.
    Kram och trevlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utseendemässigt så vinner George Clooney över Sickan.

      Radera
  11. Gunnel, detta är ju lysande - vilken lucka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Även bovar kan ha sina ljuspunkter.

      Radera
  12. Ja, Jönssonligan blir nog aldrig omodern :)
    Ha en trevlig kväll
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tydligen har jag gått miste om många skratt eftersom jag inte sett filmerna med Jönssonligan. Kanske dags att ta en titt på ligans förehavanden.
    Snyggingen George Clooney får gärna vara tomte här - men helst utan mask! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jönssonligan lockar till många skratt, men George Clooney kunde gärna få komma hit och bjuda på lite kaffe...Nespresso....vad annars?

      Radera
  14. Ja, de killarna är riktiga ljushuvuden och punkter. Lyser upp, helt enkelt.
    Lysande!

    SvaraRadera