söndag 20 december 2015

Lucka 20

Stjärnor till jul


Adventsstjärnan, som vi hänger i våra fönster till första advent, symboliserar Betlehemsstjärnan. Seden kom hit från Tyskland på slutet av 1800-talet. Omkring 1934 började man importera pappersstjärnor och sålde i vårt land. Det blev mycket populärt under tidigt 40-tal när Erling Persson, H&M:s grundare, sålde otroligt många gulröda sjuuddiga pappersstjärnor under namnet Tindra Kristall. Snart fanns en sådan här stjärna i alla hem och den började lite nedsättande att kallas för Proletärstjärnan. Den första adventsstjärna jag minns från när jag var barn är just den här gulröda modellen, eller orange skulle man kunna säga också. Jag har haft flera olika modeller under årens gång. När jag flyttade till min första alldeles egna lägenhet köpte jag en stjärna av guldpapper med hålmönster. Till mina  barn när de var små köpte jag spånstjärnor och de hängde med i många år.


Då det var som mest populärt att sy lampskärmar, sydde jag en röd stjärnlampa till min svärmor och en vit till min mor. Ute i butikerna finns idag ett stort urval att välja mellan. Stjärnorna finns inte bara i olika material, de finns även i olika storlekar och färger.


I mitt nostalgirum har jag en stor vit pappersstjärna med blomgirlanger i silverfärg. Det finns tunna chiffonband som jag knyter en stor rosett av mitt fram. Naturligtvis borde jag i det här rummet med mest gamla möbler ha hängt en gammaldags modell, helst en Tindra kristall, men det passar inte färgmässigt till varken matta eller gardiner.


Julstjärna kan också beteckna en krukväxt. När jag julpyntar till första advent köper jag även röda julstjärnor och sätter i nästan alla fönster. Det är sällan de klarar sig hela december, men det finns som tur är alltid nya att köpa och byta ut de vissna emot.


När fjärde ljuset brinner,
 vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dan före dan före dopparedan.

36 kommentarer:

  1. Har ingen adventsstjärna här i USA men en adventsstake finns hos mig.
    Vi hade en mycket fin adventsstjärna av halm i mitt barndomshem. Den tyckte jag mycket om.
    Det är väldigt vackert i Sverige under december med alla ljus av olika slag i fönstrena.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att gå en promenad på kvällen och se vad som lyser i fönsterna. I stort sett alla har något extra som inte annars finns där.

      Radera
  2. I mitt barndomshem tror jag inte det fanns någon stjärna i fönstret... men en elljusstake fanns det... men bara en... inte som nu när det står en i nästan varje fönster.
    Köpte två små och en stor julstjärna till 1:a advent... de små är fortfarande fina, men den stora fick jag kasta igår... men, som sagt - det finns ju nya att köpa :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade också bara en adventsstjärna i fönstret när jag var barn och en adventsstake med levande ljus, så den placerades definitivt inte i fönstret.

      Radera
  3. I mitt barndomshem hade vi den gulröda prickiga papperstjärnan. I mina egna boenden hade jag en likadan i flera år. Du är ju en stjärna du själv som gör så stjärnfint i dina rum!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar att pynta och ändra om på saker, så nu är jag i mitt esse.

      Radera
  4. Läcker stjärnlampa du gjort! Tycker om julstjärnor men de är så känsliga, min dött för jag glömde kolla om den var fin i mitten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste nånstans att julstjärnan är en svår blomma att hålla liv i, och jag instämmer helt.

      Radera
  5. Visst har det passerat en del stjärnor under åren, men inte så många. Just julsaker vill man gärna ha det gamla. Pappersstjärnorna har kommit tillbaka och de är ju praktiska och tar minimalt med plats till skillnad från spånstjärnorna.
    Jag funderar fortfarande på trästjärnan från igår. Och kommit på att hos min dotter skulle den vara perfekt. / Britt

    SvaraRadera
  6. Så fin din stjärnlampa är, men den är väl ganska skör i tyget, eller?
    Jag håller med dig, att det är mysigt att gå och titta på alla fönster med adventsstjärnor och stakar.
    Önskar dig också en trevlig advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyget är väldigt tunt, men den används ju inte så ofta så det sliter inte på den.

