torsdag 24 december 2015

Lucka 24

Ser du stjärnan i det blå?


Idag är det åter dags att lyssna på Bengt Feldtreich och Benjamin Syrsa när de sjunger "Ser du stjärnan i det blå". Melodin som på originalspråket heter "When you wish upon a star" skrevs redan 1940 och var med i Disneyfilmen om Pinocchio där den vann en Oscar. Året efter blev den översatt till svenska, så det är en riktigt gammal melodi.

Sedan 1960 har Kalle Anka och hans vänner önskat oss God Jul. Det är Benjamin Syrsa som presenterar filmerna och de har varierat lite under åren. Idag är det endast fyra filmer kvar som varit med hela tiden. Det är: I jultomtens verkstad, Askungen, Lady och Lufsen och Snövit.

Kalles jul är nog en tradition som finns i de flesta familjer. Jag såg programmet när jag var tonåring och mina barn har följt det i alla år och nu är det barnbarnens tur. Traditioner är något som jag tycker man ska vara rädd om.

Detta var sista luckan i min kalender och jag vill passa på att tacka alla som "öppnat" mina luckor och även kommenterat. Jag har läst så många roliga, inspirerande, och påhittiga kommentarer. Dessutom har jag fått lära mig väldigt många nya saker som jag inte hade en aning om. Det har varit en glädje att varje dag gå in på bloggen och läsa kommentarsfältet. Nu tar jag julledigt några dagar och hoppas ni alla får en trevlig jul.


G O D   J U L

42 kommentarer:

  1. Jag ser!
    Tusen tack för din härliga kalender, en ljuspunkt varje dag!
    Önskar dig en god jul med dina och vi ses! Glad du finns i min bloggvärld!
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det programmet är verkligen en viktig del av julafton. Vi hade inte TV när jag föddes. Så jag måste ha missat de första gångerna. Däremot har jag inte missat att öppna en enda lucka. Hatten av för dig. Vilket fint och uppskattat jobb du lagt ner. Jag som gillar att fantisera har tänkt på din blogg vid många "udda" tillfällen och funderat på vad du ska ha med. Du var verkligen fiffig och det LYSER igenom att du lagt ner ENERGI på temat. Tusen tack för att du gör detta på Blogglandia. Nu unnar jag dig fina juldagar och bloggledighet. Tacksamhetskram från ett grönt Ystad.

      Radera
    2. Tove: Tack, Tove! Det gläder mig att höra, och jag ser fram emot att få läsa dina inlägg. Blir lika glatt snurrig i huvudet varje gång jag försöker hänga med i dina ordlekar.

      Radera
    3. Bosse: Tack, Bosse! Det har varit jättekul att leta idéer till inläggen och responsen har glatt mig mycket. Vi har lika grönt i Åstorp.

      Radera
  2. En riktigt grand finale! Tack så mycket för dina spännande luckor, kommer att sakna dem.
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  3. Tack för årets fantastiska julkalender... har varit härligt och lärorikt att följa den fram till julafton!
    Önskar dig och familjen en underbar julhelg!
    GOD JUL!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anki! Jag önskar dig och din familj detsamma.

      Radera
  4. Vaknade alldeles för tidigt idag så jag hinner med en bloggrunda innan det är dags att köra till jobb! GOD JUL ♥

    SvaraRadera
  5. På julafton kl 10:55 i SVT2 Åbo julfred - sed från 1200-talet ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om det på din blogg, så jag ska försöka komma ihåg att slå på TV:n då.

      Radera
  6. Lika här, Tv fick vi år 1960, men vi hade trevliga jular innan oxå.
    Fast nu sitter vi alla och glor på Bejamin Syrsa när han sjunger sin sång, *fniss*
    Tack för alla fina 24 luckor.
    GOD JUL önskar jag dig Gunnel.
    Kramen/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Eva! Jag önskar dig med en God Jul.

      Radera
  7. Tack för all lärdom jag fått genom din kalender!!!!................Ha en trevlig Helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. Hoppas du får en mysig julafton.

      Radera
  8. Många varma tack för din julkalender Gunnel!
    En stor förnöjelse har den varit!
    Njut av julhelgen fullt ut!

    Julkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Det gläder mig. Ha en fin helg du med.

      Radera
  9. Önskar dig en riktigt God Jul också!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Tack för dina trevliga adventskalender! Det har varit intressant att läsa om allehanda ljusfyllda ämnen.
    Önskar dig och de dina en skön och stämningsfull jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  11. Det är rätt fantastiskt att en 1-timmes program med Disneyfilmer har blivit en tradition som en hel befolkning tagit till sig. Som tur är kan man se Kalle Anka via nätet fast inte hos SvT.
    Tack för trevliga luckor och en riktigt God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska kul tradition. Hoppas du med har en fin jul i Kalifornien.

      Radera
  12. Ja, kl. tre sitter vi, nästan alltid bänkade framför TV:n på julafton. En tradion som du skriver. I år blev det inte så mycket tittande för min del, bara cirka 10 min. i början. Men så kan det bli.
    Tack för din annorlunda och läsvärda adventskalender.
    Önskar dig en god fortsättning på julen.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Ser du stjärnan i det blå, det frågar du Gunnel, ja, ja, jag har redan sett Kalle Ankan med kumpaner, hihi...!

    Så nu önskar jag dig riktigt Gott Nytt År och att alla dina önskningar gå i uppfyllelse !
    Ett stort varmt kram till dig min kära bloggvän !

    SvaraRadera
  14. Ok, det visste jag inte, i Finland är inte Kalle Anka en liknande tradition. Tycker att man kunde byta ut några av filmsnuttarna igen mot några lite juligare. God Jul än en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det byts visst ut några varje år. Nu går det ju att se tecknade filmer dagligen på TV, så jag tror det är mest för nostalgins skull som man bänkar sig framför TV:n på julafton.

      Radera
  15. Tack! Hoppas att ni haft en trevlig jul!
    Tycker att det är synd att de ändrat om Kalles jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är vi inte lika traditionella, för jag har inte sett Kalle Anka på TV på massor av år. Kanske för att jag sällan firar jul med barn längre.

      Hoppas du haft en fin jul.

      Radera
  16. Lisa: Det mesta ändras om och kanske det går tillbaka till det gamla igen.

    SvaraRadera
  17. Raija: Det händer att jag också missar.

    SvaraRadera
  18. Ja, Kalle & Co är ett måste på julafton. God fortsättning på julhelgen. Kram

    SvaraRadera
  19. Hoppas att du hade en riktigt riktigt trevlig jul.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  20. Tack för årets kalender, jag hade ingen annan. God fortsättning. / Britt

    SvaraRadera
  21. Jag älskar din blogg. Det är inte alltid jag kommenterar men jag tassar in här och läser.
    Jag hoppas att du har haft en härlig jul tillsammans med familj och människor som står dig nära.
    Om vi inte hörs av via bloggarna så önskar jag dig ett Gott Nytt År 2016.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag önskar dig med ett Gott Nytt År.

      Radera