tisdag 1 december 2015

Lucka 1

Dopljus


Det största undret är när ett barn ser dagens ljus. En fin tradition tycker jag det är att att de barn som döps får ett dopljus med sig hem. Det tänds första gången vid dopet.


Min äldsta dotter döptes i Björnekulla kyrka och det var hennes farmor som bar henne.


När min andra dotter skulle döpas höll kyrkan på att renoveras och hon blev då döpt i Västra Broby kyrka som även den hör till Åstorps kommun. Det var min mor som var fadder då.


När vår son döptes så var Björnekullakyrkan klar och dopet hölls där. Här ligger han i famnen på sina storasystrar.


Jag sydde en dopklänning till Ulrika och den använde jag sedan till alla barnen. 


Jag broderade deras namn och dopdatum på underkjolen.


När det var dags för barnbarnen att döpas så kom klänningen till användning igen och jag broderade in deras namn också. Det är nu 6 st som använt klänningen och förhoppningsvis kan den användas till fler generationer.


Första barnbarnet som kläddes i den här klänningen var Rasmus, som döptes i Kvidinge kyrka, och det var Katarina som var gudmor.


När Zoé döptes i Mölle kapell hällde Rasmus vatten i dopfunten.


Zoé hade samma rosa band runt midjan som hennes mamma och moster haft. Nu var det Ulrika som var fadder.


Daniel döptes i Dallas i Prince of Peace Lutheran Church, som tidigare varit en bilhall. Den var jättestor och väldigt fint inredd. Här var det Annes bror och svägerska som var faddrar. Den här prästen var väldigt humoristisk och när han efteråt skulle berätta vad faddrarnas egentliga uppgift var, kom han med ett påstående som uppskattades mycket av Daniels förädlar. Han sa, att det var faddrarna som skulle bekosta barnets collegevistelse. Jag antar att han höll två fingrar i kors bak ryggen när han sa det.

40 kommentarer:

  1. Kul att du fortsätter med en adventskalender i år också!
    Dopljuset är en fin tradition, liksom en handsydd dopklänning, som används i flera generationer. Den du sytt är verkligen fin... och vilken bra idé med att brodera namn och dopdatum på underkjolen. Kul att se bilder från alla barns och barnbarns dop :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med saker som kan användas i flera generationer.

      Radera
  2. Vilken fin idé med julkalender! En härlig lucköppning med så mycket fina detaljer! Härligt Gunnel, verkligen härligt! Väntar på lucka 2 med spänning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar min kalender.

      Radera
  3. Alltid lika kul att se vad du hittar på.
    Kul med en egensydd dopklänning. Jag köpte en till Therese, som även Sofie och två kusiner är döpta i.
    Hoppas att solen skiner på dig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här har jag sett fram emot. Så mycket att jag gjort en anteckning i min plankalender på skrivbordet för att inte glömma bort det. Änglar älskar jag. Årets tema är hoppfullt och du rivstartar. Den dopklänningen hoppas jag finns med i flera generationer framåt. Tack för ett mysigt inlägg. Kram Bosse som inte direkt är något ljushuvud. ;)

      Radera
    2. Lisa: Solen visar sig faktiskt idag, men det är ändå kallt.

      Radera
    3. Bosse: Min förhoppning är också att klänningen ska användas i flera generationer.

      Radera
  4. Men så roligt att dopklänningen gått i arv och att du har broderat in alla namnen! Haha! Det där som prästen sa var nog alldeles sant :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert många föräldrar som önskar att det var så.

      Radera
  5. Den prästen hade humor!!! ................................Hebbe har jobbat på Gevalia så han säger att det är det bästa kaffet,vi får väl se .Jag har i alla år haft Zoegas och det tror jag är det bästa för vårt vatten här i skåne!Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anade nästan att det var Hebbe som försökt övertala dig att testa ett annat märke.

      Radera
  6. Vad fint att dopklänningen kommit till användning så många ggr. Jag sydde en dopklänning till mitt andra barnbarn (det första hade en annan) och tredje barnbarnet hade den också. Sedan vet jag inte om det blir fler.
    Själva har vi inte döpt våra barn.
    Den präst som döpte vårt första barnbarn var också litet rolig. Eftersom barnet verkade "sjunga" med, tyckte hon att hon var som Mr Bean. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Många av dagens präster är väldigt roliga att lyssna på. De har i regel talets gåva och kan de då blanda in lite humor också är det inte fel.

