tisdag 12 december 2023

Lucka 12

Diamantfeber

Den gyllene jubileumsdiamanten, en 545,67 karats brun diamant, är den största slipade och facetterade diamanten i världen. Den var först känd som den "namnlösa bruna" när den skars från en stor brun diamant på 775,5 karat. Diamanten hittades i Premier-gruvan i Sydafrika 1985. Fram till 1990 förblev den okänd för omvärlden. Skärningen av diamanten var inte helt lätt. Först byggdes ett underjordiskt rum som var fritt från vibrationer innan arbetet kunde påbörjas. Efter två års arbete var den klar.

Den icke namngivna diamanten fördes till Thailand för att ställas ut där. En grupp thailändska affärsmän köpte diamanten och det arrangerades så att den skulle ges till kung Bhumibol som en gåva från folket för att fira 50-årsdagen av hans trontillträde. Nu fick diamanten namnet Golden Jubilee. 

Innan överlämnandet fördes diamanten till Vatikanen där påven Johannes Paulus II välsignade den. Den välsignades även av den buddhistiska högste patriarken i Thailand. Från början var det tänkt att montera diamanten i den kungliga spiran eller i ett kungligt sigill. Den visas nu i det kungliga museet i Pimammek Golden Temple Throne Hall i Bangkok som en del av kronjuvelerna.

Värdet på den gyllne jubileumsdiamanten tros ligga mellan 4 -12 miljoner USD. Om den skulle säljas på auktion är det troligt att priset skulle bli högre med tanke på anknytningen till thailändska kunglighter.

26 kommentarer:

  1. Milda limpa, en sån sten skulle man hitta! Eller kanske bäst att inte göra det, tror det är lugnast så. Tack för lite mera allmänbildning igen Gunnel! Hos dig lär jag mig alltid någonting nytt. En fin tisdag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med en sån sten i sin ägo hade man inga pengabekymmer.

      Radera
  2. Låter helt sjukt! Både att den ges till en person... och att en sådan bumling är hittad.
    Skulle ju ställas ut tillcallmän beskådan på en plats med många besökare. Tyckervjag! Tack! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns att beskåda på ett museum.

      Radera
  3. Vilken helt fantastisk diamant! Som vanligt spännande att öppna dagens lucka hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog ganska skönt att inte äga en sådan. Tror det drar med sig en hel del onödiga problem.

      Radera
  4. Undra om den fått plats i vår nya lya? Jag hade nog inte vågat ha persiennerna uppe. Mina tankar när jag läste rubriken gick i nostalgins tecken. Sean Connery som James Bond. För mig var han och kommer alltid att vara den "rätta" JB. Allt som glimrar lockar fram åtrån. Vilket sammanträffande. Igår tittade jag och yngsta på alla sex avsnitten av "Kråkguldet". Innan vi fick ett samtal och hastade iväg.
    Kram från söder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag såg Kråkguldet. För mig är Sean Connery också den "riktige" James Bond.

      Radera
  5. Så fick jag lite insyn i diamantvärlden; den stora välsignade bruna som skars ut genom gediget hantverk, så vacker där på bilden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diamanter har i alla tider fascinerat människor...på gott och ont.

      Radera
  6. Diamantfeber, då tänker jag på James Bond-filmen med originaltiteln "Diamonds are forever". Det var en rejäl pjäs. Och dyr! Det lär vara rejäl bevakning i det kungliga museet.
    Tack för lucka 12 och som vanligt ett intressant innehåll.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte faktiskt på den filmen när jag skrev rubriken.

      Radera
  7. Jag har läst om den här diamanten förut och det är ju otroligt att en sten kan vara värd så mycket.
    Hoppas att du har en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bevisligen skillnad på stenar.

      Radera
  8. Med det glittret på sig skulle man vara tvungen att ha flera stadiga livvakter med sig. :)
    Kram från norr! (Mulet och minus 11.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det hade nog inte räckt med kryckan jag använder när jag promenerar ute.

      Radera
  9. Skulle vara kul att ha lite diamanter, fast jag hade nog inte vågat använda dem, så det är bättre att inte ha några.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte när jag skulle använda diamantsmycken egentligen. Känns lite uppklätt för att ha dem när jag går på ICA.

      Radera
  10. Den här stenen har jag missat helt! Vilken fantastisk diamant och tänk att hitta en sådan. När jag läste rubriken tänkte jag direkt på filmen. För mig är Roger Moore James Bond och ingen annan :D

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roger Moore får godkänt av mig, men han förblir bara tvåa.

      Radera
  11. Roligt att du skriver om den diamanten just idag. Hade aldrig hört talas om den till för några dagar sedan, när BBC World hade ett reportage om just den diamanten. Såg du programmet?
    Lärde mig också att belgiska Antwerpen är diamanthandelns huvudstad (https://www.awdc.be/en/about-awdc).
    Rätt kul att just "oansenliga" Antwerpen är dimanthandelns huvudstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket kul sammanträffande! Jag såg tyvärr aldrig det programmet.

      Radera
  12. Spännande historia och denna diamant. Minns att jag flyktigt hört om den men inte mer. Och visst kommer James Bond upp i tankarna. För mig är den rätte Bond Sean Connery.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig diamant, lyster och färg, helt underbar. Jag älskar smycken.
    James Bond. Ja, för mig är Sean Connery nr 1 och Roger Moore en 2+. Bra båda.
    Tisdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är de två bästa. Riktiga gentlemän.

      Radera