söndag 10 december 2023

Lucka 10

En stor människovän

År 1893, alltså för 130 år sedan togs patent på en lösning som sedan dess någon gång funnits i de flesta svenska hem...nämligen Salubrin. En av Eslövs allra första och största entreprenörer var Dr. Per Håkansson. Hans familj var mycket fattig och han fick hjälp till studier av släktingar och vänner till familjen. Han började studera till präst, men ändrade helt plötsligt inriktning och började studera kemi. Efter det att han fått sin doktorshatt i ämnet bar det av till Tyskland. Där kom han i kontakt med tillverkning av ättiksprit. Han tyckte det var så intressant och beslöt sig för att starta en egen fabrik hemma i Sverige. När tåget en dag stannade till i Eslöv, som då var en stor järnvägsknut, klev han av. Han hade nämligen fått reda på att det fanns mycket mark runt stationen som var till salu och där byggde han sin ättiksfabrik.


Per Håkansson var en mycket omtänksam och givmild man. Han hjälpte studenter så de kunde klara sin ekonomi under studietiden och han gav bidrag till fattiga människor så de skulle kunna få mediciner. Snart upptäckte han att de som arbetade i fabriken sällan var förkylda. På den tiden hade man ättikstillverkningen i öppna kar och dofterna var mycket starka. Hans dröm var att lösa tuberkulosens gåta, och tog sig därför an tuberkulösa patienter och placerade dem på "ättiksvinden". Där fick de sitta och inandas ångorna, och faktiskt så lindrades symptomen. Jag är uppväxt i Eslöv och minns när man cyklade förbi fabriken att det doftade ganska starkt även om tillverkningen då var lite modernare.

Han lyckades aldrig lösa tuberkulosens gåta men han tog i varje fall fram det första antiseptikumet i Sverige, nämligen Salubrin. Snart fanns flaskan i alla hems lilla husapotek. Det fantastiska är att produkten fortfarande finns på marknaden. I sitt testamente hade per Håkansson tre önskningar. 

1. Han ville att ättiksfabriken skulle drivas vidare av en stiftelse eftersom han inte hade några egna barn. 

2. Han ville skänka pengar till medicinsk forskning.

3. Han ville att man skulle inrätta och underhålla ett vårdhem där sjuka, i första han från Eslövs kommun, som inte behövde sjukhusvård kunde få den vård de behövde. Min mor arbetade i ett antal år på detta sjukhemmet, som inte låg så långt ifrån där vi bodde.

Håkanssons stiftelse har sedan 1920 delat ut stipendier och anslag till vetenskaplig forskning inom medicinsk kemi, fysiologi och livsmedelskemi. 

År 1940 bildades AB Per Håkanssons konserver som senare köptes upp av Herbert Felix, även han stationerad i Eslöv, och företaget bytte namn till Felix AB. Där sommarjobbade jag i många år. De flesta av Eslövs skolungdomar har nog jobbat där några sommarveckor. Jag minns när jag plockade dill där. Man doftade dill lång väg och hade massvis av nyckelpigor på sig när man kom hem. Ätiksfabriken bytte namn till Druvan och 2011 köptes den upp av Kavli. 

32 kommentarer:

  1. Återigen - siter här med öppen mun och beundrar din research och sättet att skriva kort och koncist om alla fakta. Fakta jag inte hade den blekaste om som du säkert förstår.
    Salubrin i medicinskt sammanhang har jag sett, men inte använt - tror jag i alla fall. Men ärligt talat så tror jag att Per vänder sig i graven nu när han ser kvalitén på Felix varor efter att Herbert Felix köpt upp fabriken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att mor hade en flaska Salubrin i medicinskåpet, väl inlåst. Ja, det är inte som förr längre. Allt nytt blir inte bra.

      Radera
  2. Jodå Salubrin och Desivon fanns i mormor och morfars badrumsskåp när jag var liten. Jag har faktiskt själv haft en flaska Salubrin i början av 90 talet. Min svågers farbror höjde Salubrin till skyarna. Allt gick att bota med det enligt honom. Ha nu en bra söndag! Kanske ska du på middag framför TV:n =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns inte så många konkurrenter till Salubrin förr. Jag är. juden på middag ikväll.....hos min dotter. Tror inte hon bjuder på samma som i Stockholm, men jag vet att det kommer att bli gott.

      Radera
  3. Tänka sig att Salubrin fortfarande finns att köpa. Den flaskan har jag haft, men inte nu. Kanske dags att fylla på i "medicin"förrådet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt egentligen att den lösningen fortfarande finns kvar att köpa.

