tisdag 5 december 2023

Lucka 5

Med en enkel tulipan.....

Bild lånad av Bosse.

...uppå bemärkelsedan, jag har den äran, jag har den äran att gratulera. Förr var det nog en av de vanligaste sångerna vid födelsedagsuppvaktningar. Födelsedagar ska firas stort.....även de år man inte fyller jämt. Det finns inget som säger att bara för det står en nolla i slutet av åldern så är det ett jubileum. Jag känner mig som en jubilar den 5 augusti varje år.

När tulpanerna dyker upp på vårkanten blir man lite piggare, men det är minst lika mysigt att kunna köpa hem jultulpaner. Tulpanens historia går ca 800 år tillbaka i tiden, så det är verkligen något att att jubla över. Det är en mycket vacker blomma och den ser ganska oskyldig ut, men den har varit orsaken till troligtvis den första "finansbubblan"i vår tid. 

Holländarna hade handlat med tulpanlökar sedan slutet av 1500-talet, men på hösten 1636 var det som om vansinnet bröt ut. Från den dagen och fram till slutet av januari 1637 tolvdubblades snittpriset på tulpanlökar. Alla som hade pengar att satsa köpte tulpanlökar och på bara några dagar kunde vem som helst skaffa sig en förmögenhet. Alla var övertygade om att passionen för tulpaner skulle vara i evighet, och att människor över hela världen skulle skicka efter tulpanlökar från Holland och betala vilka priser som helst för dem. I februari 1637 sattes rekordet på en tulpanauktion. 


Den dyraste av alla tulpaner var Sempus Augustus som såldes för trettiotusen gulden per lök. Beloppet motsvarade tvåhundra genomsnittliga årslöner. Men slutet var på väg. Två dagar före rekordauktionen hölls en annan auktion där ingen av lökarna kom upp till utropspriset. I takt med att denna nyheten spreds gick luften ur tulpanmarknaden. Många människor blev totalt ruinerade. 

Det berättas en anekdot om en sjökapten som efter flera månader på sjön kom hem och satt och väntade på grosshandlarens kontor för att sälja sina varor. Han fick syn på en lök på en av hyllorna och eftersom han skulle äta rökt fisk till lunch tänkte han det skulle passa bra med lök till det. Han stoppade snabbt ner löken i fickan innan grosshandlaren dök upp. 

Någon timme senare kom grosshandlaren rusade och undrade vad i all världen han gjort med löken. "Den har jag ätit upp", svarade skepparen. "Är du inte klok? Det var en Semper Augustus och den är värd mycket.", skrek den förtvivlade grosshandlaren.

När sjökaptenen så småningom släpptes ut ur fängelset kunde han berätta att Semper Augustus passade alldeles utmärkt till rökt sill. Kanske något att tänka på inför julens sillabord.

29 kommentarer:

  1. Semper Augustus till den rökta sillen! Då får det ju blir en Aalborgs Jubileum akvavit till det och till våra jubileumsfödelsedagar för oss två lejon i augusti kanske också 🤔😊
    5 kramar utan akvavit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog behövas med något att skölja ner det hela med.

      Radera
  2. Jag trodde att han skulle stryka med efter att ha ätit Semper Augustus, för jag har fått lära mig att tulpanlökar är giftiga. Men det kanske inte är sant? Men jag avstår att testa.
    Verkligen galna priser. Men tulpaner frossar jag gärna i så fort de finns att köpa. Sedan har jag ju förstås ett helt gäng i trädgården som jag väntar på ska titta upp till vårkanten. Du ha en bra tisdag och tack för ännu en rolig lucköppning. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tulpaner är så vackra och jag kan tänka mig det är färgglatt hemma hos dig till våren.

      Radera
  3. Han var hårdmagad den gode sjökaptenen som klarade av att äta en giftig tulpanlök utan att få kräkningar. Tror jag föredrar någon annan lök till sillen. Men visst var den vacker, den polkagrisrandiga Semper Augustus. Håller med om att födelsedagar ska firas, inte bara de jämna. Och varför inte med tulpaner. Samtidigt så tycker jag att tulpanerna inte har samma kvalitet som förr. Men röda tulpaner ska det bli här till jul ... och när julen är över blir det tulpaner i olika pastellfärger.
    Tack för lucka nummer fem!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade nog plåtmagar förr. Jag har också läst att tulpanlökar är giftiga.

