måndag 7 december 2015

Lucka 7

Strömavbrott


När det blir strömavbrott blir allt ställt på ända. Det är mycket som inte fungerar längre som spis, kyl, frys, datorn och inga lampor går att tända. Så sårbara vi är egentligen. Jag har en liten katastroflåda i köket där jag lagt ner några stearinljus och tändstickor. Det kändes ganska skönt och veta var jag hade den lådan när det tidigt i våras blev strömavbrott hos oss en kväll. Det blir verkligen mörkt med stort M när inte ens gatubelysningen finns. Jag trevade mig ut i köket och fick tag på lådan. Det dröjde inte länge förrän jag kunde skymta konturer i köket. Nu var det bara till att plocka fram alla ljusstakar jag kunde hitta och sätta ljus i dem.

Jag gillar inte när det är mörkt, och har alltid varit lite mörkrädd. Egentligen passar det inte riktigt ihop med att jag gillar deckare, för där är folk ofta ute och ränner på nätterna. På nåt underligt vis så kan jag ändå tycka det är ok, för jag vet att det är inte på riktigt. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att gå ut sen det blivit mörkt, i varje fall inte ensam. 


Det står ofta i tidningen dagen efter när det varit strömavbrott hur många hushåll som drabbats och hur länge det varade. Det kan klart vara intressant om det hänt här i närheten. Men jag måste säga att jag blev förvånad för några månader sedan när jag läste om ett strömavbrott i bl.a.Ystad och en stor del av Österlen. Hur tänkte de ansvariga på tidningsredaktionen nu? HD ges väl knappast ut på Österlen? Jag hade för mig att utgivningsområdet höll sig till nordvästra Skåne.




Jag misstänker dock att de hade humor för rubriken löd: 

     Beckmörkt i Wallanderland. 

Vilken kanonrubrik! Jag som gillar både Beck och Wallander insåg med en gång att det var en rikstäckande nyhet.

32 kommentarer:

  1. Vilken genialisk rubrik! Visst är det härligt med människor som får till det så det blir riktigt bra. Jag har förstått att dessa härjande stormar har släckt ner på många platser men förhoppningsvis ska det väl avta snart.

    SvaraRadera
  2. Satt här för en timme sen och skulle just skriva en kommentar... då blev det svart! Vilket sammanträffande - du skriver om strömavbrott och just då... poff... nattinatti :) Nu blev det inte något långt avbrott - kanske 10 minuter - dags att sätta klockorna igen i alla fall.
    Här på landet blir det helt kolsvart när det blir strömavbrott - tur man har vedspis och stearinljus :)
    Haha... ja den rubriksättaren vet hur man gör... kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt! Jag lovar att det var inte jag som gjorde reklam för bloggen.

      Radera
  3. Tänk vad det är sårbart. Det är inte ofta som vi är strömlösa, skönt är väl de.
    Jag blir faktiskt lite förvånad att de som ofta är strömlösa och länge, från timmar till dagar, inte har ett litet elaggregat. Mamma och hennes man hade ett litet då de bodde i hus, just till frys, vatten och pannan.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig hjälplös när det blir strömavbrott. Det händer faktiskt inte ofta här heller.

      Radera
  4. Jo, nog är det lite läskigt när strömmen går. Mörkt blir det och jag brukar tänka på att det blir så tyst också, förmodligen för att frys och sånt stannar.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Tystnaden är lika märkbar.

      Radera
  5. tråkigt när man inte ens kan läsa böcker (vi kan inte ens spola toalett utan el, vi sa till barnen att låta bli när strömmen gick, dock oftast bara några timmar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge allt fungerar som det ska skänker man det inte en tanke, men när det krånglar inser man verkligen hur mycket vi använder strömmen till.

      Radera
  6. Jobbigt med strömavbrott är så mycket man vill göra då när man är utan el.
    Jag har oxå koll på vad ljus, ficklampor och tändstickor finns om vi skulle få strömavbrott.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns tryggt och veta var man kan hämta lite "hjälp" snabbt.

      Radera
  7. Ja, vi är väldigt beroende av att strömmen strömmar till.
    När det blir stopp så blir det väldigt mycket stopp, allt stannar mera eller mindre. Här har Helga härjat hela helgen, nu är hon på väg österut med många strömlösa ställen på vår lilla ö i havet. Vi har klarat oss den här gången
    Ha en skön måndag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stormen har tydligen ställt till stora problem på vissa ställen. Vi har klarart oss lindrigt undan.

