onsdag 13 december 2023

Lucka13

Legendariska kvinnor

Elton John gav 1973 ut albumet Goodbye Yellow Brick road, alltså för 50 år sedan. Det är hans mest sålda album med över 30 miljoner exemplar världen över. Flera hitlåtar kommer från albumet som t.ex. "Candle in the Wind". Den skrevs till minne av Marilyn Monroe. Albumet rankades 2003 som nummer 19 på en lista över de 500 bästa albumen genom tiderna. Ingen dålig placering. Det är även invalt i Grammy Hall of Fame. Det är än så länge ca 850 inspelningar som fått det här hedersomnämnandet av de hundratusentals skivor som producerats sedan 1900. 

Melodin skrevs till Marilyn Monroe och då lyder början av sången:: 

Goodbye, Norma Jean though I never knew you at all 

You had the grace to hold yourself while those around you crawled

Loneliness was though the toughest role you ever played

Hollywood created a superstar and pain was the price you paid

And it seems to me you lived your life like a candle in the wind

Never knowing who to cling to when the rain set in

And I would´ve liked to know you but I was just a kid

Your candle burned out long before your legend ever did.


När prinsessan Diana omkommit skrev han en ny text till melodin och framförde den på hennes begravning.

Goodbye England´s rose may you ever grow in our hearts

You were the grace that placed itself' where lives were torn apart

You called out to our country and you whispered to those in pain

Now you belong to heaven and the stars spell out your name

And it seems to me you lived your life like a candle in the wind

never fading with the sunset when the rain set in

And your footsteps will always fall here along England´s greenest hills

Your candle burned out long before your legend ever will

Det är två helt olika kvinnor från var sin världsdel, men deras liv har många likheter. Båda utnyttjades av andra människor och hade kanske inte styrkan att säga nej. De fascinerar fortfarande eftervärlden och kommer säkert att göra så länge än.

Idag firar vi Lucia och hon är också en legendarisk kvinna....en ljusets drottning. En del av textraderna passar in på hennes liv också.

22 kommentarer:

  1. Stämingsfullt hyllande inlägg! Den inre ensamhetens har ett pris; de gav av sig själv glädje till många!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Många tankar dyker upp när jag läser ditt fina inlägg och hyllning. Minns hur jag brukade gå in på min storebrors rum och "tjuvspela" den numera klassiska skivan. Tänk att det kan göras musik och låtar som är motsatsen till en "sommarfluga".
    Vi ska snart ta i tur med sista säsongen på "Netflix". Men idag är det fokus på kvinna nummer tre i din "redovisning".
    Kram B

    SvaraRadera
  3. Tre kvinnoöden ... ett vacker lucka att öppna den 13 december. Lucia har jag just tittat på från Kalmar slott, riktigt fint. Kanske kommer jag att lyssna på "Candle in the Wind" lite senare.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett något Luciatåg än. Det får väl bli senare i kväll.

      Radera
  4. Elton John så många fina texter han skrivit=)
    Då kan jag idag gå och nynna på Candle in the wind.
    Ha en fin Luciadag!

    SvaraRadera
  5. Ett härligt inlägg igen som väcker olika minnen ... Elton Johns album hade jag en gång i min ägo, men det är spårlöst borta ... tyvärr, för där fanns verkligen många fantastiska låtar.
    Önskar dig en fin Luciadag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elton Johns musik tröttnar jag aldrig på.

      Radera
  6. En fantastisk låt som passar så bra till två fantastiska kvinnor som nog inte alltid hade det så lätt under resans gång. Det hade inte Lucia men har ändå blivit ljusets högtid.

    Önskar en fin Lucia!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack Gunnel, för detta fina inlägg om kvinnoöden, om människoöden som berör oss alla, många gånger igenkännande på något sätt. Elton Johns musik har lyft det hela till höjder de förtjänar. Jag önskar dig en fin Lucia-dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Eltons text passar så bra in till kvinnorna.

      Radera
  8. Jag har just sett den senaste säsongen av The Crown, som koncentrerades på Diana och hennes död. Nog har hennes liv och Marilyn Monroe´s många likheter.
    Ha en fin Luciadag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja trots att de levde olika decennium och i olika länder så är deras livsöden ganska lika.

      Radera
  9. PAssar bra med dessa kvinnor idag. Trodde faktiskt att Candle in the wind var enbart skriven till Diana. Men nu vet jag! Tack för den infon. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hörde melodin på Dianas begravning trodde jag med att Elton skrivit den direkt till henne, men det visade sig bara vara en ny text till en gammal melodi.

      Radera
  10. Elton John är en av mina favvo sångare. Hans texter satt alltid. Klockrent. Sedan hade han en väldigt fin röst också, för att inte glömma hans musik.
    Och visst har Marilyn Monroe och Princess Diana mycket gemensamt...

    SvaraRadera