onsdag 29 februari 2012

Mormors dag


Jag fick veta av min dotter att Mormors Dag firas i Luxemburg idag, och Farmors Dag med så klart. Hon visste inte om det bara var en reklamgrej just i år. I annat fall firas ju den här dagen bara vart fjärde år, och det kan jag tycka är lite snålt. I Frankrike har man en bestämd dag varje år, nämligen den första söndagen i mars. Där hade man märkt att försäljningen av krukväxter ökade lavinartat just på denna dagen. Märkligt! Bara för att man är mormor betyder väl inte det att man är expert på att hålla liv i krukväxter? I så fall får jag titulera mig nåt annat. Det är bra om det inte blir en alldeles för stor köphelg, utan att i stället barnbarnen tillverkar presenter till mormor eller farmor. Det tycker jag är mycket mer värt.

Jag räknade inte med att få nån present i år dels för att jag för det första inte visste att det var en firardag, och för det andra så har Zoé fullt upp med att äta och sova, så hon har inte tid med nåt pyssel. Men om fyra år kanske.......

15 kommentarer:

  1. Det är onekligen lite snålt att mormor och farmor bara blir firade vart fjärde år, men i och för sig finns ju inte de firardagarna alls här....

    SvaraRadera
  2. Reklamjippo med dessa dagar
    Man ska kunna komma ihåg folk ändå

    SvaraRadera
  3. Oftast tittar jag bara på det som jag har sökt via google.
    Det är för mycket extra text ibland

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé! Allt som man kan ska man fira!

    SvaraRadera
  5. Ja finns det en dag för en kanelbulle så varför inte en för farmor/mormor också...

    Tjingeling.

    SvaraRadera
  6. Ok att fira - om det inte handlar om att man ska lockas att köpa en massa saker.

    Låter härligt med mormors/farmors dag. Men det borde vara flera sådana - varje år!
    En upplevelsedag t ex. Göra ngt skoj tillsammans.
    Idag har många barnbarn tyvärr så fullt upp med aktiviteter att de inte hinner träffa mormor/farmor och morfar/farfar så ofta....

    SvaraRadera
  7. Ingrid: Jag tyckte också det var en aning snålt.

    Zoega: Lite tokigt om man bara tänker på personen just på firardagen.

    Inga: Jag köper hellre babykläder än något till mig själv.

    Rantamor: Haha! Ja mormor/farmor är väl mer värda att bli firade än en degklump.

    SvaraRadera
  8. Beppan: Jag tycker det är roligare om barnbarnen gör nåt eget och ger som present. DIn idé tycker jag var utmärkt. Visst behöver barn träffa den äldre generationen mycket mer.

    SvaraRadera
  9. Du kommer säkert att få mycket av barnbarnen...Vänta bara!Svar:Han ser inte att läsa tidning.Jag har köpt en surfplatta och där kan han läsa ,men han tycker det är jobbigt att flytta texten.Kram!

    SvaraRadera
  10. Lite kul kanske med mormors / farmors dag, men risk att det blir som med alla andra s.k. "dagar" - det blir för att öka köpmännens kassor...
    Trevlig blogg förresten - återkommer :)

    SvaraRadera
  11. Det är verkligen synd om köpmännen tar över alla firardagar. Då kommer det bara att kännas som ett tvång. Vålkommen tillbaka.

    SvaraRadera
  12. Håller med dig man hinner inte med allt firande som är nu för tiden..Men jag kommer att göra en blogg på kvinnodagen den 8 mars för det är ju vi :-)
    ha en fin dag.. lämnar mitt svar om kedjebre här till dig..

    Kul att du gillade kedjebrevet..Kopiera den om du vill ha den..Ha en fint avslut på veckan Kram Night Lady

    SvaraRadera
  13. undrar när den dagen kommer till Sverige, det lär inte dröja länge, allt för att tjäna pengar liksom
    kramar

    SvaraRadera
  14. Night Lady: Jag kopierar gärna. Bästa kedjebrev jag läst.

    Ansepanse: Vi firar säkert snart mormor/farmor här med. Inget firande hoppas över om affärerna får bestämma.

    SvaraRadera
  15. det visste jag inte att det fanns en Mormors Dag i en del länder
    och kul det att försäljingen av krukväxter ökar just då ;-)
    kram

    SvaraRadera