måndag 4 december 2023

Lucka 4

Buspojke

I år fyllde allas vår Emil 60 år. Jag tror de flesta både barn och vuxna har någon koppling till figuren. Hans hyss är påhittiga och helt i stil med vad man kan tänka sig att en liten busig pojke eller flicka skulle kunna hitta på. Han är så naturligt charmig. Visst måste det ha varit påfrestande för föräldrarna många gånger, för hans uppfinningsrikedom när det gällde hyss var stor. Jag kan väl tycka att pappan i berättelsen är lite väl petig och ganska humorbefriad. Barn måste få testa olika saker. Det är bästa sättet att lära sig något nytt och det hör till att barn är lite busiga och oberäkneliga. 


I filmerna hör man titt som tätt Emils pappa ropa: "Eeemiiil, förgrömmade onge!". Det är inget som står skrivet i böckerna, utan det var Allan Edwall som ropade så i filmerna. Alma, Emils mamma, känner jag väldig samhörighet med. Hon har överseende med det mesta som Emil hittar på och har förståelse för att barn är barn och att det inte går att ställa samma krav på dem som på en vuxen. Hon blir ordentligt arg när Krösa-Maja vill samla ihop pengar för att skicka Emil till Amerika. Även om berättelserna utspelar sig längre bak i tiden så är de alltid lika aktuella. Barn förblir sig nog lika i alla tider. 

Till filminspelningarna komponerades en del sånger som blivit väldigt populära. "Idas sommarvisa" spelas  på de flesta skolavslutningar idag. Ofta kallas den för "Du ska inte tro det blir sommar" efter titelradens inledning. Det är den bästa tänkbara sommarvisan. När man hör den känner man att sommar och ledighet är i antågande. En annan känd sång är "Du käre lille snickerbo" som Emil sjunger.

Det har spelats in 6 filmer om Emil i Lönneberga. Alfred Hitchcock skymtade alltid förbi i sina filmer och Astrid Lindgren gjorde faktiskt också det en gång. I filmen "Nya hyss av Emil i Lönneberga" från 1972 är hon en av statisterna på Vimmerby marknad och skymtar förbi med huckle på huvudet.

Jag har haft turen att få umgås med en egen liten busig pojke.

33 kommentarer:

  1. Precis så, testa och utforska! Med en närvarande vuxen som Alfred. -12 idag men jag kommer att nynna på Idas sommarvisa! Emilböckerna håller än idag =) Vår stora nationalskatt Astrid Lindgren så mycket glädje, men även lite allvar. Önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrids böcker är lika aktuella alltid.

      Radera
  2. Hur många gånger har jag sett Emil i Lönneberga? Ett stort antal, med sonen förstås och med barnbarnen. Därtill för egen del utan dessa små liven intill.
    Taberaset i Katthult med fattighjonen, Krösamaja och all de andra. Romansen Alfred o Lina. Astrid L en stjärna som lyste på jorden med sin träffsäkra med mänsklighet.
    Grattis Emil! Tack Gunnel för denna kopplingen - och med buspojken Rasmus :-)
    4 kramar

    SvaraRadera
  3. Emil i Lönneberga och hans syster Ida är personligheter som inte går ur. Astrid Lindgren var en otrolig författarinna som hade det viktiga barnasinnet kvar, som kunde lyfta livet till höjder där vi alla har känt igen oss. Det allvarliga fick en lekfull betoning, vi kunde skratta åt barnen men samtidigt åt oss själva och kan fortfarande göra det vad gäller de här filmerna och det skrivna . Vi har skrivit om det förut, hur viktigt det är med barnasinnet även när man är vuxen. Allan Edwall beskrev en del av verkligheten hur den var skulle jag tro. Alla var ju barn av sin tid och visst fanns det pappor (mammor också) som hade de där pekfingrarna och bestämda uppfattningarna om hur ett barn skulle bete sig. Tack Gunnel för den här fina lucköppningen. En fin dag önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är livsviktigt att ha barnasinnet kvar, tycker jag. Det lättar upp de flesta situationer.

      Radera
  4. En härlig påminnelse om Astrid Lindgrens härliga böcker om Emil och filmerna sitter för alltid kvar i minnet :) Tack Gunnel ... jag sitter här med ett stort leende!
    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrids böcker är lika intressanta att läsa som vuxen. Hon är en speciell författarinna.

      Radera
  5. Astrid Lindgren... vilken författare hon var! Och hur hon tog barnens parti, vilka hyss de än gjorde.
    Får väl säga Grattis till Emil på 60-årsdagen. Tänk, jag tycker att han är sig precis lik! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte som om Emil kan bli gammal.

      Radera
  6. Vad mycket personlig nostalgi du fick igång i min egen hjärna. Tusen tack. Jennifer var rädd för Emils pappa. Han skiljde sig rätt mycket från hennes egen. Det har inte varit lätt för någon kvinnlig författare att axla Astrids bokskatter.
    Kram från Mr B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrid Lindgren är i en klass för sig själv.