      Radera
  4. Härligt att få skratta en stund. Tack för den anekdoten. Det får allt bli en billigare art till S när hon om några veckor fyller "stort".
    Kram från söder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka det är lite väl dyrt för en blomma...även om den är vacker.

      Radera
  5. Även om tulpanodlandet fortfarande är mycket stort i Holland så har sådana priser aldrig uppnåtts igen. Sanslöst att det kunde bli så. Visst är tulpaner fina men tyvärr tycker jag att kvaliteten dalat betänkligt på senare år och många gånger slår de inte ut riktigt.

    Här i våra trakter har "Vi gratulerar" alltid varit sången vid födelsedagar för visst ska man fira!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också märkt att tulpaner håller inte lika länge. trodde först det berodde på mig, men jag gör ju likadant varje år.

      Radera
  6. Tulpanens historia är verkligen intressant! Undrar hur den där dyra löken smakade ...
    Casper fyller 14 om ett par dagar och det måste såklart firas :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt sjökaptenen var den god, men jag tvivlar på det. !4 år är v verkligen värt att fira.

      Radera
  7. Vi var i Holland en vår och där köpte jag tulpanlökar och fick tipset att lägga dem i kylskåpet och sedan plantera dem i juli/augusti. Det såg rätt kul ut med tulpaner i rabatten sen på på hösten.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen ett bra tips. Jag vet en del som odlar tulpaner på sina balkonger. Jag ska kanske testa det en gång.

      Radera
  8. Tulpaner och rosor är mina favorit snittblommor, nu till julen självklart hyacinter, kul anekdot =D https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyacinter och julstjärnor måste jag ha till julen.

      Radera
  9. Jag tar åt mig och tackar för grattiset! Ingen nolla bakom mig men en dubbelsjua duger gott 🥰
    Intressant med tulpanens historia.
    Kram 🤗

    SvaraRadera
  10. Hahaha! Vilken rolig anekdot:-) Som varje år så ska du även i år få en stor ELOGE för din gedigna research. Otroligt intressant att läsa och kul:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Ditt beröm gör mig verkligen sugen på att fortsätta skriva.

      Radera
  11. Visst är det trevligt att fira! Och väldigt roligt att nu läsa om tulpanen. DEt mesta var nytt för mig och en fin anekdot var det.
    Till jul, om jag är i Sverige, så har jag alltid köpt hem en knippe röda tulpaner. Så även till mina föräldrars grav.
    Instämmer helt i det BP skriver om all research du gör och så roligt att få ny kunskap. Stort tack.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Haha. Jag tror jag föredrar vanlig rödlök. Eller gul, eller någon annan av alla löksorter.
    Jag nöjer mig med att titta på de blommande tulpanlökarna. Men väntar nog till att det ska bli lite vårligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också vanliga lökar. Så fort julen är över får det gärna bli vår.

      Radera
  13. En så rolig historia om löken. Där ser man, allt går, kanske det blir inne med tulpanlök till julsillen nu mitt i allt? Här finns varken tulpaner eller sill i alla fall. Idag den 6 dec, jag är senkomen, fyller Uffe jubileum. Alla år är värda att bli jubileumsår. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att alla är värda ett jubileumsår. Grattis till Uffe!

      Radera
  14. Ha ha den var bra bäst att vara försiktig med vilken lök man använder 😁 för övrigt så älskar jag Tulpaner dom är mina absoluta favoriter..ha en riktigt fin fortsättning på veckan nu kram..🌷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det räcker med de ätbara löksorter som finns i butikerna, så jag låter nog tulpanlökarna vara.

      Radera
  15. Det är något visst då tulpanerna börjar komma vid årsskiftet.
    Vi har alltid kalas vid födelsedagarna, inte för att vi firar att vi blir äldre, utan det ger ett tillfälla att träffas och ha trevligt. Jag skulle inte kunna tänka mig att inte ha kalas då jag fyller år. Många snökramar

    SvaraRadera