      Radera
  4. Farmor använde Salubrin till alla åkommor ... från insektsbett till halsont ... och när farfar som var bagare brände sig så var farmor alltid framme med salubrinflaskan.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Salubrinmannen - reklamen borde ta tag i detta - eller en salubrinkvinna!
    Latinets salubris;
    sund, hälsosam, välgörande och nyttig lästes upp för oss andra då vi satt några stycken och någon på att det var länge sedan de använde salubrin. Jag har använt det för länge sedan, kanske dags igen?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salubrin fungerar säkert lika bra än som allt nytt som tillkommit.

      Radera
  6. Vilken nostalgi! Salubrin såg mamma alltid till att ha hemma och den kom alltid fram vid insektsbett eller om man vistats i solen lite för länge. Men bakgrunden hade jag ingen aning om och det var väldigt intressant att få veta den. Och inte visste jag att den fortfarande säljs. Kanske dags att investera i en flaska.
    En fin andra advent till dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att mor alltid baddade på Salubrin när min syster och jag fått getingstick.

      Radera
  7. Det doftar en behaglig doft av nostalgi när jag läser och ser på bilderna. Tänk om det myllrade av människor som Per Håkansson som hade det tänkesättet. Salubrin hade vi alltid i medicinskåpet. Eslöv var en stor järnvägsknut. Min pappa sov över i staden ibland. Precis om i Hässleholm.
    Kram från på Råå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eslöv var faktiskt en trevlig stad att växa upp i. Hur den är nu känner jag inte till.

      Radera
  8. Salubrin fanns ju alltid hemma "förr i tiden". Du är verkligen helt fantastisk på att leta fram intressant information. Jag hade ingen aning om att den fortfarande existerade.
    Ha en fin andra advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns ju mycket att välja på idag. Tror det var populärare förr.

      Radera
  9. Min pappa som växte upp i Löberöd gick sedan på högre allmänna läroverket i Eslöv så han har berättat för mig om staden och fabriken. Vet att han hade kompisar som sommarjobbade där. Nu fick jag veta ännu mer och visst fanns Salubrin även i mitt föräldrahem.

    Kram och god andra advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått på samma skola som din pappa och hade en del klasskamrater från just Löberöd.

      Radera
  10. Det kan inte vara särskilt många hushåll i Sverige som inte haft en Salubrinflaska hemmavid. Och biverkningarna av medlet var nog få, om ens några. Så skulle alla medikamenter fungera.
    Njut adventsfriden och den goda middagen! Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte minnas att man hörde så mycket om biverkningar av Salubrin.

      Radera
  11. Intressant om Salubrin. Eller Salvubrin, som vår KArin sa, när hon var barn. Vi hade många myror på gräsmattan utanför stugan i HAömstad.
    - Myran bet mig, skrek Karin. Mamma, SALVUBRIN! Tror inte att vi har Salvubrin hemma. Borde absolut ha. Hjälper ju också mot myggbett. Har haft Afterbite de senaste somrarna. Luktar ammoniak. Salubrin luktar bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. DEt luktade starkt, men inte illa i varje fall. Ammoniak är en hemsk doft.

      Radera
  12. Det där med att Salubrin finns överallt är nog snart ett inne blott.
    Här i stan har vi 5 livsmedelsaffärer och ingen av dem hade det i
    sitt sortiment längre.
    Jag fick ta mig till Apoteket och där träffade jag en personal, en ungdom,
    hon stod som ett frågetecken när jag frågade efter Salubrin.
    Det löste sig till slut när jag förklarat vad det var.
    Myggbetten fick sig en omgång när jag kom hem med klådstillaren.

    SvaraRadera
  13. Salubrin är bra mot mycket. Intressant läsning.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  14. Och jodå, jag har allt en flaska Salubrin i skåpet, precis som jag alltid har haft, fast den har blivit utbytt nån gång. Man kom långt med den kuren.
    Tack för historien bakom, hade absolut ingen aning, intressant!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Per Håkansson gjorde mycket bra saker för andra. Han tänkte inte bara på att tjäna pengar för egen del.

      Radera
  15. Tack för en härlig historielektion, gillas verkligen här.
    Har ett minne av en sådan flaska från mitt föräldrahem eller om det var mormor och morfar.

    Bra att ha det där.

    Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns som barn hur den här flaskan åkte fram titt som tätt när man blivit stucken av ett bi.

      Radera
  16. Tack hur många som helst för den här öppnade luckan som gjorde mig mera allmänbildad. Salubrin känner jag förstås till och sådan har jag använt också...
    Vilken kille han var Per Håkansson!
    En fin andra advent önskar jag dig Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Per Håkansson var verkligen en man med hjärtat på rätta stället.

      Radera