torsdag 21 december 2023

Lucka 21

 Plommoncafé

I var trädgård hade vi ett Victoriaplommonträd, som vi planterade när vi flyttade till huset 1973. Det firar alltså i år 50 år. Under alla år har vi kunnat plocka plommon i massor. När barnen var små kokade jag plommonsylt och marmelad, men med åren så försvann den lusten mer och mer och de sista åren åt vi plommonen direkt från trädet. Det bredde ut sig rejält och det var så mysigt att sitta under grenarna och fika ...vårt eget Plommoncafé. 

Det finns även ett plommon som heter Jubileum och det påminner lite till utseendet om Victoria. Hur det smakar vet jag inte, men jag har läst att det ska smaka sött. Den här sorten ger också stora skördar och behöver inte gallras. Trädet är ganska dyrt men eftersom det blir stora skördar och det är lättskött så är det säkerligen värt sitt pris.


Jag har inget plommonträd i närheten som jag kan sitta och fika under, men däremot finns det många caféer att välja bland och det duger precis lika bra. När jag tittade på kartan hittade jag ca 20 caféer, som jag kan promenera till. Det är möjligt att jag har missat något, det återstår att se. När det börjar våras ska jag besöka dem ett i taget. Jag måste lära känna min nya hemstad och se vad den har för godsaker att bjuda på.

Som nyinflyttad fick jag massor av erbjudanden från apotek, tandläkare, butiker och caféer. På Nisses konditori är jag välkommen på en gratis fika. Det erbjudandet ska jag vänta med att utnyttja tills det blir lite varmare så jag kan sitta ute i deras trädgård. Vem vet? Det finns kanske ett plommonträd där som jag kan avnjuta min fika under. 

26 kommentarer:

  1. Wow 20 café att besöka! Så många goda fikastunder du har att se fram emot. Ååå vilket plommonträd och så fint med möblerna, inte alla förunnat att kunna njuta av 50 års plommonskörd=) Ha en bra torsdag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt Plommoncafé kommer jag att sakna.

      Radera
  2. 50 år. Det ser verkligen mysigt ut på det utomhusfiket. Jag förstår att ni satt där och njöt när säsongen bjöd på värme, sol, plommon m.m. Förhoppningsvis kommer möjligheten att vandra vidare med de nya ägarna.
    Om du ska besöka dem alla måste du gå en extrasväng varje gång. Annars kommer du i slutfasen att rulla runt mellan dem. Fika är mysigt. Nisses konditori var det fik som vi besökte flest gånger när vi bodde i Skummeslövstrand. Det hände även i Ystad att vi ringde dit och beställde mumsiga kakor som åkte och hämtade. Nu bor vi närmare men aktiviteterna har tyvärr skiftat karaktär.
    Bamsekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har också tänkt att jag får nog ta en sväng förbi Råbocka ( tar ca en timme) om jag ska kunna fika med gott samvete.

      Radera
  3. Ditt fina plommoncafé minns jag ... och det har alltid sett så lockande ut.
    Oj så många caféer inom gångavstånd! Ska bli spännande att få följa med dig och se vilket som blir din favorit :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också fram emot caférundorna.

      Radera
  4. Du tar minnena med dig - vandrar vidare och hittar ny ställen att fika!
    Plommonfikalycka där du är! Om nåt år kan du jubilera på något av caféerna :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det får bli ett minijubileum. Tack för brevet!

      Radera
  5. Då har du mycket gott att se fram emot!

    SvaraRadera
  6. Så mysigt det lät med ert fina plommoncafé. 50 år är en ansenlig tid för ett plommonträd. Och tänk att ha 20 caféer med promenadavstånd. Då har du något att se fram emot när våren kommer.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skördarna blev inte så stora de sista åren, men det räckte till att vi kunde sträcka upp armen när vi satt och fikade och plocka några plommon. Vi ville inte ta bort det för det var ett perfekt parasollträd.

      Radera
  7. Så roligt att läsa ditt inlägg av idag. Plommoncaféet är så fint, med många fina minnen under trädet. Av en händelse tog jag fram de sista plommonen jag hade i frysen idag för att baka en upp och nervänd kaka. Plommonkakan blev färdig för en liten stund sen. Ska tänka särskilt mycket på dig när jag äter den första lilla biten. Resten ska ges bort har jag tänkt mig det.
    ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm! Det låter gott med plommonkaka.

      Radera
  8. Så fint med ett eget plommoncafé! Vi hade också ett stort träd som gav mycket frukt men till slut tog vi inte vara på den. I stället hade vi getingar i massor så då valde vi att ta bort träder vilket var helt rätt beslut.
    Smart att spara fikan tills det blir varmare.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Getingar kan jag vara förutan. Det får gärna gå snabbt fram nu mot värme och cafétid.

      Radera
  9. Våra båda plommonträd har gett rn hrl del skördar. Men deg var ett tag sedan. Älgarna gillar att komma in i trädgården och tugga i sig bladen. Vilket medför att de sliter av rn del grenar. Inte lönt att köpa nytt... Så tänker jag . Krsm//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behövde aldrig oroa mig för några älgar. Någon enstaka gång fick vi besök av hjortar, men de brydde sig inte om plommon.

      Radera
  10. Vilken ljuvlig bild från er trädgård. Den satt bra den här gråa och småregniga decemberdagen. Victoriaplommon är goda, det finns ett sådant träd på Stenstugu som dem har jag ätit många gånger och jag har också kokat sylt av dem.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  11. Härligt med ett Plommoncafé i den egna trädgården. Ser jättemysigt ut.
    Och spännande att du nu har en hel drös med caféer på gångavstånd. Det blir en delikat avsmakningsturné framåt våren och sommaren.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot den cafépromenaden.

      Radera
  12. Vilka roliga minnen, både för dig och för mig. Vi hade nämligen också ett plommonträd i trädgården. Man kunde dock inte sitta under det, men jag minns att mamma gjorde alla möjliga saker med frukterna i en tryckkokare.
    Tusen tack för denna "walk on Memory Lane":-)

    PS. Måst säga att jag är mäkta impad över din nya kommun och hur du som nyinflyttad pensionär välkomnas. Det är stor skillnad inte bara på antalet caféer utan också på erbjudanden. Har aldrig hört talas om nåt liknande här i Täby. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt själv imponerad av alla gratiserbjudanden och rabatter som skickats hem till mig. Det var inget jag förväntade mig.

      Radera
  13. Så fina minnen. Ler när jag läser om ert Victoriaplommonträd . Jag fick ett litet sådant 1980 när vi flyttade in i vårt lilla kedjehus utanför Stockholm. och trädet kom att bära en hel del frukt. När vi sedan flyttade 1987 kunde jag tyvärr inte ta plommonträdet med mig men jag hade tur och det fanns ett dit vi flyttade.
    Så roligt med så många konditorier i din stad och hoppas få följa med i vår när du börjar ta dig an dem.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också fram emot att besöka så många caféer som möjligt.

      Radera