      Radera
  7. Täck att allas vår Emil har fyllt 60. Det är som du säger, vi har nog alla en relation till honom. Ett år firade vi midsommar på ett pensionat i Småland och på midsommaraftonen var vi ute och åkte och råkade komma till platsen där Emil spelades in. Det var otroligt nog öppet så det blev ett besök i bland annat snickerboa.
    Och alla sångerna, "Du käre lille snickerbo", "Idas sommarvisa" och en av mina favoriter "Fattig bonddräng".
    Tack för den fina lucköppningen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått många oförglömliga melodier från Emilfilmerna.

      Radera
  8. Emil har en stor plats i mitt hjärta och flera andra buspojkar också, bland annat mina två.
    Glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buspojkar blir nog aldrig riktigt vuxna, och det är bra.

      Radera
  9. Astrid Lindgrens böcker står sig verkligen i längden och hon skriver ofta om väldigt starka barn. Busiga barn är roliga barn och i dag har man en helt annan tolerans kring det. Barn får synas och höras vilket inte var lika självklart för sextio år sedan.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att synen på barn har förändrats.

      Radera
  10. Jag bara älskar Emil filmerna dom är så bra..annars så är mitt bloggande och kommenterade lite nedsatt nu..
    Hela november har jag legat sjuk i bältros verkligen jobbigt förra veckan kände jag mig bättre för första gången på länge..
    I lördags morse ligger sambon på golvet bredvid sängen halvt medvetslös bara att ringa ambulans då har han hostat som en galning i flera dagar..
    Han ringer hem lördagkväll och säger jag har covid 19 😣 och naturligtvis vaknade jag första advent sjuk hög feber hostar värk i hela kroppen 😠 jag bara hatar detta en riktig skithöst så kanske är jag lite frånvarande ett tag.. Kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här lät inte alls bra, Nicki! Hoppas verkligen ni kryar på er så snabbt som möjligt,. Förstår att du inte orkar blogga.

      Radera
  11. Emil var en härlig unge! Förresten, alla Astrid Lindgrens "ungar" var/är härliga. Hon skrev med sådan insikt och värme om och för barn. Och vuxna. En fröjd att läsa hennes berättelser och se filmerna som gjorts. Personerna kommer alltid att vara älskade.
    Min pappa Emil kunde ibland på skoj få höra sitt namn uttalas: Eeemiiil!
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrids böcker handlar om så många olika saker och dte är svårt att välja ut bara en favoritbok.

      Radera
  12. Jag har två busiga pojkar och 6 barnbarn och 4 barnbarnsbarn
    Ha en bra början på en ny vecka!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Tycker att din Rasmus är väldigt lik Emil. Å visst ska man vara ett busfrö! Och ärligt talat så hoppas jag att man förblir ett och har barnasinnet i behåll tills man ligger i kistan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag med. Det är inte alls nödvändigt att bli vuxen.Rasmus är en filur med en räv bak örat, och han har gett mig många härliga minnen.

      Radera
  14. Astrid Lindgren är ju fantastisk och tänk så många barn världen över som fått glädjas över hennes böcker och personligheterna i dem.
    Både böckerna om Emil, filmerna och gamla inspelade band där Astrod själv läser ger sån glädje. Emil har verkligen hjärtat på rätta stället.
    Uppfinningsrik var han och alltid med glimten i ögat.
    Har två barnbarnspojkar som när de var mindre också gillade Emil och visst har båda lite av i sig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrid kan konsten att beskriva barnen så det känns som de är "riktiga" personer. I och med filmerna så blir det ju så också.

      Radera
  15. Emil är min favorit hos Astrid. Kan känna igen mig.... man vill så väl, och ändå blir det så fel. Hans pappa tycker ju egentligen om sin son, väldigt mycket.... men har lite dålig förståelse. Och tålamod. Och så folk som pratar... det finns ju idag också. Tack för luckan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappor skulle väl vara extra stränga förr i tiden. Det var väl bara en oskriven regel.

      Radera
  16. Jag håller med dig, barn lär sig både att lära av misstag och att göra rätt som vi vuxna tycker är rätt.. Min tvillingbror var en liten Emil som gjorde mycket han inte borde göra, precis som han nog visste att han testade fel saker så stod jag en bit bort och tittade på och när han eldade torrt fjolårsgräs hjälpte jag honom att släcka elden, men det var farligt nära att vi släppt lös elden till skogen. https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
  17. Vi har nog alla en liten Emil i oss. Har alltid tyckt om Astrid Lindgren. Filmen Unga Astrid är en fantastisk film, där man får ta del av hennes liv, hon hade det minsann inte det lätt.
    Nu får det bli en sago kram till dig.

    SvaraRadera