måndag 27 februari 2012

På catwalken


Jag har aldrig haft några fritidsproblem sen jag slutade jobba, för jag tycker det finns så mycket kul man kan göra nu när man själv bestämmer över sin tid. Naturligtvis går väldigt mycket av den tiden åt att sy, sticka och virka eftersom det är mina största intressen. Babykläder är tacksamt att göra, dels för att det går så snabbt och det blir alltid sött.

                 

Det är tyvärr fortfarande vinter, även i Luxemburg, så Zoé behöver nåt varmt att ligga i när hon skall ut på promenad. I mina gömmor hade jag manchester och microfleece som är jättmjukt. Passade perfekt att göra åkpåse till vagnen.


 Hon måste ju ha nåt  varmt att ha på sig själv med, så jag sydde en åkpåse till henne i rosa fleece som jag fodrade med vit teddy. Mellan blixtlåsen applicerade jag två små lammhuvud och broderade Bä,bä vita lamm under.



En affär här i närheten säljer jättebilliga bodies. De finns i alla färger och mönster för ca 25 kr styck. Det är inte mycket förtjänst att själv sy då. Däremot så är mjuka sparkbyxor med fot rejält dyra, så jag har i stället sytt sparkbyxor i många färger och mönster som ska matcha alla bodies. 


 Jag hittade ett mönster i ett gammalt stickhäfte som jag fått från min mor. Denna modellen virkade jag till mina egna barn så Zoe´s mamma har haft en sån här kofta som baby. Jag gillar när man kan  ändra kläder lite så de går att kombinera. Här är det bara att sätta i ett sidenband i en annan färg.


 Zoés pappa är väldigt tennisintresserad, så han kommer antagligen att anmäla henne som medlem i en tennisklubb. Då kan det ju vara bra med ett par rejäla tennisskor.



23 kommentarer:

  1. Jättefina babykläder.

    Själv har jag inte heller några fritidsproblem, trots att jag är arbetslös. Det är ju först nu som man har tid med sina intressen.

    Hoppas att din dag har varit bra

    mvh

    SvaraRadera
  2. Egentligen är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad man ska syssla med.

    SvaraRadera
  3. Men du är så himla kreativ att jag blir alldeles svettig...
    så fin den rosa åkpåsen blev, och förresten allt annat också.
    Och dom små tennissockarna är ju för goa, Lille John fick också ett par sådans o vartvit när han blev född....av någon duktig människa ...inte farmor dådå...
    Stickade å virkade å sydde förut men nu har ryggen satt stopp för allt sådant....

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  4. ett par sådana i svartvit...ska det stå....slarvmaja!!!

    SvaraRadera
  5. Jag förstod ändå. Min fingrar brukar också vara snabbare än min hjärna när jag skriver. Jag får hålla mig till att sy och sticka. Matlagning är inte riktigt min grej.

    SvaraRadera
  6. åh vad mycket fint du gjort till Zoe, jättesöta saker och de där tennisskorna är ljuvliga
    hos oss snöade det också på förmiddagen men sedan övergick det i regn som tur är
    kramar

    SvaraRadera
  7. Vilka fina saker du producerar och så kul för barnbarnet att ha kvar och i sin tur låta barnen ärva. Jag är jättedålig på handarbete och önskar att jag kunde mer. Lapptäcken har jag i alla fall sytt till barnen.
    Ha en fin morgondag

    SvaraRadera
  8. WOW! Så kreativ du har varit,och allt du har gjort har blivet så fint.Tennisskorna är så häftiga....Svar:Det är tufft att ha det så en lång tid,det tar nog en vecka till.Klart att man försöker hjälpa till så mycket man kan. Kram!

    SvaraRadera
  9. Ansepanse: Snön har försvunnit här också nu.

    Lisbeth: Lapptäcke är så snyggt, men jag tröttnar alltid efter ett tag. Finns många UFOs hos mig.

    Yvonne: Allt smått är jättesött.

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att se och så jättesött alltihop är. Åkpåsen blev jag nog allra mest förtjust i. Att sy barnkläder går ju rätt fort och blir alltid gulligt som du skriver.
    Att du har fått tag i väldigt likt tyg till byxorna, som bilden på bodyn. Visa gärna mer om du har. Det är jätterolgt att se vad andra gör.

    SvaraRadera
  11. Ohhhh....så gulliga saker du gjort. Önskar att jag hade en baby att skämma bort. Tennisskorna är bara för söta och åkpåsen likaså.

    SvaraRadera
  12. Lavendia: Jag tycker också det är kul att se vad andra gör. Man får så många nya idéer.

    Raija: Det är så tacksamt att göra babykläder, för det blir alltid sött.

    SvaraRadera
  13. Du är verkligen suveränt duktig *L*
    När jag såg den virkade koftan studsade jag till för exakt den har jag också gjort.Ljuvlig nostalgi,mmmm!
    Kramar om och önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Nä men sååååå söta barnkläder du gjort! jag är djupt imponerad av alla som är så duktiga på att sy, sticka, virka m.m. Tänk vad glada de blir i Luxenburg när de får alla de fina kläderna mormor sytt och virkat! Lyfter på min Hatt!
    Må väl och ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Jag har inga fritidsbekymmer heller. Tänker mer på att hur hann man med innan pensionen att jobba heltid. jag kan sticka, men inte virka och sy. Låter lite konstigt att jag inte kan sy som jobbade på Eiser,en syfabrik i över 30 år. Men jag sydde inte,jag packade.Å,så fin den rosa overallen blev.Idag är det dax med att gå på Sjöbos historia. En kurs som vi haft några år.Ha det bra.kram.

    SvaraRadera
  16. Marianne: Visst håller de gamla mönstren fortfarande.

    Monica: Nu har jag äntligen tid att syssla med det jag alltid velat.

    Anita: Håller med dig, fattar inte hur man hann att gå till jobbet förr. Så kul att få veta lite mer om sin hemkommun. Jag tycker det är intressant när man får reda på vad de gamla platserna använts till förr och allt som har hänt.

    SvaraRadera
  17. Jag tackar för allt fint beröm!

    SvaraRadera
  18. Fantastiska skapelser! Lyckliga föräldrar som får sådana till nya familjemedlemmen!

    Tänk - när barnen var små sydde jag och stickade det mesta i klädväg till hela familjen. Hur i fridens dagar hann man sådant?? Nu säger händerna ifrån tyvärr...

    SvaraRadera
  19. Vilka läckra kläder! Det är himla roligt att köpa babykläder.

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Annika: Jag bugar och tackar.

    Beppan: Jag är ledig hela dagarna nu, så det är inga problem för mig att hinna med.

    Inga: Jag köper hellre babykläder än nåt till mig själv.

    SvaraRadera