fredag 8 december 2023

Lucka 8

Guldjubileum

Ett guldjubileum firas efter 50 år. 50-årig bröllopsdag kallas ju för guldbröllop. Det är ganska vanligt att man firar ett sådant jubileum under det 50:e året av en monarks regeringstid. Kung Georg II, drottning Victoria och drottning Elizabeth II  av Storbritannien har fått uppleva ett sådant firande. Även kung Haakon av Norge och drottning Margrethe av Danmark har firat guldjubileum. I år var det dags för vår kung, Karl XVI Gustav, att firas. Även jag kan räkna mig till den här eminenta skaran av guldjubileumsfirare. I år är det nämligen 50 år sedan jag flyttade senast. 

Jag minns när han som kronprins utropades till kung. Det gjordes utanför den avdelning på Helsingborgs lasarett där dåvarande kungen, Gustav VI Adolf, just avlidit. Han såg så ung ut, vilket han även var, endast 27 år. Ett tungt ansvar för en ung man. Han var ju uppväxt med att vara väldigt påpassad av media och det blev knappast lugnare nu. 

Som barn tyckte jag att det var något speciellt med prinsar och prinsessor, och det tror jag de flesta småflickor gillar. Naturligtvis var det Hagasessorna och lillprinsen som gällde då, fast idag är det kanske mer Disneyprinsessorna som är så populära. Otaliga småflickor har klätt ut sig i klänningar som är kopior av Disney´s olika prinsessor.

                                                                         


Prinsessorna Zoé och Hanna


Vi får naturligtvis inte glömma prins Daniel. Mörka glasögon kan vara bra att ha när man inte vill bli igenkänd.

26 kommentarer:

  1. Grattis till ditt guldjubileum 50 år sedan senaste flytten! Ett sånt firande blir det inte för mig.
    Om det ska uppnås behöver jag leva 46 år till; då fyller jag i så fall 115 år.
    Då har jag närmare till 50 flyttar, då jag bara har 22 kvar :-)
    Fina Prinsen och Prinsessorna har du kalenderdrottningen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Du har verkligen flyttat många gånger.Kanske ingen dum idé, för att bo 50 år på samma ställe gör ju tyvärr att man samlar på sig en otrolig massa grejer.

      Radera
  2. Helt bedårande bilder på barnen. Jag tror att utklädda prinsar och prinsessor på många sätt har ett bättre liv än de riktiga.
    50 år, det är en lång tid. Väl värt att fira, vad det är gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror med att"mina kungligheter" har det betydligt bättre än kända kungligheter.

      Radera
  3. Zoe, Hanna och Daniel vilka rara små kungligheter =)
    Ha nu en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Kung Karl XVI Gustav och Hagasessorna i all ära .... de sötaste prinsessorna är definitivt Zoé och Hanna tillsammans med jättecoola prins Daniel.
    Och grattis till ditt eget jubileum!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Dina egna prinsessor är söta. Jag gillar även det svartvita fotot. Kan inte vara lätt att födas in i alla dessa plikter. Vad skönt att min fader Konung var lokförare. Annars hade jag väl "spårat ur". Intressant att läsa om att det hände på en plats som jag redan hunnit besöka några gånger.
    Jag är impad av dina/era 50 år. Det ser jag som ett gott tecken på att ni trivdes där. Det hoppas jag du kommer att göra på nya stället också i flera år till. Jag känner mig väl mer som en stafettpinne till Tove.
    Helgkram från B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag gifte mig hann jag flytta 12 gånger, men sen blev jag mer bofast.

      Radera
  6. Go förmiddag!
    Så söta barnbarn!

    Det gick bra hos tandläkaren.
    Det är ett stort hål i plånboken nu!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder, de privata.
    Hagasessorna med lillprinsen- fotot är så fint.
    Jubileum även för din del också. Femtio år av många händelser , ett helt liv med allt vad det innebär.
    Tack Gunnel för en fin jubileumslucka igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 50 år...ett halvt sekel. Det är verkligen något att fira.

      Radera
  8. Kommer ihåg dagen då gamle kungen avled. Var dans i Nittorp på kvällen. Är ganska säker på att den genomfördes. Tjugo år gammal, gick jag andra terminen på lärarhögskolan. Åkte alltid hem på helgerna, för att åka på dans med mina kompisar. Och kanske träffa senaste "flingen".
    Inte visste jag då att jag på nyårsdagen detta år, 1973, skulle träffa den unge man, som jag numera tillbringat femtio år med. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man ser tillbaka inser man att tiden har gått väldigt fort och det har hunnit hända en hel del.

      Radera
  9. Även jag minns när gamle kungen avled och vår nuvarande kung utropades som kung. Så ung och att axla en sådan roll. Det har säkert inte varit lätt alltid och jag skulle aldrig vilja byta med dem.
    Prinsessor är alltid populära men numera är det nog Disney's som lockar mest.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner med att jag skulle aldrig vilja byta liv med en kändis eller en kunglighet. Fy katten att vara så påpassad!

      Radera
  10. Jag är så glad att Åke och jag hann fira guldbröllop och det gjorde vi på restaurang tillsammans med barnen och deras familjer, men nästa gång det var dags för bröllopsdag var han inte med mig längre.
    Vilka söta prinsessor du har!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Vi hann fira 54 bröllopsdagar.

      Radera
  11. Har alltid gillat vår kungafamilj, intressant att följa dem tycker jag.
    Skulle nog inte vilja leva så själv dock.

    Tillönskar dig nu en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar att var okänd för de flesta. Är nog lugnast så.

      Radera
  12. Sessorna Zoê och Hanna är bedårande om du frågar mig, vilket du såklart gör;-)
    Kungahus har ju alltid haft det "onåbara" över sig på något sätt. Kungafamiljer lirar liksom i en division för sig. Det är ju många som vill avskaffa monarkier, men jag tycker inte det. En monarki berikar ett land om än bara vad gäller PR. Det behövs.

    Grattis till sitt jubileum:-)

    PS. Ja, då har vi nåt gemensamt så vad gäller Covid-vaccinet. Klarade mig från huvudvärk, men feber, frossa och riktigt ont i armen hade/har jag. Men det kan jag stå ut med - egentligen alltså;-) DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker klart också att prinsessorna är söta. För min del spelar det ingen roll om det är monarki eller republik. Huvudsaken är att personerna i fråga gör ett bra jobb.

      Radera
  13. Jag många mobilnummer i mobilen Saknar jag något så kollar jag på hitta.se!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart, tycker jag, när dte ringer och det kommer upp med en gång namnet på den som ringer. Då vet jag om jag ska svara eller inte.

      Radera