fredag 11 december 2015

Lucka 11

Kandelaber

När vi idag säger kandelaber så menar vi en stor och ståtlig ljusstake med två eller flera armar. Under antiken var det ursprungligen en enkel ljusstake gjord av trä, vassrör, lera eller metall.


Delarna bestod av foten, som ofta såg ut som tre lejontassar,


det långa skaftet, som i de flesta fall var räfflat 


och krönet, som liknade en flat skål. Stake syftade förr på en spets som stack upp i hållaren och där man trädde på det mjuka ljuset. Staken är alltså något som stagar upp. Det är därifrån vi fått ordet ljusstake.


Min svärfar var väldigt duktig på träsnideri. Han har bl.a. gjort den här golvljusstaken som påminner om de antika kandelabrar jag beskrivit här ovan. Något mjukt ljus som jag kan sticka in spetsen i har jag aldrig lyckats hitta, utan vi har fått borra hål i lite tjockare ljus för att det skulle passa.


I den tecknade filmen om Skönheten och odjuret blir slottspersonalen förvandlade till köksredskap och annat. Tjänaren Luminère blir t.ex. en kandelaber. Luminère är ett franskt ord som betyder ljus, så det är en passande förvandling. Han är lite stel i sitt uppförande och passar perfekt som ljusstake. Jag har även sett musicalversionen när den gavs på Det ny teater i Köpenhamn. Han som spelade Luminère där var verkligen skicklig. Jag har aldrig tidigare sett en person vara så rak i ryggen oberoende av vad han sysslade med. Det var som om han hade en käpp nerstucken från kragen och ner i skorna.

Luminère hette även ett franskt brödrapar som räknas som den moderna filmens skapare. Det hade gått att se rörliga bilder tidigare, men bara för en person i taget. De här båda bröderna kom på hur man kunde visa rörliga bilder på en vägg eller ett uppspänt skynke, så fler människor kunde titta samtidigt. Den första allmänna filmvisningen med betalande publik ägde rum den 28 december 1895, alltså för snart 120 år sedan. Filmskapandet har utvecklats enormt under de här åren.

27 kommentarer:

  1. Tänk vad du forskar och delger oss olika sorters information. Detta hade jag inte en aning om.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta är nytt för mig med, men i och med att jag letat information som handlade om ljus, så har det dykt upp mycket rolig information.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag tycker också den är väldigt fin, och det är roligt att ha som minne.

      Radera
  3. Förutom att sprida ljus bakom varje lucka - så blir jag upplyst också!
    Kandelaber kram till spridaren!

    SvaraRadera
  4. Idag var det litet ljushistoria. Man kommer att bli julexpert på kuppen av din adventskalender. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du får inte ha för stora förhoppningar.

      Radera
  5. Vad roligt att din svärfar har gjort ljusstaken! Min mormor och morfar hade några ljusstakar med ett sån där "spett" i och de använde bivaxljus som var mjukare!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det enda sortens ljus som fungerar på ett spett. De luktar så gott också.

      Radera
  6. Vilken fin ljusstake din svärfar gjort. Det är kul med såna saker, de är värda så mycket mer än nya inköp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är extra mycket värde i ärvda saker.

      Radera
  7. Så fin ljusstake! ....................Ja du jag har många minnen från den tiden.Kram!

    SvaraRadera
  8. Så mycket man får lära sig här hos dig. Det där med Luminére kände jag till, min inte vad kandelaber kommer ifrån. Din svärfar måste verkligen varit en duktig träsnidare. Tänk så roligt att ha en så fin handgjord kandelaber.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Så fin kandelaber! Din kalender detta år är verkligen upplysande och sen lyser den upp också! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt att höra.

      Radera
    2. Där fick jag både ny och gammal kunskap. Kandelaber var ett nytt ord för mig. (Vilken duktig svärfar du hade) De franska brödernas första film har jag sett. Däremot har jag aldrig varit på en musical i Köpenhamn. Du som varit på Det ny teater så många gånger måste ha massor av härliga minnen från de besöken. Det skulle varit intressant att veta din topp-tre lista och om du blivit besviken någon gång. Fredagskram Bosse

      Radera
    3. Jag har sett väldigt många föreställningar i Köpenhamn och aldrig blivit besviken, så det är lite svårt att välja bara tre, men fantomen på Operan var något speciellt. Musiken är ju underbar och handlingen väldigt känslosam. Skönheten och Odjuret var också något extra. Skådespelarna gjorde rollerna som köksredskap suveränt bra. Billy Elliot var också en mycket bra musikal. I maj åker vi ner igen och då är det Dr Jekyll och Mr Hyde som vi ska se.

      Radera
  10. Så intressant inlägg. Och jag känner att det här blev ett sammanträffande. Idag plockade jag fram en trearmad träljusstake som min far gjort en gång.Ställt den på köksbordet med röda ljus i. :-) Fin fredagskväll till dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den speciell känsla att kunna använda saker som någon man tycker om har gjort.

      Radera
  11. Intressant läsning!
    En hel del ny kunskap för mig.
    En bra dag för mig är när jag får lära mig något nytt.... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittat mycket rolig information på nätet när jag letat efter uppslag till inlägg.

      Radera
  12. Spännande läsning... vilken oerhört fin snidad ljusstake!
    Ja, nog har det gått framåt i filmens värld... vilken skillnad från då till idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad på filmkvalitén nu. Om innehållet också alltid håller högre standard kan kanske diskuteras.

      Radera