torsdag 31 december 2015

Snart är det 16


Om några timmar är det nytt år...2016. Vi firar in det nya året med Rasmus och hans föräldrar, som vi har gjort sedan han föddes, det blir alltså trettonde gången i år. Första året han var med var han bara en liten bebis på drygt 3 månader som sov sig genom hela kvällen. Det har blivit lite mer fart i honom för varje år som gått. I regel kommer han hit lite tidigare på dagen. Då har vi tid att förbereda lite tillsammans och göra en del andra kul saker.

Man har alltid så stora förväntningar när det blir ett nytt år, och jag undrar varför egentligen. Det är precis som vanligt. Det blir inget annorlunda för att det blir ett nytt år. Det enda som är annorlunda är att man blir ett år äldre. Jag tycker det är så bra de år jag "nollar" för då vet jag hela året hur gammal jag är, som i år t.ex. När det sen kommer en etta, tvåa eller trea efter blir det genast så onödigt förvirrande.

Min åsikt är att åldern har ingen betydelse. Jo, kanske för skvallerpressjournalister. Sist jag var hos frissan läste jag om en filmpremiär eller annan invigning där det vimlade av kändisar och andra finklädda människor. Under varje bild stod för och efternamn på de som var fotograferade......och deras ålder. Vad hade det med saken att göra? Jag tror det var minst 15 foton och jag fick veta hur gamla alla personerna var utom två stycken. Det var två damer som antagligen vägrat uppge sin ålder. Heder åt dem! Den här åldersfixeringen är hemsk, tycker jag. Den sätter käppar i hjulet för många eftersom en del förväntar sig att man ska vara och se ut på ett visst sätt vid en viss ålder. Helt korkat! I stället för att skriva ut åldern kunde journalisten i stället skrivit vad personen i fråga jobbade med eller hade för intressen, för det hade sagt mycket mer.

Jag önskar alla som tittar in här ett

GOTT NYTT ÅR
oberoende av ålder.

34 kommentarer:

  1. Hahaha, inte blir vi äldre, men man ser på ungdomarna att tiden går.
    Jag stannade på 22 år, det var då vi fick Therese, hon är nu 25 år. 1 ½ år senare fick vi Sofie men jag har ju stannat på 22 år iallafall.

    Gott Slut, och Gott Nytt År! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig. Din idé låter mycket bra.

      Radera
  2. Jag håller med dig om åldern och siffran man är och befinner sig i.
    Det är onödigt att tänka så. Då om inte förr föds åldersdiskriminering. Berättar man inte hur gammal man är så tänker folk inte på det, men så snart man säger hur många år man är så blir man stämplad, antingen som ung, medelålders, äldre och gammal. Helknäppt. Man är vad man är i sinnet, varken mera eller mindre.
    Det är ju inte alls viktigt med de där siffrorna, det viktiga är hur man är mot sig själv och mot andra!

    Tack Gunnel för det här året som nu rinner ut i sanden!
    Jag önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År 2016 !

    Nyårskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och jag önskar dig detsamma. Det märks många gånger att hjärnan inte har haft lika många födelsedagar som kroppen, för den är full av ideér som inte är åldersrelaterade.

      Radera
  3. Jag vill bara passa på att önska er ett trevligt nyårsfirande och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  4. Det här var ju märkligt. Mitt inlägg i dag handlar nämligen om hur gamla jag och min mysing har blivit.
    De är ju tråkigt, men åldern spelar en stor roll för oss människor ifrån vaggan till graven. Inte minst ifrån myndigheternas sida och som du skriver journalisternas. I stort och i smått. Sedan att vi känner oss och kanske uppträder som om vi var i en helt annan ålder, det är en annan sak. "Man är inte äldre än vad man känner sig" är ett uttryck.

    Önskar dig Gott Nytt År.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Just så är det...åldern är bara en siffra och hade man blivit lika gammal två år på rad så hade det kanske stämt bättre ibland.

