söndag 13 december 2020

Lucka 13

Luciakrona

 Lucia kommer denna morgon klädd i vit lång klänning med rött band om midjan och en lingonkrans på huvudet med tända ljus. Det är en mycket gammal tradition här i Sverige. Jag tror inte det finns någon som aldrig har varit med om ett lussefirande. Klänningen och det röda bandet har inte ändrats mycket, men huvudbonaden har fått lite olika utseende under årens lopp. 

Det vanligaste förr var nog ändå lingonkransen, och för mig är det är den "riktiga" luciakronan. 

Det finns väldigt vackra och utsirade luciakronor i guldfärg, men jag vill helst hålla kvar det gamla.

Jag virkade en grön luciakrona till Zoés Skrållandocka. Den är t.o.m. mer brandsäker än de med elektriska ljus.

När jag var barn gjorde vi själv den här kransen. De som hade möjlighet plockade eget ris eller så kunde man köpa av någon blomsterförsäljare på torget. Det gick åt ganska mycket för att inte stommen skulle lysa genom. En del fuskade och gjorde kransen av buxbom. Det var ju snarlikt, men det doftade inte speciellt gott. Idag  är det enkelt att köpa en färdigbunden krans antingen med äkta lingonris eller konstgjort. 

32 kommentarer:

  1. Skrållandockan är jättesöt i sin ljuskrona. Antar att du även sytt den fina vita klänningen. Den Lucian skulle gärna få väcka mig med lussekatts-fika på morgonsidan. :)
    Ha en härlig tredje advent och Luciadag! Och idag bara 11 dagar till jul! Nu går det undan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sytt Skrållans klänning också. Det är viktigt med svenska högtider och firande när man bor utomlands.

      Radera
  2. Detta år lät vi skolans Lucia ha guldkrona. Minst lika fint tycker jag. Normalt brukar vi skicka med kronan hem, så får Lucia och förälder klä om de vill. Eller lämna till någon som klär den med lingonris. Lite olika om det blir guld eller grönt. Båda är fina..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade Luciafirandet på TV i morse, men jag får val ta igen det senare.

      Radera
  3. Håller med om lingonriset men min favorit här blev ändå Skrållandockans fina krona. För två timmar sedan bänkade jag mig framför tv:n och tittade på Luciamorgon från Jukkasjärvi. Stämningsfullt och fint. Och i eftermiddag så tänder vi tre ljus i adventsljusstaken.
    Tack för lucka 13! Ha en fortsatt fin Luciadag och tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag får vänta med Luciafirandet till när TV visar senare idag.

      Radera
  4. Det är en docka som kan prata både svenska och engelska så den passar bra till barnbarnen.

    SvaraRadera
  5. Så fin luciakrona Skrållan fick. I skolan har vi en krona som dekoreras med buxbom och levande ljus. Så vackert men inte alltid så lätthanterad.

    Kram och god tredje advent och lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera är jag bara åskådare när det är dags för Lucia, men visst var det kul både när barnen var små och i skolan att vara med om förberedelserna.

      Radera
  6. Många minnen finns från olika Luciafiranden - från den egna barndomen till barnbarnens firanden :)
    Så söt hon är Skrållan - jag har minne av att du visade den när du gjorde den ... eller?
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan nog stämma, men det är en del år sedan. Nu är Skrållan "pensionerad". Det är andra lite tuffare dockor som är favoriter...helst sådana som går att lägga make up på.

      Radera
  7. Så fin Skrållandockan är i sitt lucialinne och den brandsäkra luciakronan!
    Ha en riktigt fin Luciadag och tredje Advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Så fin luciakrona Skrållan har. Har du sytt lucianattlinnet?
    Ha en fin tredje advent.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att det var så, linnet är jättefint, de också-

      Radera
  9. skrållan blev fin!
    Tänk så bra om alla vore lata!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Så fint inlägg och så duktig du varit med att göra skrållan fin och brandsäker!
    Trevlig lucia, kram!

    SvaraRadera
  11. Jag är också mycket för det "gamla". Vilken tur dina barn och barnbarn haft/har, med en sådan duktig och kreativ mamma/mormor/farmor. Dessutom är jag lika övertygad om att du haft lika kul. Vilka minnen som kommer att fortplanta sig till kommande generationer. Sådant tycker jag är viktigt.
    Luciakram från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! Du har rätt...jag hade precis lika roligt själv när jag sydde och virkade. Finns inget roligare än att umgås med barn och barnbarn och göra saker tillsammans. Jag minns hur jag hade det med min farmor och min mamma och det försöker jag föra vidare.

      Radera
  12. Det är fint med lingonkrans och levande ljus. Ha en fin luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också lingonkransen är så fin.

      Radera
  13. Så fin Zoés lucia är! Ja, nog ska det vara lingonris i luciakronan, jag håller med om det fastän jag vet att det finns många vackra luciakronor annars också. Hoppas din dag har varit fin, luciafin!

    SvaraRadera
  14. Alltså om jag får välja krans, då väljer jag utan minsta tvekan din fina virkade variant. Den är sååååå fin, och några storlekar större så skulle den passa vilket huvud som helst:-)
    Jag kommer så väl ihåg kransarna med levande ljus. Hur vågade man????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Levande ljus är riskabelt, men man hörde trots det sällan talas om några olyckor.

      Radera
  15. Testar! Nu är det en sån dag då mina kommentarer försvinner.

    SvaraRadera
  16. Har insett att jag ibland måste logga ut och ibland in på Googlekonot för att kunna kommentera.
    Håller helt med dig om att lingonkransen är vackrast. Minns när döttrarna vid lite äldre år varit Lucior och vi beställde lingonkransar . Sedan hade de levande ljus. Men trots blöta stora näsdukar under kronan kom det stearin som var knepigt att få ur håret sedan. Och visst var det vackert med levande ljus. Vi som föräldrar fick frågan om vi tyckte det var ok men levande ljus. Och det tyckte vi.
    Tyckte den Luciakrona du virkat till Zoés docka är jättefin. Och Skrållan är sp fin i sin Luciadräkt.
    Tack för dagens lucka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att det här kommentarsstrulet håller i sig. Lingonkransen förblir min favorit även om det inte alltid är äkta lingonris.

      Radera
  17. Jag tror att vi alla älskar vår Lucia helg.. Vad många minnen man har både från skolan och från vuxen ålder.. Vad fint du hade gjort till dockan.. Kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Luciahelgen är något speciellt.

      Radera