torsdag 7 december 2023

Lucka 7

Kvinnor kan

Vasaloppet startade 1922, men det var endast män som deltog. För 100 år sedan, 1923, deltog en kvinna för första gången. Margot Nordin tävlade för IFK Grängesberg i Dalarna. 

Klockan sex på morgonen den 4 mars 1923 släpptes startfältet iväg. Det var 160 män och en kvinna som körde Vasaloppet detta året. Hon åkte i mål på tiden 10 timmar, 9 minuter och 42 sekunder. Efter målgången hurrades det för den första kvinnan i loppet, trots att hon gick i mål sist, vilket många var noga med att påpeka. 

Det skrevs många anonyma insändare och i Idrottsbladet kunde man läsa:" Nio mil är för långt för en kvinna. Det blir ingen tävling utan ett onödigt uthållighetsprov. Detta kraftprov är inget för flickor, det är för jobbigt och farligt för deras hälsa. Det blir något av cirkus och skådespel över Vasaloppet med kvinnligt deltagande."

Vasaloppsarrangörerna beslöt efter loppet att det fick räcka med att ett "kavat fruntimmer" deltagit i ett Vasalopp. Det blev fram till 1980 totalförbud för kvinnor att delta. 1981 ändrades dock reglerna och kvinnor godkändes åter för start. Andra officiella kvinna i mål blev Meeri Bodelid. 

Under de 56 förbudsåren deltog  ändå många kvinnor. De anmälde sig under mansnamn och maskerade sig till män. Skidåkarkompisarna Britt Dohsé och Birgitta Westhed fick låna skepparkrans och lösmustasch av Stadsteatern i Göteborg. Birgitta blev stoppad av en reporter och jag minns intervjun med henne. Det var inte så svårt att se och höra att det var en kvinna. Britt berättade vilket kaos det blev efter målgången. Det var lite hatstämning och någon slet av hennes nummerlapp. Arrangörerna vägrade också att ge henne det diplom som alla som genomför loppet får.

24 kommentarer:

  1. WOW! Vet inte var du har "grävt fram" denna info, men... Stort ELOGE till dig igen:-)
    Kan bara säga att "maskeraden" var väldigt lyckad och bra gjort! Ja, det där med rösten var ju inte lika lätt att "dölja"...

    Nej, det var inte bättre förr;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tydligen många som irriterade sig på att inte kvinnor fick deltaga. Bra gjort av Stadsteatern i Göteborg tycker jag.

      Radera
  2. Kvinnorna hade ju fått rösträtten två år före så då kunde de ju också få ta sig en tur i spårat. Kavata kvinnor har verkligen gjort insatser - och gör ju än i dag. Kvinnohistorien är ju också männens historia på sitt sätt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket märkliga bestämmelser. Det är tur att kvinnor är starka och inte ger sig.

      Radera
  3. Meeri Bodelid minns jag. Hon måste varit med i längdåkningsdamlandslaget. Eller är det i ett annat sammanhang som jag minns henne?
    Skäggiga damerna minns jag väl. Egentligen finns det ett farligt antal människor som överskattar sin kapacitet och kämpar sig igenom sträckan. Hade det varit möjligt borde en "besiktning" gjorts innan start. Där hade startförbud för MÄN dominerat stort. Det fanns en period i mitt liv då jag funderade på klassikern. Men det hade inte gått att göra "allt". Jag stupar på simningen.
    Kram från ett mörkt Råå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller klarat av simningen om jag nån gång skulle komma på idéen att genomföra en klassiker. Det hade fått bli torrsim.

      Radera
  4. Bra tid tycker jag, det var verkligen inte samma skidor och valla på den tiden. Oförskämt att påpeka att hon var sist. Men visst är det häftigt att det hållt på i 100 år att åka i Gustavs spår. Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ju varit snopet om en man kommit efter henne. Det hade inte varit bra för herrarnas självförtroende.

      Radera
  5. Intressant fakta! Tänk att det tog såå många år innan kvinnor tilläts åka ... och visst minns jag vilket rabalder det blev de år som kvinnor deltog, innan de blev välkomna på riktigt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar vad förklaringen till det hela var egentligen...bara dumhet kanske.

      Radera
  6. Jag tycker faktiskt det är skrämmande att det dröjde fram till 1981 innan kvinnor fick åka Vasaloppet igen. Så borde det inte ha sett ut i en modern demokrati...

    Kram

    SvaraRadera
  7. Visst kan vi! Och jag minns så väl denna första kvinna som åkte Vasaloppet . Nu får vi ju åka och fint att utvecklingen i alla fall gått framåt.
    Tack för fin fakta. Kände igen en del när jag läste ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. DEt är ju bevisat inom alla områden att kvinnor och män klarar av i stort sett samma saker. Det har väl kvinnor vetat i alltid, så det är på tiden att det gått upp ett ljus även för männen.

      Radera
  8. Det är tur att klass skillnaden emellan män och kvinnor har ändrats.
    Fröken Frimans krig har åter gått på TV, en mycket bra serie, där man såg skillnaden, och vad en del kvinnor kämpade för att få bort klass skillnaden, både med rösträtt och löner.
    Fast i vårruset får inga män deltaga, huummm.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår mig inte alls på den här urskiljningen. Alla är väl lika.

      Radera
  9. Ja jösses! Det är väl egentligen inte klokt att det dröjde till 1981 innan kvinnor tilläts. Jag tycker maskeringen var väldigt bra. Men skrämmande hur hon behandlades när hon kom i mål.
    Återigen en intressant lucka från dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnsligt beteende att dra av henne nummerlappen.

      Radera
  10. "Kvinnor kan" verkligen och du kan minsann leta fram intressant information till din kalender. Tack för det!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  11. Så tacksamma vi får vara över dessa starka kvinnor som har vågat trotsa mansväldet och trängt sig in i "deras" värld.
    Hade inte de gått först så hade vi inte kommit lika långt i jämställdheten.
    Förresten tor jag att MoraNisse själv var en av dem som motsatte sig kvinnor i Vasaloppsspåret. Det skylldes på brist på toaletter och annat...
    Vasaloppet hade jag som plan att åka före 50 års ålder, men så kom så många tråkiga familjehändelser i vägen så det blev aldrig av. Nu nöjer jag mig med kortare motionsturer i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man inga konkreta argument att komma med får väl sådana där idiotiska som brist på toaletter och annat duga. Skrämmande!

      Radera
  12. Kvinnor kan och har alltid kunnat! Så många vanföreställningar det har funnits om det s.k. svaga könet.
    Mycket intressanta lucköppningar har du ! Tack för dem Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Kvinnors styrka kanske är lite skrämmande.

      Radera