söndag 17 december 2023

Lucka 17

 Let´s dance

Charleston är en dans med ursprung från USA. Den var 1920-talets stora modedans. Det "glada 20-talet" har ibland refererats till som Charlestoneran. Dansen har fått sitt namn efter Charleston, en komposition av pianisten James. P. Johnson. Kompositionen i sin tur är döpt efter staden Charleston i South Carolina. Den första skivinspelningen av melodin gjordes 1923, alltså 100-årsjubileum i år, men det var inte förrän den varit med som ett nummer i Broadwayrevyn "Runnin´ Wild" som den blev en världssuccé.

Charleston är en form av dansmusik i 4/4-takt precis som foxtrot, men i ett lite snabbare tempo. Dansen går till så att dansaren går från tå till häl, som om man trampar i gyttja. Fötterna vrids ut och in, 3 vridsteg framåt och vid 4:e steget slås klackarna ihop. Charleston sägs ha inspirerat till många av stegen i bland annat hiphopdans och streetdance. Huruvida det stämmer kan jag inte avgöra. Jag har aldrig dansat varken charleston eller hiphop. 

En berömd dansös som uppträdde med den här dansen var Joséphine Baker. Hon sågs ofta på Folies Bergère i Paris i spektakulära scenkostymer. Den mest berömda är nog banankjolen...en kjol bestående av strassklädda plyschbananer.

                                                   

20-talsmodet var flärdfullt och klänningarna som bars då var ofta raka, korta och gärna dekorerade med fransar och paljetter. Långa halsband och något piffigt i håret hörde också till. Stilen brukar kallas flapperstil. Betydelsen av ordet flapper är lite omdiskuterad. En förklaring är att det syftar på en ung fågel som flaxar med vingarna när den ska lära sig flyga, och jag kan väl tycka att charlestondansarna ibland påminner om det. 

26 kommentarer:

  1. Dansa är inte min grej, värdelöst med vridning för mina knän.....och banankjolen har jag inte sett tidigare. Ha nu en fin tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte våga mig på charleston just p.g.a. de där knävridningarna. Livsfarligt!

      Radera
  2. Snyggt, rytmiskt, roligt och flapperläckert får jag lov?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tror jag får stå över den dansen.

      Radera
  3. Ja, tänk att kunna dansa. En färdighet som jag inte har. Jag hoppas att eleverna får ha dans i skolan. I alla fall några av de vanligaste danserna. Så bra att kunna och känna sig trygg i, i vuxen ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att vi hade dans på en del gymnastiklektioner.

      Radera
  4. Dans var kul. Många år sedan. Fast du var det inte charlestone. Gammaldans och bugg var det
    Tror att pardansen är på utdöende. Eller kanske kommer den tillbaka. Förr dansade vi rn del på idrott/musiklektioner. Idag är det gruppdans/showdans som gäller.
    Kram//Anna-Lena Grimsås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är konstigt att inte dans finns med på schemat när det är så populärt med hiphop och streetdance. Det skulle väl inte vara så svårt att få med ungdomarna på det?

      Radera
  5. Minns att jag och en kompis försökte lära oss Charleston när vi var i yngre tonåren. Gick väl så där. Istället hittade vi på en egen discodans med avancerade steg som resulterade i att många slutade dansa och stod och tittade på oss istället. Kul minns jag. Banankjolen har jag hört talas om men nog aldrig sett på bild tror jag. Avancerad!
    Tack för lucka 17 och ha en fin tredje advent!

    Kram

    SvaraRadera
  6. En dans att bli glad av när man ser den tycker jag. Själv har jag dock aldrig testat och lär nog inte göra det heller. 20-talsmodet var tilltalande måste jag säga. Så många vackra klänningar!

    Önskar en god tredje advent!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar med 20-talsmodet. Älskade serien på TV om Huset Elliot.

      Radera
  7. Vem vet. Jag kanske får en banankjol i julklapp. Bara jag inte får en inbjudan till Let´s dance 2024.
    Kram och tack för lucka sjutton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det hade ju varit en lite annorlunda julklapp och den hade definitivt passat i Let´s dance.

      Radera
  8. Charleston har jag aldrig dansat, men det ser väldigt roligt ut. Och Josephine Baker med sin banankjol känner jag minsann igen.
    Ha en fin tredje advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Josephine hade väldigt fantasifulla scenkläder.

      Radera
  9. Om jag måste välja mellan dansen Charleston och staden Charleston så väljer jag staden. Dans är inte alls min grej.
    Josephine Bakers banankjol är mycket omtalad. Och mycket speciell.
    Hoppas du har en fin tredje advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog också föredragit staden.

      Radera
  10. Mina föräldrar var uppvuxen med charleston, men även jag har dansat charleston. Jag har aldrig gillat att dansa, speciellt inte pardans, men konstigt nog var charleston, twist och disco danser jag gillade, för då kunde jag hålla ett säkerhetsavstånd till min partner. Hade annars en förmåga att trampa på killarnas fötter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var värst vad du varit dansant. Twist är väl ganska likt Charleston med alla knävridningar?.

      Radera
  11. Dans har varit en stor del i mitt liv, dock aldrig charleston. Gärna pardans, disco och egen komposition. En tid i livet träffade jag en grupp chilenska kvinnor som bodde tillfälligt i Ed och vi dansade och skrattade mycket. Dansade med varandra eller med kvasten. Så roligt.
    Nu ligger dansen på hyllan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit så mycket för dans, men jag tycker det är kul att se på de som verkligen kan dansa.

      Radera
  12. Vet att min mamma , född 1917, var en hejare på charleston och lärde mig, Inte för att jag haft så stor användning för dansen men på en del temafester så har jag testat. Har även besökt staden med samma namn.
    Vad gäller Josephine Baker så såg jag henne tillsammans med mina föräldrar på Berns 1963. Jag var 14 år och detta var helt fantastiskt.
    Tack för denna lucka som också gav mig fina minnen att tänka på.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det måste varit något enastående att se Josephine i verkligheten.

      Radera
  13. Härligt inlägg igen! Charlestonklänning har jag haft, fick ärva en av en äldre bekant som hade varit i Amerika. Dansade gjorde jag i den men inte charleston...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du som äger en äkta charlestonklänning.

      Radera