söndag 3 december 2023

Lucka 3

En gammal dam

I Luxemburg finns ett minnesmonument, som är placerat i centrala staden och syns långväga. Det är Gëlle Fra (den gyllene damen), ett krigsmonument placerat på ett torg i centrala Luxemburg. Monumentet är tillägnat de tusentals luxemburgare som anmälde sig till tjänst i de allierade makternas styrkor under världskrigen och Koreakriget.

Mittpunkten är en 21 m hög granitobelsik . På toppen står en förgylld bronsstaty som föreställer Nike, segergudinnan. Hon håller fram en lagerkrans som om den skulle placeras på nationens huvud. 

Vid foten av obelisken finns två figurer, som föreställer de luxemburgska soldater som frivilligt ställde upp för att hjälpa Frankrike. Den ene ligger vid statyns fot efter att ha dött medan den andre sitter och sörjer sin döde landsman. Monumentet invigdes 1923, och i år fyller alltså damen 100 år.

När Luxemburg ockuperades av tyska styrkor under andra världskriget demonterade tyskarna 1940 ner minnesmärket.  Flera delar av minnesmärket räddades, och efter kriget restaurerades det delvis. Gëlle Fra själv förblev okänd fram till januari 1980 då hon hittades gömd under huvudläktaren på den nationella fotbollsstadion. Monumentet restaurerades inte helt förrän 1984.

Statyn har lyftes bort från obelisken för att ge sig ut på resa. Hon visades då på världsutställningen Expo 2010 i Shanghai. Jag har sett Gëlle Fra i verkligheten och det är en imponerande dam. 

31 kommentarer:

  1. WOW!!! Visst är Gëlle Fra en väldigt imponerande dam. Eloge att du har gjort så bra research. Älskar sådan info och bakgrunden.
    Kul att lilla Luxembourg får uppmärksamhet här hos dig. Dessutom gillar jag Gëlle Fras "former". Inte lika kroppsfixerad som nuförtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnoidealet förr påminde mer om hur de flesta ser ut.

      Radera
  2. Det är lärorikt att öppna dina luckor! Jag måste medge att jag aldrig hört talas om detta minnesmonument ... väldigt fint!
    Spännande och intressant läsning också!
    Önskar dig en fin första advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade nog aldrig heller hört talas om det ifall inte Katarina flyttat till Luxemburg.

      Radera
  3. Säger som Anki, aldrig hört talas om. Och när jag nu såg henne så tänkte jag precis som BP, fina äkta former- hon är minsann inte stöpt i en form för en formlös skyltdocka. Intressant lucköppning =) Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått se många udda saker när jag hälsat på mina utlandsboende barn. Ganska kul.

      Radera
  4. Vilken historia den Gyllene damen har. Det är första gången jag hör talas om henne, ser henne på bild. Så fin hon är med den symboliska lagerkransen. Så härligt att skaparen har låtit henne se ut som en kvinna brukar se ut...ingen slätstruken docka utan som en levande kvinna. Tack för en fin lucköppning Gunnel, en fin första advent önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Damen är riktigt tjusig och ser mänsklig ut.

      Radera
  5. Åååå dessa statyer, deras bakgrund och utförande! Kvinnogestalten i runda mjuka former. Avslöjande figurnära klänning. Hon fick komma ut på resa och vid hennes fötter ligger två soldater, inte soldatklädda. Den ena soldatens ben draperad. Färgerna där i guld och grönt framhäver formerna ...
    Riktigt tjusig lucköppning för "staty- ettan" som kommer bli ostatuerad 💃
    Men njuta kan jag så stort tack!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zorn gillade lite rundade former och även andra konstnärer. Begriper inte vem som kom på dagens kvinnoideal. Det kan då inte ha varit en kvinna.

      Radera
  6. Är så glad för allt nytt jag får lära mig. Den fina statyn "Den gyllene damen" hade jag aldrig hört talas om och nu har jag både fått se bilder på henne och fått veta den spännande historien bakom.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt tjusig och syns lång väg.

      Radera
  7. En tjusig segergudinna som är värd all uppmärksamhet. Tack för lucka 3.
    Kram från söder

    SvaraRadera
  8. Så roligt med lite bilder från Luxemburg. Det var verkligen en stilig segergudinna.
    Ha en fin söndag och första advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Der finns mycket fint att titta på i Luxemburg.

      Radera
  9. Go middag!
    Här är det 8 minus och sol!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Det var länge sedan jag var här, men ser att du bloggar på för fullt 😊 Vacker staty det där. Så levande med den böljande kjolen som verkar fladdra i vinden.

    Önskar dig en fin 1:a Advent :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag har läst och beundrat dina lucköppningar! Denna för idag gav mig en kunskap somm jag inte trodde fanns. Så fin staty!
    Önskar dig en glad 1 Advent. Kram!

    SvaraRadera
  12. Vilken imponerande staty. som dessutom ser ut som en dam i medelåldern.Härligt! Kan tyvärr inte kommentera dej från mobilen... så det blir de dagarna sim jag sätter mig vid datorn.....Läser dock med intresse.... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kan läsa inläggen. Damen är vacker tycker jag. Hon ser ett som en helt vanlig kvinna.

      Radera
  13. Vilken vacker kvinna och ett fint monument. Vilken tur att hon kom tillrätta igen! Jag har varit på en snabbvisit i Luxemburg och vi stannade till bland annat här. Då hade jag inte historien bakom men nu vet jag.

    Kram och god adventskväll!

    SvaraRadera
  14. Så intressant. Den statyn har jag varken hört talas om eller sett . Inte ens på bild. Men jag gillar den verkligen.

    SvaraRadera
  15. Så intressant att se Gälle Frau på bild dhos dig. Jag har inte sett henne i Luxemburg men däremot på världsutställningen 2010 i Shanghai. Vi bodde då i Peking och passade på att ta en tur för att se en fantastiska utställningen.
    Hade glömt en del av hennes historia men lite mindes jag och resten hade du så fint med i dagens adventstlucka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande att du sett henne när hon var på resa.

      Radera
  16. Gëlle Fra skulle det ju stå. /Ditte

    SvaraRadera