fredag 22 december 2023

Lucka 22

 Jubelår

Heligt år eller jubelår är ett särskilt heligt år som förekommer inom judendomen och kristendomen. Det första heliga året utropades av påven Bonifatius VIII år 1300 och har sedan fortsatt fram till vår tid. I tredje Mosebok kan man läsa orden: "Och i skolen helga det femtionde året och utropa frihet i landet för alla dess inbyggare." Det första jubelåret 1300 inleddes i Rom natten mellan den 24-25 december 1299. Massor av människor fanns på plats för att invänta det nya seklet. Det var ett år då man kunde erhålla särskilt gynnsamma avlatsvillkor. En av de mer berömda besökarna var Dante Alighieri, författaren till Den gudomliga komedien. 

Påven blev så tagen av att så många människor kommit till Rom att han slog fast att jubelår skulle återkomma med ett sekels mellanrum. Vid flera tillfällen under 1300-talets första årtionden kom frågan upp ifall man inte skulle tidigarelägga följande jubelår och rätta sig efter vad som stod i tredje Moseboken. 1350 blev alltså nästa jubelår och då anlände den heliga Birgitta till Rom.

Tidsrymden mellan jubelåren har varierat. En påve bestämde att det skulle vara 33 år mellan firandet eftersom Jesus levde i 33 år. Idag återkommer jubelåret vart 25:e år, men redan 2016 utlystes ett extra jubelår Barmhärtighetens år. Nästa jubelår kommer att infalla under 2025.

Under jubelåret öppnar påven "de heliga portarna". Det finns fyra stycken i Rom. Från 1500 till 1975 stängdes den heliga portöppningen inte av en dörr utan av en mur. Man öppnade alltså inte en dörr utan rev en mur. Påven började och fick sen hjälp av andra. Julafton 1499 slog påven tre gånger på portens mur med en timmermanshammare som inledning på rivandet av muren. Redan 1525 gjorde man denna hammare i guld. På julafton 1974 var det många som blev oroliga när delar av murbruk föll ned i huvudet på påven Paulus VI. Därför har man numera valt att avstå från den delen av riten. I stället slår påven tre gången med en stav av olivträ på dörren innan han öppnar den. 

25 kommentarer:

  1. Ny kunskap idag igen=)
    Håll dig inne idag så att du inte blåser bort. Kram från mig som varit ute i blåsten och skottat 15cm tung blötsnö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blåser en hel del, men än har det inte kommit så mycket snö.

      Radera
  2. Det kunde väl firas ett jubelår alla år? Tycker Karin som just läste att Pia är på väg över dig och alla andra i södra Sverige. Håll i hatten Gunnel! Brrr...men det blåser här också, men inte kalla vindar dock.
    Ha en fin fredag och tack för det här jublande inlägget som lärde mig en hel del nytt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kunde gott firas jubelår lite oftare, om resultatet blev som det stod i Moseboken.

      Radera
  3. Vad mycket nytt jag lär mig när jag öppnar dina luckor. Personligen tycker jag de kunde fortsätta med 33 år. Jag gillar sådana tal. Synd bara att åldern kunde stanna till 33 år på samma plattform.
    Kram dan före dan före...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig tidigare funderat över jubelåren, men nu är det ju inte så långt till nästa.

      Radera
  4. Och så fick jag återigen lära mig något nytt. Och i huvudet poppade versraden ur tredje versen på Stilla Natt upp ... "Räddningstimman för världen slår, nu begynner vårt jubelår".
    Var försiktig i stormen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig funderat över att det står skrivet om jubelår i Stilla Natt förrän du skrev om det.

      Radera
  5. Vilket intressant inlägg och alltid lär man sig något nytt. Det låter som en klok strategi att bara slå med en stav.

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I annat fall hade påven fått byta huvudbonad till skyddshjälm.

      Radera
  6. Ja, men då så! Då är det Luck-Jubelår i år; Pantertanten har sitt eget vart 10:e!
    Kunskap ett ett snitsigt sätt, mjuka öppningar :-)
    Kram

    SvaraRadera
  7. På ett ska det stå :-)

    SvaraRadera
  8. Vi var i Rom första gången i januari 1978 är Åke fyllde 50 år och på söndagen var vi vid Peterskyrkan när påven öppnade ett fönster i residenset intill och välsignade oss som stod nedanför på torget. Jag vet inte hur många gånger Åke refererade till den händelsen. "Jag är i alla fall välsignad av påven"!
    Minnen, minnen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte illa att ha blivit välsignad av påven.

      Radera
  9. Intressant läsning som alltid. Kände inte till något om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det är något som man läser eller hör talas om så ofta.

      Radera
  10. Bästa jubelåret vore att det blev fred i världen. Överallt. Tyvärr en utopi. Men önska kan man göra.
    Trevlig fredagkväll! Kram!

    SvaraRadera
  11. Är tacksam att jag inte är ensam om att vara "obildad". Precis som Anna-Lena kände inte jag heller igen bakgrunden till jubelåret. Och för att vara ärlig visste jag inte ens att det året fanns... Tusen tack för infon:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt så kände inte jag heller till något om jubelår förrän jag började leta efter inlägg till min kalender.

      Radera
  12. Åter igen tack för en trevlig lässtund! Kram Lisa

    SvaraRadera
  13. Vad spännande! Uttrycket kände jag väl till men inte helt innebörden- Nu har du fyllt på min allmänbildningskvot. Stort tack!.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul för jag lär mig en hel massa själv när jag letar information.

      Radera