      Radera
  7. Svar
    1. (en kvinnlig präst döpte alla våra fyra, nästa generation gör lite olika)

      Radera
    2. Dopen var ganska lika både när mina barn och barnbarn döptes, förutom att prästen pratade lite mer vardagligt de sista gångerna. De måste klart också hänga med i utvecklingen.

      Radera
  8. Så vackert blogginlägg och början på en julkalender! Vi har också ett dopljus från sonens dop. Här hos oss kunde man välja om man ville att någon från församlingen skulle komma hem till oss de första åren på dopdagen för att tända ljuset en liten stund. Och vi valde att vara med på detta. En fin tradition, tyckte vi, och under några år kom en trevlig dam som busade och lekte med sonen på dopdagen. Vi har ju också en dopklänning som går i arv (från sambons släkt). Där är det redan tre generationer som burit klänningen.
    Ser fram emot morgondagens ljus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så annorlunda att någon från församlingen kom hem till er. Det har jag aldrig hört talas om tidigare.

      Radera
  9. Det blir spännande att för första gången följa din adventskalender. Och vilket passande tema - ljus! Det behöver vi verkligen i dessa dagar.
    Det är så fint med en dopklänning som används av flera generationer. Den gamla som använts i vår släkt har också många namn och datum broderade på kjolen - rosa stygn (och band) för flickorna och blå för pojkarna.
    Må väl i söder! Här började det blötsnöa igår kväll, ser faktiskt ganska vintrigt ut. Just nu i alla fall ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det behövs verkligen ljus nu. Det är inte många timmar dagsljus denna månaden.

      Radera
  10. Vilken härlig nostalgitripp att se bilder och läsa din otroligt fina inlägg Gunnel !!
    Allt gott till dig, sänder en varm kram till dig !

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt Gunnel! Så fint att göra en julkalender med ljuset i centrum.
    Och samtidigt berätta om hur dopet och dopen i din familj har varit.
    Tack för dagens lucka!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt och höra att du tyckte om inlägget.

      Radera
  12. Snacka om att gå vidare i generationer! Kul och så fint du broderat deras namn och dopdatum! Trevligt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förhoppning är att klänningen ska användas av många barn i kommande generationer.

      Radera
  13. Mina barn är döpta i den dopklänning som mamma sydde till mitt dop. Vi fick bara skaffa en blå underklänning när Bosse skulle döpas. Klänningen var jättefin, men tyvärr fanns den hos min ena syster som skulle döpa ett av sina barn och hon fick brand i förrådet där klänningen låg. Det var onekligen lite sorgligt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hemskt! Man vill ju gärna behålla sådana saker så länge som möjligt.

      Radera
  14. Vilken fantastisk dopklänning och så fint att du broderat namn och datum.
    Jag är döpt hemma i vardagsrummet. Snitsigare än så blev det liksom inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är döpt på BB och hade ingen speciell dopklänningen på mig.

      Radera
  15. Instämmer de övriga om att detta med din adventskalender är så skoj. Likaså att det är en så fin tradition detta med att barnen får ett ljus då det döps och att dopklänningen gått i arv. Tack.
    Kram och ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är värdefullt att kunna behålla gamla seder.

      Radera
  16. Underbar dopkläning! Den kommer säkert att uppskattas även av nästa generation. Fina dopbilder också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alla mina tre barn var väldigt noga med att deras barn skulle döpas i samma klänning som de själva blivit döpta i.

      Radera
  17. Vilket härligt inlägg! Ungar är det bästa som finns och jag väntar med spänning på mitt första barnbarn. Klänning till dopet kommer dock någon annan att få sy! ;)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den klänningen kan ändå bli något som går vidare från generation grill generation. Det viktigaste är inte vem som sytt den.

      Radera
  18. Vilken underbar historia om denna dopklänning. Man blir riktigt rörd, och full av vördnad ...
    Vilket fantastiskt bidrag du gjort till er gemensamma historia ...
    Kram

    SvaraRadera
  19. Intressant att läsa om dop och dopklänningen. Roligt med namnen och datum, bra för kommande generationer, värdefullt.
    Härliga och fina bilder.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera