torsdag 23 februari 2012

Zoé


I förrgår såg jag mitt nyaste lilla barnbarn...via Skype. Hon såg så liten ut.....som en 49 cm lång docka på snart 3 kg. Hon hade en del lustiga ljud för sig och det lät så gulligt. Jag vet....både mormödrar och farmödrar är jobbiga när det gäller deras barnbarn, men det är inget man kan göra nåt åt. Vad jag är tacksam att det finns datorer och Skype, så man får se de små liven röra på sig och inte bara på foto.

Hon ska heta Zoé, Alexandra, Katarina. Alla namnen lär härstamma från Grekland. Zoé betyder liv; ett väldigt passande namn. Huvudspråken i Luxemburg är luxemburgiska, franska och tyska. Dessutom är engelska väldigt utbrett. Namnet ska ju helst gå att uttala på alla språken. Zoé är visst ett väldigt vanligt flicknamn i Luxemburg. Hon ska ha det franska uttalet med betoning på sista stavelsen precis som café. Jag vet ingen i Sverige som heter så, men jag har sett att det finns en del amerikanska kändisar med det här namnet. Jag skulle kunna tänka mig att kalla henne för Gulleplutt. Undrar hur man säger det på luxemburgiska.

17 kommentarer:

  1. Jag tycket att namnet var fint.Jag tycker om båda tavlorna.Ja det ska bli skönt när allt är fixat med mors saker.. Kram!

    SvaraRadera
  2. för något år sedan gick en tv-serie från England där huvudrollsinnehavaren hette Zoe, jag tyckte redan då att namnet är jättefint, fast Gulleplutt tycker jag låter som ett bra ersättningsnamn :)
    kramar

    SvaraRadera
  3. zoe är ett ovanligt namn, men fint är det

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också namnet...kort och lätt att säga.

    SvaraRadera
  5. Grattis, grattis så roligt med ett nytt litet liv! Visst är det bra med Skype när man har det sina på lite håll....Vi skypade från där vi är idag till Dublin där vi har två barnbarn....men oj, vad det kostade pengar!!!! Det är inte som hemma( där det inte kostar ngt)Här använts vår dator på något annat???
    Må väl och ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Tur att det är gratis här hemma. Man vill ju gärna kunna se och prata med dem både ofta och länge.

    SvaraRadera
  7. Zoé är ett jättefint namn och Alexandra älskar jag för det heter min dotter.Skype är kanonbra!

    Önskar dig en solig o skön helg,den börjar ju bra iaf :-)

    SvaraRadera
  8. Teknikens under är fantastiska. Vilket vackert namn hon kommer att ståta med. Jag har nog aldrig hört att något infött svensk barn ha det namnet men idag så är vi ju ett riktigt regnbågsfolk så jag tror säkert det finns dom som bär namnet här.
    Ha en fin fredagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vi har fått många nya namn, och det är kul med lite variation.

    SvaraRadera
  10. Även jag tycker Zoe´låter gulligt. Men man måste nog höra det några ggr eftersom det är så pass ovanligt. Nya svenska prinsessan fick ju också ett ovanligare namn, iallafall otippat. Tycker det är roligt när man hittar ett namn man tycker om. Zoe´kommer alltid förkniooas med den gulligaste i allafall i hela Luxenburg.

    SvaraRadera
  11. Jag har tat det piano idag! Kram!

    SvaraRadera
  12. GRATTIS !
    Det var tre vackra namn, hoppas att det kommer foto senare.
    Sköt om dig, kram.

    SvaraRadera
  13. Grattis Gunnel till ditt nya lilla barnbarn..
    Jag har ju inte varit med från början men bor din dotter permanent i Luxenburg eller är det bara tillfälligt?
    Hoppas i alla fall att allt går bra för den lilla tösen..
    Önskar dig nu en fin helg Kram Night Lady

    SvaraRadera
  14. Min yngsta dotter flyttade till Luxemburg för 7 år sedan, och min son har bott i USA i 12 år. Som tur är har jag min äldsta dotter med familj bara knappt en mil från där jag bor.

    SvaraRadera
  15. Det var ett sött namn och jag förstår att hon är lika söt som namnet. Vilket tur att Skype finns, så ni kan har direktkontakt.

    SvaraRadera