lördag 18 februari 2012

Prickig som en dalmatiner


Tidigare i veckan fick Rasmus åka hem från skolan, för han mådde inte bra. På kvällen hade han 39 graders feber och det har hållit i sig sen dess. I förrgår kväll ringde han och berättade att han hade prickar överallt. Det har grasserat vattenkoppor i skolan en tid nu, så det var inte helt oväntat. Febern har lagt sig, men det är fortfarande en väldigt trött gosse som hör av sig om dagarna.

Rasmus övertog sin mammas mobil, när hon skaffade ny. Han ringer så fort han har nåt nytt att berätta. Om mamma och pappa nån helg tar sovmorgon, så kan han ju alltid ringa och väcka mormor. Det är den enda väckarklocka som jag accepterar att bli väckt av. Han har alltid så mycket kul att prata om. Nu får jag dagliga rapporter om när febern stiger eller sjunker, hur många prickar han har osv. Det är mycket viktig information. Han har sista tiden börjat skicka sms ibland. Det är många kvällar som det kommer ett sms där det står: "Godnatt Mormor". Då blir man varm i hjärtat.

15 kommentarer:

  1. Ha ha...jo feschel är något som är tunt och mjukt fast det inte borde vara det; hår till exempel.

    SvaraRadera
  2. Har letat som en galning, men inte hittat det i nån ordbok.

    SvaraRadera
  3. Klart att det är viktig information du får ta del av..Jag känner mej supernöjd .... Jag njuter och klappar mej på axeln varje gång jag öppnar kylskåpsdörren.. Kram!

    SvaraRadera
  4. Hmmm det kan vara ett norskt ord också. Vi bor ju nära gränsen, men ordet feschel / feschlig är rätt vanligt här. Ett för mjukt handslag betecknas också så, eller ett fegt beteende,

    SvaraRadera
  5. Underbart med sådana barnbarn. Vilken tur att han fick sina vattkoppor. Inte roligt att få det i vuxen ålder.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Yvonne: Ibland måste man få berömma sig själv.

    Inga: Nu har jag fått lära mig ett nytt ord.

    Lisbeth: Det är skönt att ha barnsjukdomarna avklarade.

    SvaraRadera
  7. vilken härlig kille, din Rasmus, hoppas att han snart kryar på sig så att han är tillräckligt pigg för att väcka mormor TIDIGT om helgmorgnarna :)
    Sv: nej, jag har inte hört någon som protesterat ännu :)
    kramar och en fin lördag till dig

    SvaraRadera
  8. Rasmus och jag har inte riktigt samma uppfattning om vad som är tidigt på morgonen har jag märkt.

    SvaraRadera
  9. Vattenkoppor är jobbigt att få....och det kliar ju så....
    Kommer ihåg när min dotter hade det och när jag själv hade det som barn
    Kan tänka mig det är kul när Rasmus ringer och berättar hur han har det
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Vad nysigt att han håller dig informerad.

    SvaraRadera
  11. Inger och Annika: Jag är så glad så länge han tycker det är nödvändigt att informera mig om allt.

    SvaraRadera
  12. Hörde på nyheterna att det är någon annan barnsjukdom som oxså grasserar.
    Aldrig kul att vara sjuk, men ändå bra att barnen får dessa sjukdomar när de är små

    SvaraRadera
  13. Jag läste om mässling också, men de flesta i Sverige är nog vaccinerade så det blir förhoppningsvis inte så många sjuka.

    SvaraRadera
  14. Stackars Rasmus (vilket fint namn!). Mitt barnbarn har också feber, men inga prickar. När hon skickar SMS, blir jag också varm. En gång skrev hon "mormor jag är sjuk". Stackaren!
    Försökt att göra som du sa, med att flytta bilder. Det skulle lyckas 9 av 10 ggr. Det blir 10:e gången för mig hela tiden.

    SvaraRadera
  15. Man blir så glad för såna sms. Flyttning av bilder är ganska tålamodsprövande, tycker jag.

    SvaraRadera