lördag 2 december 2023

Lucka 2

 Sammansatta ord

Det finns många sammansatta ord i vårt språk. Ibland går det att sätta ihop två ord hur enkelt som helst, men ibland måste man plocka in en extra bokstav eller t.o.m. ta bort en. Det är inte helt lätt med grammatik. Ordet jubel kan sättas ihop med andra ord och bildar då något som inte alls har med jubel att göra. Jag tänker först och främst på jubelidiot. Det är knappast någon som jublar över att få den utmärkelsen. Det är verkligen något negativt. En jubelidiot är en person som beter sig på ett konstigt sätt utan att vara enfaldig. Det har alltså inget med intelligens att göra.

Att vara dum som en åsna eller jubelåsna är något annat. Drottning Kristina lät införa åsnestraffet i svensk skola genom 1649 års läroplan. Det var ett skamstraff, som gick ut på att om en elev pratade på sitt modersmål i stället för på latin på rasten, tvingades eleven bära ett konstgjort åsnehuvud på sina axlar eller sitta på åsnepallen. Skolans läroplaner har ofta innehållit mycket som varit tokigt, men detta tar nog priset. 

Motsatsen till jubelåsna är jubeldoktor. Det är en person som promoverats till doktor 50 år tidigare och nu får titeln jubeldoktor. Traditionen att promovera jubeldoktorer har funnits sedan 1804. Det året var det två personer som fick titeln jubeldoktor vid Uppsala universitet. Det var två av Linnés lärljungar från 1750-talet som fortfarande levde, och genom att hylla Linne´s minne blev akten extra högtidlig. För att hedra jubeldoktorerna får de en lagerkrans och ett diplom och det spelas en fanfar. 

27 kommentarer:

  1. Allt var inte bättre förr....stackars skolbarn. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var definitivt inte bättre förr.

      Radera
  2. Ja, stackars barn. Får man säga att drottning Kristina var en jubelidiot i det avseendet? Det känns som det. Intressant läsning, åter lärde jag mig lite nytt. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det var ett idiotiskt påfund.

      Radera
  3. Det är spännande med ord! Men oj ... vilket konstigt straff!
    Önskar dig en trevlig lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. För några år sedan fann jag en gravsten med inskriptionen Jubeldoktor före namnet. Ett skämt tänkte jag jubelidioten. Satte mig på kyrkogårdsbänken och sökte på ordet. Inget jubelåsnestraff utgick 😜
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är alldeles för ung för ett jubelåsnestraff.

      Radera
  5. Intressanta fakta! Man kan verkligen inte jubla åt drottning Kristinas straff-idéer. Och inte kan man kalla det innevarande året 2023 för jubelår.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker inte heller att detta året varit ett år att jubla över.

      Radera
  6. Ja men det var det värsta, stackars barn som gick i skolan på drottning Kristinas tid. Jubeldoktor måste jag erkänna att jag inte hade hört talas om. Men nu har jag det :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick faktiskt också lära mig om jubeldoktorer när jag letade idéer till kalendern.

      Radera
  7. Jubeldoktor har jag aldrig hört talas om förr. Tack för den kunskapen!
    Ha en fin lördag och första advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Jag önskar dig med en fin advent.

      Radera
  8. Jag gillar när du får igång min hjärna. Men min latin är inte vad den borde vara så det är tur jag inte levde på den tiden. Annars gillar jag att hitta på egna sammansatta ord. Då med "X" runt sig. Måste varit smickrande att få titeln Jubeldoktor. Den där Linné dök upp överallt på Gotland. Sedan har det visat sig att han dyker upp här med och på härliga programmet "Allt för Sverige" som var hos renskötarna i förra avsnittet.
    Kram från gubbe som gått i skolan på lördagarna. Bara i första klass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick faktiskt i skolan på lördagarna under hela min skoltid t.o.m. realskolan.

      Radera
  9. "Jubel" kan verkligen förstärka ord i den ena eller den andra riktningen.
    Allt var inte bättre förr nej, men där var drottning Kristina verkligen ute och cyklade.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens läroplaner är ändå mer mänskliga.

      Radera
  10. Har allt varit mycket inom skolan som varit tokigt, tur det är liiite bättre idag iallafall.
    En och annan jubelidiot finns ännu inom skolan, det blir vi nog aldrig av med. ;)

    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Är rädd för att det finns jubelidioter lite varstans.

      Radera
  11. Innehållet i dina luckor är väldigt informativt måste jag säga. Visst har jag hört talas om jubelidioter, men det var länge sedan. Jubelåsna och jubeldoktor var helt nya uttryck för mig. Tack:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt om jag kan komma med något nytt.

      Radera
  12. Jubelidiot känner jag igen. Tror en använde det förr . Ord och dess betydelse tycker jag är väldigt rolig. Har alltid tyckt det. Ordet jubeldoktor var bekant men tror inte det används så mycket numer.
    Jubelåsna kände jag inte till. Men nu så. Tack för den kunskapen och även historien tunt om.
    Tack för dagens lucka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också ord och hur man kan vända och vrida på dem och naturligtvis dess ursprung.

      Radera
  13. Tänk vad lustigt vi kan sätta ihop orden. Jätte-gott, svin-gott, skit-gott osv.
    Eftersom jag är en riktig smålänning, så har jag lite egna ord, och uttal.
    Ha en fin adventshelg! Kram Lisa

    SvaraRadera
  14. Kul att läsa, hade jag ingen aning om att det fanns "åsnestraff" Kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera