lördag 16 december 2023

Lucka 16

 Berömda fåglar

Enligt en gammal tradition ska det finnas minst 6 korpar på Towern. Karl II ska ha krävt att de skulle bort därifrån eftersom de störde den kungliga astronomen John Flamstead i hans arbete. Så blev det aldrig eftersom någon berättade legenden för honom. Det påstås att om korparna lämnar Towern så kommer White Tower, monarken och hela riket att falla. Kungen vågade inte utmana denna vidskeplighet utan flyttade i stället observatoriet till Greenwich. 

Det finns inga anteckningar om korparna före 1895, så ingen vet riktigt när de först kom dit eller när legenden uppstod. Vilda korpar var förr vanligt i London runt köttmarknaderna och det är möjligt att några av dem började hålla till på Towern. 


Under andra världskriget dog alla korparna utom en, Gripp, av chock under bombräderna. Då Towern öppnade på nytt 1946 såg man till att sex korpar var på plats, men idag finns det sju. Fåglarna är vingklippta så de inte ska flyga iväg. De tas om hand av en Ravenmaster, en uppgift som ges till en av Yeomen Warders, mer kända som Beefeaters. De nuvarande korparna heter Jubilee, Harris, Gripp, Rocky, Erin, Poppy och Merlina. Den äldsta kända korpen på Towern kallades Jim Crow och blev 44 år gammal. När korparna dör gravsätts de på området och namnet sätts upp på en skylt vid graven.

30 kommentarer:

  1. Din kalender ger vidgade vyer!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med Tove=)
    Men lite synd är det allt om dem att de är vingklippta- fåglar ska ju faktiskt ha friheten att flyga. Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller att de vingklipper fåglarna. Det är snudd på djurmisshandel.

      Radera
  3. Tack Gunnel, så fint inlägg idag igen! Att ha korp är speciellt, vi hade det i mitt första äktenskap. En korp som var med oss överallt och ingenstans. Inte vingklippt som så från första början men skadad av ett luftgevär. Så småningom fick den sin frihet, men under tiden den tillfrisknade var den en av vår familj. Jag kanske skriver om den mitt i allt, vår fina Valdemar Korp. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att höra mer om Valdemar Korp.

      Radera
  4. Doftar en aning djurplågeri. Min fördom om arten är väl den åt skathållet. Småtjuvar. Fast när jag var liten grabb var skatorna mina favoriter i trädgården. Sedan ändrade jag uppfattning. Intressant att läsa som vanligt. Du har som vanligt gjort en gedigen research. Helgkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Korpen är inte mitt favoritdjur, men det betyder inte att den får behandlas illa. .

      Radera
  5. Trots att jag besökt Towern har jag inte hört om korparna. Som djurvän tycker jag att det är fel att vingklippa fåglar men förhoppningsvis lever dom bra där ändå.
    Som vanligt får jag lära mig något nytt varje dag hos dig. Tack för lucka 16!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fel att vingklippa dem, men som du skriver så lever de nog ganska gott ändå.

      Radera
  6. Fy vad hemskt att klippa vingarna. Men ibland är människan elak.
    Trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
  7. Intressant läsnings, som vanligt. Tycker synd om korparna som har vingklippts. Men vilken aktningsvärd begravning de får...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lite annorlunda begravning måste man säga.

      Radera
  8. Så roligt att läsa om korparna. Det här kände jag inte alls till tidigare! Du vidgar min allmänbildning!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta var faktiskt nyheter för mig också innan jag läste om dem.

      Radera
  9. Visst är det intressant med Towerns korpar och en spännande legend. Jag kände till historien bakom men som många andra tycker jag det är fel att vingklippa fåglar.

    Önskar en fin lördag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurplågeri i alla former är förkastligt.

      Radera
  10. Har besökt Towern... men glömt denna fina historia. Läge att besöka det gamla slottet igen, om vi får tummen ur att besöka London till våren. Favoritresmål .Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte besökt London på jättemånga år. Tror också det är dags nu snart.

      Radera
  11. Intressant historia tycker jag och mysig på något vis.
    Vid eventuell resa dig igen så får vi allt ta en sväng dit, absolut.

    Ha nu en fin kväll i stugan.

    SvaraRadera
  12. Ny information. Men, verkligen inte snällt att vingklippa korparna. Och förr kuperades ju svansen på vissa hundraser. Inte heller snällt. Människans dumma påhitt har inga gränser.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människans uppfinningsrikedom när det gäller att plåga andra är stor.

      Radera
  13. Towerns korpar hade jag heller aldrig hört talas om. Är det en saga/legend eller har det verkligen hänt. Du skriver så spännande att det är svårt att avgöra om det är sant eller "bara" en myt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet är det en legend att det betydde otur om korparna försvann, så man bör nog ta det med en nypa salt.

      Radera
  14. Fin tradition att sköta om fåglarna.

    SvaraRadera
  15. Så intressant! Var i oktober i London med yngsta barnbarnet och nör vi passerade Towern pratade vi just om korparna och legenden. Visst är det trist att de är vingklippta men hoppas de har det ok. trots det. Och visst ogillar jag också vingklippningen men tror inte korparna lider av det. Men de har ju förlorat sin valfrihet att flyga iväg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att de blir väl omhändertagna.

      Radera