lördag 23 december 2023

Lucka 23

Drottning Silvia


Idag fyller drottning Silvia 80 år. GRATTIS! Det var mycket smygtagna foton och mycket skriverier innan förlovningen. Det har väl knappast blivit bättre med åren. Jag avundas inte de personer som är så påpassade av media. Alla är berättigade till att ha ett privatliv. Silvia är en mycket smart kvinna och det kommer hon säkert fortsätta att vara.

Jag läste nämligen om en undersökning som gjorts på äldre personer i USA. På engelska heter det "superagers" och på svenska bör det bli superåldringar. Det syftar på personer som är i 80-årsåldren men fortfarande har hjärnor som överträffar flera decennier yngre individers förmåga. Svaret är att det inte bara handlar om gener och dna. En stor och viktig förklaring är att 80-åringar med hypervassa hjärnor längtar efter att lära sig nya saker hela livet. 

En forskare liknade hjärnan vid ett bankkonto  där vi gör insättningar och uttag. På samma sätt som man sätter in pengar på banken så måste man tanka hjärnan med nytt lärande. Vårt minne försämras med åldern. Det blir ungefär som när saldot på kontot minskar i takt med uttagen. Därför måste vi hela tiden se till att göra många insättningar. Det viktigaste för hjärnan att hålla sig i trim är att lära sig nya saker, för då blir hjärnan mer alert. En stor viktig del är också att ha sociala kontakter, antingen man har vänner att umgås med, deltar i kurser, går på föreläsningar eller ger sig in i Blogglandia. Där träffar man många trevliga människor. 

Detta bådar gott för framtiden. Om de här forskarna har rätt kommer jag nämligen om två år att vara 

SUPERSMART!!!!! 

29 kommentarer:

  1. Klart vi gratulerar vår drottning idag! Hon är en pärla.
    Om de där rönen stämmer borde min hjärna tacka och belöna mig för att jag köpt en ny dator. :) Där är det mycket nytt och obekant att mata de grå med. Jag gör stora insättningar varje dag.
    Har stormen lugnat sig i Skåne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där jag bor märktes inte stormen något nämnvärt, men det är klart vi "änglar" är vana vid att flaxa.

      Radera
  2. Då får du vackert vänta och se hur det blir om två år. Våra "grundkunskaper" som vi lärde oss och som "förenklats" för yngre generationer är ett försprång vi har mot dem. Samtidigt är det lite läbbigt med att namn tycks gömma sig för mig. Sedan kan du poppa upp i de mest konstiga sammanhang och tider på dygnet.
    Visst har vi en klok och kunnig drottning.
    Kram från söder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namn har en konstig förmåga att försvinna. Man vet precis hur personen ser ut eller vilken film den medverkat i men namnet är som bortblåst. Men det blir vad jag förstår en ändring på det så fort man fyllt 80.

      Radera
  3. Grattis drottningen på 80-årsdagen, säger jag fastån hon inte hör mig. Tänk att hon orkar med sina uppdrag fortfarande. Jag tycker det är strongt gjort.
    Hur jag själv fungerar när jag kommer till mitt åttionde år, det återstår att se. Men jag hoppas jag hänger med någorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kroppen åldras betydligt snabbare än hjärnan, men man hoppas ju på att avståndet inte ska bli för långt.

      Radera
  4. Jag är inte så mycket för kungligheterna, men såklart gratulerar jag drottningen på födelsedagen!
    Blogglandia är verkligen fantastiskt ... tänk så många fina vänner som finns där!
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag började blogga.

      Radera
  5. I går såg jag på Svt.play intervjuerna med drottningen då hon fyllde 50 år, Claes Elfsberg gjorde denoch Agneta Bolme Börjefors gjorde den då hon fyllde 60 år.

    SvaraRadera
  6. Skickar tydligen utan att vara klar med kommentaren. Kanske var det hjärnan som spökade, den där supervassa 😊 Fast jag är ju inte där än då -måste tanka den i 11 år först 🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ursäktad. Du är alldeles för ung. För mig däremot brinner det i knutarna. Jag får skynda mig att tanka.

      Radera
  7. Du är redan supersmart =)
    Blir svårt att få upp flaggorna för drottningen idag, is och snö gör att linan är fastfrusen. Men det finns ju fasadflaggor och de duger säkert lika bra. Ha en fin lördag! Julkram tilll dig

    SvaraRadera
  8. Då säger även jag Grattis till drottning Silvia på 80-årsdagen. Ska fundera på vilka insättningar jag ska göra. Blogglandia är en fin plats med många trevliga människor.
    Tack för lucka 23 ... nu närmar vi oss julafton med stormsteg tillsammans med stormen Pia, även om hon nu lugnat ner sig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pia struntade nog i Ängelholm, för jag märkte inte mycket av nån blåst.

      Radera
  9. Jättebra och fint inlägg verkligen intressant..👍 Här går det sakta framåt men ändå bättre dag för dag..nu önskar jag dig en riktigt fin jul om jag inte hinner in fler gånger.. stor kram Nicki..🎁🎄🧑‍🎄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt och höra att det blir bättre.

      Radera
  10. Tänk att drottningen redan fyller 80 år. Ja, tiden den går. Jag avundas dem icke kan jag säga för tänk att alltid vara påpassad och inte kunna röra sig fritt.
    Sociala kontakter är A och O men även att lösa korsord lär vara bra hjärngympa. Om det stämmer är min hjärna som en elitgymnast ;-)

    Önskar en fin lillejulafton!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korsord är en perfekt sysselsättning....passar var man än befinner sig.

      Radera
  11. Jag gillar ju monarkin, har alltid gjort det, sen att det retar en del människor är ju ett plus. ;)
    Silvia har man ju vuxit upp med, 80 år, jösses vad tiden går.
    Är ju knepigt att vara påpassad förstås, nog inte lätt det där.

    Ha nu en fin kväll och god jul tillönskas dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är lugnast att inte var kändis.

      Radera
  12. Oj, oj, redan 80 år denna smarta kvinna, vackra kvinna , Sveriges drottning. Bara att gratulera hur många gånger som helst. Skönt att läsa det du skriver, vi har hoppet att bli hur supersmarta som helst vi också Gunnel!
    Även jag gillar att Sverige håller monarkin levande..av flera olika orsaker.
    Ha en fin dagen innan dopparedagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge man har barnasinnet och nyfikenheten kvar klarar man nog av det mesta.

      Radera
  13. Visst ska vi fira vår drottning på hennes stora dag. Hoppas att hon får vara frisk och i form många år till.
    Ha en riktigt fin lillejulafton!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar ha en väldigt bra fysik, och det är nog en stor fördel.

      Radera
  14. Javisst ja, Silvia firar ju 80 år idag. Hon är nog det bästa som hänt kungen. Det är ju hon som lyfte den blyga och osäkra kungen en gång i tiden.
    Det är med att jämföra hjärnan med insättning på ett bankkonto är rätt smart faktiskt, och sant.
    Blogglandia är perfekt att hålla hjärnan igång... eller att skingra tankarna om man har behov av det. Jag får nog vänta några år till innan jag kan kallas "supersmart" - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silvia är den av kungligheterna som jag gillar mest. Att blogga är lite som terapi.

      Radera
  15. Vår drottning är så vacker, det är även kunga-barnen.
    Vi skulle hissa flaggan för Silvia på hennes födelsedag, men linan hade frusit fast. Kram

    SvaraRadera