onsdag 1 februari 2012

Nu ska jag må bra


Det finns många som skriver på sina bloggar att de går med stegräknare. Ett kul initiativ hittade jag hos Maria. Hon berättar hur hon går mellan Ystad och Haparanda och jag kan följa henne var hon befinner sig. Det verkar mycket roligare om man kan räkna på det viset.

Idag kom ett paket till mig från min dotter i Luxemburg.....med en stegräknare. Jag har pratat länge om att jag skulle köpa en, men det har inte blivit av. Nu finns inga undanflykter längre. Nu måste jag använda den. Först och främst har jag bestämt mig för att gå de olika motionsslingorna i skogen, så jag vet hur många steg jag måste ta på var och en av dem. Det kan vara bra att veta om jag behöver fylla på stegförrådet en dag. Mitt mål är givetvis att jag ska orka 10 000 steg om dan. Har ingen aning om ifall det är jobbigt eller inte. Det återstår att se.

När jag fått upp ångan riktigt ska jag börja göra som Maria, nämligen gå en bestämd sträcka i fantasin. Jag tänkte att jag kunde gå till Luxemburg och lämna tillbaka stegräknaren. Kanske Ina har ångrat sig och vill använda den igen. När jag kommer fram skulle det vara mysigt att bli bjuden på gåslever och champagne.

22 kommentarer:

  1. En stegräknare är en bra grej. Jag tror att man går fler steg om dagen än man anar.
    och tänk på alla som jobbar inom vården, oj vad många steg de går varje dag

    Visst fanken känns det att man lever idag. Trots att jag har varit inne hela dagen har jag ont av ischiasen. Och tabletterna vill jag undvika, deras effekt sitter bara i högst en timme

    mvh

    SvaraRadera
  2. Alla tycks gå med stegräknare så man kanske skulle prova,hmm? Vet att jag har en liggande i nån låda men jag har för mig att den räknade åt pipan fel ;-)Kul idé att välja en sträcka :-)
    Ha en skön kväll,kram!
    Redtoppskan

    SvaraRadera
  3. Självklart får du länka till mig! Och vad roligt att du blivit inspirerad av min lilla promenad - det är faktiskt roligare på "mitt sätt"!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Zoega: Jag jobbade på Barnsjukhus i många år innan jag började i skolan, och då hade det varit kul att ha använt en räknare.

    Marianne: Jag tror man blir mer inspirerad av att gå om man ser hur många steg man verkligen går på en dag.

    Maria: Nu har jag länkat. Jag tyckte din idé var så himla kul.

    SvaraRadera
  5. Stega på du!!!!Kanske kommer du och hälsar på mej??Ja det är väldigt segt!! Hade ingen anning om att man kunde få Schweizernöt på recept.Ska säga till om det nästa gång... Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har också en stegräknare och det var jätteroligt i början, men när jag mätt upp mina rundor och visste hur många steg jag gjorde tröttnade jag på den.

    Men Maria har ju en viss poäng där! Så skulle man ju kunna göra.

    10000 steg om dagen är rätt mycket har jag i alla fall kommit underfund med.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. jag har också stegräknare :) har haft i många år och ser alltid till att komma över 10 000 steg, har till och med stått och lagat mat och trampat för att få mer steg :)
    kramar

    SvaraRadera
  8. Gåslevern och champagnen står och väntar! :-)

    SvaraRadera
  9. Heja, heja....jag ska följa din vandring till Luxemburg!
    Må gott och kram från mig.

    SvaraRadera
  10. Yvonne: När jag väl kommit igång är det kanske inget stopp på mig. Vem vet? En vacker dag står jag kanske utanför din dörr....med ett Schweizernöt.

    Ingrid: Jag tror det blir roligare om man har ett bestämt mål att gå till....även om det inte är på riktigt. Jag misstänkte att 10 000 steg var jobbigt. PUH! Vad har jag gett mig in på?

    Ansepanse: Din idé kopierar jag rakt av. Alla tips emottages tacksamt.

    Katarina: Tack! Det ser jag fram emot.

    Monica: Jag har kanske tagit mig vatten över huvudet.

    SvaraRadera
  11. För ett par år sen fick vi såna på jobbet och delade upp oss i grupper om 4-5 pers. Vår grupp gick till Prag :)

    SvaraRadera
  12. Wow! Då bör jag väl kunna ta mig till Luxemburg.

    SvaraRadera
  13. Hej Gunnel..
    Måste erkänna att jag också har en stegräknare och det mesta jag kom upp till efter en helg var 8.000 steg då var jag helt slut ha ha..Så om man inte har ett rörligt jobb eller motionerar hela dagarna så har i alla fall jag svårt att komma upp i 10.000..ska bli kul att se hur det går för dig håller tuimmarna..Önskar dig nu en fin helg Kram Night Lady

    SvaraRadera
  14. Jag gissar att jag har varit lite väl optimistisk. Men skam den som ger sig. Jag ska göra ett försök.

    SvaraRadera
  15. Lycka till med promenaden till Luxenburg. Har också hört många som gör så. Hade en stegräknare en gång. Alla promenader blev ungefär lika många steg, så sedan lade jag undan den.
    Har du sett- jag har fått hunden att blinka. Storleken hade betydelse.

    SvaraRadera
  16. Jag tittade på honom igår. Han är så gullig.

    SvaraRadera
  17. Om man får gåslever och champange kan jag starta idag. Så smarrigt det låter. Hur långt i meter ungefär är det antal steg du planerat att gå?
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  18. Man ska sikta högt, det är bäst du börjar, det är långt till Luxemburg,
    Kram Viola

    SvaraRadera
  19. Lisbeth: Jag har läst mig till att man räknar ett steg som 60-70 cm.

    Polargrevinnan: Ibland kan jag efteråt tycka att mina ideér kanske inte är så väl genomtänkta.

    SvaraRadera
  20. Vilken bra idé att gå en sträcka. Och att gå till Luxenburg låter inte alls dumt. Men jag tror inte din dotter vill ha tillbaka stegräknaren....:-).

    Får nog skaffa mig en sån jag också, för det vore kul att se hur många steg per dag jag tar.

    SvaraRadera
  21. Jag är väldigt spänd på vad jag kan komma upp i per dag.

    SvaraRadera
  22. Låter spännande ! Du får skriva och berätta hur det går ;-).
    Sköt om dig, kram.

    SvaraRadera