      Radera
  7. Jag tycker att du är en stjärna, du är så händig ..... Ja det är gott att ha goda vänner ..... Kram

    SvaraRadera
  8. Så fina dina stjärnor är! Och visst är det en mysig tid nu när det lyser i alla fönster!
    Ha en fin advent
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta ljus är något som jag uppskattar lika mycket nu som under hela livet som jag levt. När det gäller de i jord diskuterade vi just det vid frukostbordet när stjärnorna slocknade. (Strömavbrott i hela Ystad i nästan en timme) Jag föredrar röda krukväxter och Solveig de vita julstjärnorna. Rättvist har vi köpt både ock. De röda står i köksfönstret och de vita bredvid våra tuffa lysande stora stående stjärnor i vardagsrummet. På tal om ljus och ljushuvuden. Ägaren till denna blogg kommer det att lysa om i mitt nästa blogginlägg. Grattis till 12 rätt. Adventskram från Bosse som ska se på skidor.

      Radera
    2. Ami: Man kan aldrig få för mycket ljus.

      Radera
  9. Bosse: Då har det återigen varit Beckmörkt i Wallanderland. Passar bra ihop med din tävling. Så kul att jag gissade rätt....nåja, en del kunde jag fuskkolla från bokhyllan.

    SvaraRadera
  10. Det är så fint att varje dag få "öppna" en adventslucka hos dig. Dagens tema stjärnor det betyder också advent/julhögtid för mig. Både den stjärna som hänger i fönstret och den som står inne på soffbordet (hos mig). För mig är julstjärnor JULEN.
    Ha en fin fjärde advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstjärnor hör julen till. Jag vill att det ska lysa överallt i hela huset.

      Radera
  11. Ja nu Äre nära. Stjärnor är fint tycker Jag. Både stjärnor som lyser....och stjärnor som är blommor.

    Ha en fin fjärde advent nu.

    Adventskram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med julafton ...även som vuxen tycker jag det är en speciell dag.

      Radera
  12. Bland det bästa med advent och jul är alla ljuspunkter - i fönster, trädgårdar och parker, på balkonger och över gator. Jag är barnsligt förtjust i alla lampor som lyser upp grannskapet just nu. När solen går upp (idag) 09:54 och ner 13:03 så är ljus extra värdefullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljus är verkligen nödvändigt denna årstiden.

      Radera
  13. Tack för berättandet om den orangea julstjärnan! En sån fanns alltid i barndomshemmet och här har jag också en, lite enklare variant än Tindra, dock. Din egensydda är så söt!
    Ha en skön fjärde advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns otroligt många olika adventsstjärnor. Alla måste kunna hitta någon modell som tilltalar dem.

      Radera
  14. Härliga stjärnor! Tack för din fina högkvalitativa julkalender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blir glad och höra att du gillar den.

      Radera
  15. Vilket fint inlägg om julstjärnor. De är så vackra och skapar stämning. Kram och fin fjärde advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dett ger en riktig julkänsla när man tänder adventsstjärnorna.

      Radera
  16. Just i år tycker jag att det har varit en explosion av julstjärnor av olika mönster, modeller och storlekar. Kommer inte ihåg att jag sett något liknande tidigare. Alla pappstjärnor var orangea tidigare som vår gamla, men som hade gett upp i år så det blev ett par nya istället av den modernaste sorten. Faktiskt riktigt vackra!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett många nya modeller som är mycket vackra, men så länge mina gamla fungerar så behåller jag dem. Fast ibland är det kul och variera lite.

      Radera
  17. Precis en sån där orange stjärna hade jag på mitt rum när jag var liten.....nostalgi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar en sådan stjärna...det får kanske bli en till nästa jul.

      Radera
  18. Vi har orangea stjärnor i papper i våra fönster, nu redan rätt gamla och sköra.
    De går alltmera sönder och jag söker febrilt efter likadana men pytts heller.
    Den tiden är förbi, så snart får jag böja mig för övermakten/trenderna, jag också och köpa in nya i andra färger. Eller så gör jag egna. Eller så blir det stakar i fönstren. Få se, få se, men tillsvidare hänger de orangea uppe så länge de håller ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan skatta dig lycklig som har kvar de gamla stjärnorna. Jag tycker de är så vackra.

      Radera