      Radera
  5. Förväntan inför nya året... jovisst har jag det men de senaste åren har även tankar om vad ska det hända för tragedier under året? Vissa år har elände dragit igång redan under januari... Nåja... det blandas ju med positiva upplevelser också, mycket beror på vad man fokuserar på. Jag har lätt för att fokusera på det positiva, men blir betydligt mer lättrörd och ledsen över negativa händelser i vår värld än när jag var yngre...

    Hur som helst önskar jag dig och din familj ett gott slut och ett riktigt bra 216!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Man hoppas givetvis på att det positiva ska överväga.

      Radera
  6. Så härligt för er att vara tillsammans med Rasmus och hans familj!
    Vi önskar er ett riktigt gott nytt år!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en trevlig kväll och ett gott nytt år. / Britt

    SvaraRadera
  8. Visst känns det lite speciellt när det blir ett nytt år. En ny siffra, nya kalendrar med blanka ark och rader som ska fyllas på efterhand med att göra och att komma ihåg.
    För övrigt håller jag med dig om det där med ålder. Vi är nog lite åldersfixerade här i Sverige, eller är det likadant överallt?

    Ha ett Gott Nytt År!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Jag har känslan av att det är mer vanligt med åldersfixering i Sverige-

      Radera
  9. Tack för det här året Gunnel! Önskar dig en fin Nyårsafton och ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det är bara att acceptera och respektera sig själv i alla åldrar och i alla faser och
    tränga bort tanken på de grå hårstråna, midjan som försvinner och trötthetskänslan.
    Fast en del kvinnor försöker förtvivlat hålla ung­domen kvar ! Att vara gammal är något negativt, men jag känner mig inte underlägsen av de unga, hihi...!
    Kram på dig vännen, önskar dig ett riktigt gott nytt år !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag tycker inte det känns så negativt att vara gammal. Nu är man mycket säkrare och bryr sig inte om bagateller.

      Radera
  11. Håller helt med dig om den märkliga åldersfixeringen som finns i Sverige. Helt ointressant. I USA är man inte alls lika fixerad vid åldern vilket känns bra.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Hade varit bra om den åsikten kommit hit. Allt annat amerikanskt blir ju införlivat med det svenska.

      Radera
  12. Jag vet ingenting så tröttsamt, å andra siden, som kvinnor som "skäms" för sin ålder och vägrar bli över 25... vad är problemet??? Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Visst är det underligt att många strävar efter att vara yngre än de är.

      Radera
  13. God fortsättning på det nya året! Låt oss hoppas att det här solvarvet blir fint och fredligt.
    Ålder är bara en siffra. Utanpå syns den ju tyvärr alltmer och ibland kan man även känna av den inuti. Själv tycker jag att jag pendlar mellan att vara 97 år och 22. Allt beroende på dagsformen. ;) Jag är sååå glad de dagar jag är 22.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Så känner jag mig också ibland.

      Radera
  14. Önskar dig ett riktigt härligt 2016!
    Håller med om det där med ålderfixering.
    Så tokigt att det alltid ska skrivas hur gammal en person är.
    Vem är intresserad av det? Verkar vara en låsning hos
    journalisterna....

    SvaraRadera
  15. Man kan vara ung i sinnet och ha ett gammalt "skal" .Åldern spelar ingen roll på människor!.Men bra att veta vilket år det är :-) ...............Ha en bra början på ett alldeles nytt orört ÅR! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är helt klart en fördel att veta vilket år det är....men inte hur gammal man är....det kan kvitta.

      Radera
  16. Ser att jag ligger väldigt efter här, men nu tar jag mig i kragen och sänder dig en nyårshälsning i alla fall.
    Önskar dig Gott Nytt År och God fortsättning :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva under kommentaren med min primära blogg, men du kanske förstod att det var jag ändå .. .;)

      Radera
    2. Jag önskar dig också en god fortsättning på det nya året.

      Radera