torsdag 10 december 2015

Lucka 10

Ljushuvud


Om en intelligent person säger man ofta att han eller hon är ett ljushuvud. Idag är det många ljushuvuden som firas på Nobeldagen. Det är en stor begivenhet och allt kan följas på TV. Sveriges kung är den som överlämnar priset som består av en guldmedalj, ett diplom och en summa pengar, som är beroende av Nobelstiftelsens inkomster under året. Det första Nobelpriset delades ut 1901. Ingen kan få priset efter sin död, men avlider personen som blivit utsedd efter att det tillkännagivits så delas priset ut. Ett pris får delas av högst 3 personer.


Efter prisutdelningen hålls en stor bankett för alla pristagare med familjer och speciellt inbjudna gäster. Det är ett stort evenemang och alla är otroligt tjusigt klädda. Naturligtvis riktas flest blickar mot de kungliga damerna och vilken klänning de valt för just detta tillfälle. Alla karlar är i stort sett likadant klädda, så där är förväntningarna inte så stora.

Det finns ännu ett "Nobelpris" som delas ut av en humoristisk vetenskaplig tidskrift. Det är en parodi på det riktiga Nobelpriset. Det här priset heter IgNobel och uttalas ig-nå-be´ll. Det syftar på det engelska ordet ignobel som betyder oäkta.


Det har delats ut fysikpris till en person som forskat om friktionen mellan en sko och ett bananskal. En annan person fick sannolikhetspriset för sin forskning om att "ju längre en ko ligger ner desto större är sannolikheten att den ska resa sig". Kommittén vill att människor först ska skratta men sen tänka efter.

Jag vet inte om jag vill kalla de här pristagarna för några ljushuvuden, men de förgyller ändå tillvaron med sina tokiga forskningar, och att roa andra människor är ju en förmåga i sig.

27 kommentarer:

  1. Du om någon är ett ljushuvud som kommer på alla dessa intressant luckor med ljus-tema! Din kalender är värd ett alldeles eget Nobelpris!
    Hm ... jag kan tänka mig att "ju längre en ko ligger ner desto större är sannolikheten att den är död". ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Tack så mycket! Jag tycker att din förklaring av kons tillstånd verkar väldigt troligt.

      Radera
  2. Ett sådant nobelpris kanske till och med jag skulle kunna göra anspråk på...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara till att börja fundera på det tokigaste du kan komma på.

      Radera
  3. Världen har nog blivit bättre tack vare Nobel - och det är bra att journalister förenklar och försöker få oss förstå fysikens lagar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många utomordentligt bra upptäckter har blivit belönade.

      Radera
  4. Jag tycker att du är ett ljushuvud som kommer på en sån trevlig kalender! ............................................SVAR.Dom hade kul både ungdomarna och hästarna! Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt dag för denna lucka. Kul att läsa om det alternativa priset. Där skulle mina chanser vara några steg större. Synd att ingen läkare visat något intresse för de ovanliga sakerna som jag varit med om som diabetiker och som inte skulle varit möjliga. Ett år var jag i den berömda festsalen dagen efter. Vi skulle på en föreläsning, men föreläsaren blev sjuk och vi kompenserades med detta istället. Där såg rätt skräpigt ut. :) Kram Bosse

      Radera
    2. Så spännande att ha varit i Nobelsalen. Det ser kanske likadant ut efter alla fester hos "hög" som "låg". Jag tror också jag har en bra chans att få ett alternativt nobelpris. Vi kan kanske dela på ett....man får ju t.o.m. vara tre.

      Radera
  5. Erik Axel Karlfeldt fick Nobelpris postumt, och många är ju väldigt gamla och skröpliga... rkar inte alltid ens resa hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (förra året dansade jag i Gyllene salen - och tappade mitt örhänge där)

      Radera
    2. Vilken otur du hade. Har du inte fått tillbaka det än?

      Radera
  6. Instämmer med någon här ovan - du är ett ljushuvud och vi läsare kan utse oss själva till prisgivare :-) Vi klär oss fina och drämmer till med fest - ignåbell!
    Härligt inlägg!
    Kramen för dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Ignobelfesten tror jag nog är lite lättsammare. Där skulle jag gärna vilja vara med.

      Radera
  7. Jag håller med de övriga, att du är ett ljushuvud.
    Kul att se de vackra klänningarna. Jag har ingen, men jag har provat många fina balklänningar. Det fick jag göra då jag arbetstränade i en butik som sålde och hyrde ut festkläder.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  8. Visst är du ett ljushuvud med massor av ljusa ideer.
    Det där priset hade jag inte hört talas om. Jag vet inte om jag tyckte just det var som någon ljus ide´. /Brott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kanske inte är några världsomvälvande upptäckter som får ignobelpris, men de är i varje fall mer begripliga för allmänheten än de vanliga nobelprisen.

      Radera
  9. Ja, du är ju absolut ett ljushuvud med alla dina härliga idéer :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att den föredragshållare som pratade ekonomi framför ett antal erfarna bönder och kom med det revolutionerande rönet, att man får mera hö om man skär av grönfodret nära marken och mindre om man tar hög stubb, borde får det sistnämnda priset. Maken var mycket imponerad när han kom hem och berättade det.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det var en given kandidat till det priset.

      Radera
  11. Sneglar just nu litet på TV:n där de visar från Nobelfestligheterna. Tror det vore en trist tillställning för mig att deltaga. ;-) Lika bra att sitta hemma och snegla på TV:n istället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som sitter och tittar på samma.

      Radera
  12. Idag hittade jag både nyttigheter och fyndigheter.
    Reflexväst! Jag har en men använder den inte så ofta som jag borde! Skärpning!
    Beckmörkt i Wallanderland, vore en katastrof. Jag som ÄLSKAR båda två!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte ensam om att slarva med reflexer.

      Radera