tisdag 19 december 2023

Lucka 19

 Vår tids familjen Trapp

Vid jultid är det tradition att titta på Sound of music. Den musikaliska familjens öden och äventyr har fängslat många. Det finns en hel del familjer med många barn som uppträder tillsammans. Familjen Kelly har jag sett åtskilliga gånger på TV. Båda föräldrarna har gått bort men barnen har deltagit i TV program ibland.

I Frankrike finns en storfamilj, som också är väldigt musikalisk. Den består av pappa Jean-Marin och mamma Emanuelle och deras 12 barn i åldrarna 4-31 år. Föräldrarna är i 50-årsåldern. I början av 2000-talet började de göra sig ett namn genom att vara värdar för mässor, bönekvällar och läger för unga katoliker. 

Det var 2013 som familjen på uppmaning av en präst bestämde sig för att starta en musikgrupp med en speciell logotyp med ett stort kors i centrum. Jubilate Pop Group var född.

De har spelat in CD-skivor och videor med böner och religiös musik som spelas i lite poppigare takt. Idag uppträder familjen tillsammans med två svärdöttrar och fyra barnbarn. De reser över hela Frankrike för att vittna om Gud genom sin musik.

28 kommentarer:

  1. Det händer att vi runt julhelgerna tar fram DVD:n med titeln "Sound of music". Den är fortfarande både sevärd och aktuell.
    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som det är nåt som hör julen till.

      Radera
  2. Familjen Trapp har man ju hört talas om, men den franska storfamiljen var en nyhet för mig. Tänk att ha så många barn, men det är väl i och för sig inte så ovanligt, även om det kanske inte förekommer så ofta i dag.
    Jag letade upp Jubilate pop group på Youtube och de lät riktigt bra. På videon jag lyssnade på var pappan och 6-7 barn med.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ligger steget före mig. Jag har aldrig lyssnat på dem, men det ska jag göra nu.

      Radera
  3. "Sound of music" ser jag gärna och familjen Trapp är bekant men inte den franska familjen. Tänk att ha så många barn! Även om barn är fantastiska så nej, inget för mig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tycka det är lite i överkant. Man vill ju kunna hinna ägna sig åt vart och ett av dem lika mycket. Tre har varit perfekt för mig. Alla goda ting är ju tre.

      Radera
  4. Har sett den filmen när n gång för längesedan, inte min grej riktigt men fint gjord är den ju trots det.
    Den gruppen har jag aldrig hört om förut, har sagt ledes lärt mig något nytt idag.

    Ha det bäst nu. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är helt klart romantiserad, men det har blivit lite av en tradition här.

      Radera
  5. Ps: ursäkta felstavningar, svårt skriva på telefonen. 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker mig inte ens på att skriva på mobilen för det funkar inte...blir rena grekiskan.

      Radera
  6. Ett inlägg att bli glad av! Storfamiljen ny för mig! Edelweiss Do re mi 🎶👌

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här familjen var ny för mig också tills jag började leta efter jubileumsinlägg.

      Radera
  7. Sound of Music, hör till lite nu och då. Belyser hur verkligheten var på sitt sätt även om den är rätt romantiserande, så som det är i filmer, musikaler. Den franska familjen är en nyhet för min del. Troligen finns det liknande i många länder på något sätt men en så stor familj som 12 barn och med tillägg av ingifta osv är nästan mäktigt. Du är en fena på att hitta på och få tag på nytt intressant varje dag. Ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Jag lär mig mycket nytt mnär jag letar tips på inlägg. Sound of Music är ungefär som Kalle Anka ......inget speciellt men ändå ganska kul.

      Radera
  8. Do re mi fa sola ti....
    Sound of music en riktig klassiker, länge sedan jag såg den. Kanske finns den i SVT 's öppna arkiv? Just nu tittar solen fram! Ha en bra tisdag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig har det regnat precis hela dagen.

      Radera
  9. Sound of Music ... den har jag sett många gånger. Vi är några som brukar ha sing-a-long till den och jag har faktiskt varit på en sing-a-long på en biograf vilket var en upplevelse. Däremot kände jag inte till den franska familjen. Det var en rejäl storfamilj det.
    Tack för lucka 19 och ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sing-a-long låter kul, men jag tror inte jag passat in där. Att sjunga är inte riktigt min grej.

      Radera
  10. Storfamiljen ny för mig!
    Ha en bra dag och kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Sound of Music ... absolut en klassiker!
    Aldrig hör talats om den franska familjen, men ska lyssna på YouTube :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om familjen är så känd utanför Frankrikes gränser.

      Radera
  12. Den familjen har jag aldrig hört talas om. Däremot finns det en amerikansk grupp med nästan samma namn.
    Har man 12 barn (varav bara två tjejer) så är det ju definitivt en bra idé att uppträda och tjäna pengar. Med lite tur kan de livnära sig på sin musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den amerikanska gruppen känner jag inte till. Nu gjorde du mig nyfiken. Vad heter den?

      Radera
  13. Sound of music var den första biofilm jag såg som barn, vilken storfamilj men så kul att de har ett intresse tillsammans, passar bra med denna lucka då julen är en fin kristen högtid, kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara kul när hela familjen är så musikalisk.

      Radera
  14. Minne verkligen "Sound of Music" och såg den många gånger. Och viss verklighetsbakgrund fanns ju. Såg den även som musical på Göta Lejon i Stockholm med Tommy Körberg som kapten von Trapp och Carola som Maria.
    Intressant att läsa om familjen i Frankrike. Helt okänd för mig men nu så vet jag lite.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det var en se och hörvärd föreställning.

      Radera