      Radera
  8. Visst är det hemskt så beroende vi är av elen. En kamin i köket borde man ha, för värmens skull i allafall. För stearinljus värmer inte mycket även om det blir ljusare.
    / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kamin är en bra försäkring, om det blir strömavbrott vintertid.

      Radera
  9. Vi har gjort oss sårbara!!!SVAR...Absolut Faller man är det bara att resa sig igen.. Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte särskilt bra att vara så beroende.

      Radera
  10. Jag brukar säga att jag inte är mörkrädd, bor man på landet måste man ju klara en del. Men när sambon är borta, då är det jag som ser till att alla dörrar är låsta... Speciellt om jag kollat Wallander, Beck eller varför inte Bron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det känns extra kusligt när jag sett en spännande film. Då blir jag extra uppmärksam.

      Radera
  11. Vårt samhälle skulle inte klara sig länge om elen försvann en längre tid. Allting är ju beroende av elektricitet. Det är skrämmande att vi gjort oss så sårbara.
    Jag har små LED-ficklampor utplacerade lite här och där i hemmet och ett lager av extra batterier i olika modeller. Stearinljus och tändstickor finns det också gott om.
    Jag är så glad att jag aldrig varit mörkrädd, jag gillar mörkret. Så här mitt i mörkaste tiden bor jag på rätt ställe, det är ganska mörkt redan vid 14-tiden. Det är så mysigt, vilsamt och kravlöst. På sommaren, då vi har ljust dygnet runt, skulle jag behöva gå i mörkerterapi. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är raka motsatsen till mig då. Jag avskyr mörker och bara längtar efter när det blir ljusare.

      Radera
  12. Jag är också lite mörkrädd och förr när man skulle ut i ladugården om nätterna för att kolla kalvkor sprang jag som en rädd rabbis över den mörka storgården och med klappande hjärta öppnade jag ladugårdsdörren. Väl därinne blev jag kolugn igen, för där fanns det ingenting farligt som hotade. Vad jag var rädd för vet jag egentligen inte.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Jag vet inte vad jag är rädd för, men ändå tycker jag det känns lite läskigt.

      Radera
    2. Suverän rubrik. Det är givetvis superviktigt att du får reda på att vi haft haft strömavbrott. :) Bra att ha en "reservlåda" till hands. Kram från en kille som också är svag för välgjorda deckare. Gärna engelska eller danska.

      Radera
    3. Helt klart måste jag ha lite koll på er där nere i söder.

      Radera
  13. Mörkrädd är jag inte, och går gärna ut ensam. Uppväxt utan vägbelysning och är nog god vän med det mörka. Strömavbrott är förödande. Efter en hemsk storm när jag bodde i Värmland blev vi utan ström i 4 dagar - andra en hel vecka. Mest synd var om bondgårdarna med djur i ladugårn. Vi är känsliga när strömman går som vi sa hemma i Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt och vara mörkrädd, men finns nog inte att mycket att göra åt det. Vi har tack och lov aldrig haft så långa strömavbrott..

      Radera
  14. Wallanderland - perfekt rubrik!
    Inte gör vi vågen precis när det blir strömavbrott.
    Tack och lov är det sällan vi drabbas. Har ändå som du ljus
    och tändare till hands om-utifall-att. Och så har vi en kamin som kan värma oss.
    Byarna uppåt Gällivare har tyvärr drabbats hårt denna höst/vinter. Långa perioder = flera dagar i sträck utan ström. Ett par tusen hushåll drabbade. Gamlingar har fått evakueras. Vattenfall har problem med sina luftledningar när det blir snö på dem. (Inte blir det några stora rubriker i tidningarna för det....)

    SvaraRadera
  15. Det anses kanske inte som nyheter ifall det händer lite då och då, men vilken katastrof för de som drabbas.

    SvaraRadera
  16. Peppar peppar . . . vi har klarat oss ifrån strömavbrott i år, det är nog tack vare att 'de'' har grävt ner ledningarna runt ikring våran hembygd. Vi väntat i många år på detta undret och till sist blev bättre.
    Det är fasansfullt i våra tider att bli strömlös, verkligen mycket sårbara . . .
    Varm kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt att ett helt samhälle kan slås ut när strömmen försvinner.

      Radera