fredag 30 november 2018

Det rullar på


Min mor hade en tevagn på hjul, som hon använde som blomsterbord på sin altan. Hon älskade blommor och hennes uterum var fyllt med pelargonior, petunior och jag vet inte allt. De växte och blev stora och blommade något enormt. Jag har ärvt många egenskaper efter min mor som t.ex. hennes sömnads-och handarbetsintresse, att måla och pyssla med det mesta, men en sak som jag inte ärvt är hennes förmåga att få levande blommor att trivas.

Jag fick ändå överta hennes blomsterbord, men det har stått i garaget i många år där vi bara samlat skräp på det. Helt plötsligt fick jag en idé att jag skulle ha det som ett handarbetsbord. Vid sidan om TV:n är plats för en liten fåtölj och ett bord och där tänkte jag att det skulle passa perfekt. Göran slipade och lackade bordet och jag köpte två lådor som jag satte på hyllan. Där fick jag plats till en del stick-och broderiarbeten.


På REA köpte jag en grå fåtölj som är perfekt när jag handarbetar. Armstöden är så pass låga att stickorna inte slår i dem när jag sitter där och stickar och ryggstödet är ganska högt och fast, så det ger bra stöd när jag broderar eller vad jag vill syssla med. På IKEA hittade jag en väldigt oansenlig stålampa och den är så bra för jag kan rikta ljuset direkt på mitt arbete. Den liknar nästan ett mikrofonstativ.

Nu började fantasin jobba. Jag har sett i en del butiker att personalen i kundtjänst har små mikrofoner som de ropar ut meddelanden i om att NN ska komma till kundtjänst där någon väntar. Mikrofonerna påminner om min lampa, men är betydligt lägre eftersom de står på disken. Jag ska testa att ropa ut ett meddelande i min "mikrofon". -"Kan Göran komma med en kopp cappuccino till TV-hörnan där Gunnel väntar." Kommer jag tro att få vänta länge?

24 kommentarer:

  1. Bra när man hittar användningsområde för sådant man redan har ... och det blev ju alldeles perfekt!
    En nätt liten fåtölj och en bra lampa till ... och mycket bättre kan det nog inte bli!
    Haha ... tänk om det är en mikrofon också! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur om det är så...då ska den verkligen utnyttjas.

      Radera
  2. Hahaha... du får testa att ropa, ropar du riktigt högt så hör han dig.
    Jag stickar aldrig med två vanliga stickor, utan jag använder rundstickor, det går jättebra att sticka fram och tillbaka. De underlättar för nacke och axlar, jag flaxar inte med armarna, som jag gör om jag använder de gamla vanliga stickorna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte har så många maskor att sticka använder jag hellre vanliga, men rundstickor är perfekta när det är massor av maskor som ändå inte får plats på en kort sticka.

      Radera
  3. Så snyggt det blev ! Och praktiskt!
    Använd mikrofonen flitigt, du flitiga myra!
    Göran kommer helt säkert med cappucino åt dig.
    hälsar Karin från ett mycket blåsigt Geta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket nöjd med min lilla hörna och jag ska definitivt testa mikrofonen.

      Radera
  4. Så fiffigt och den fina tevagnen kom till nytta. En s´ån skulle jag behöva, mycket praktiskt att förflytta saker på. Din hörna ser inbjudande ut så där kommer du säkert att trivas.
    Jag misstänker att din Göran kommer "på bumsen".
    Läste om din tur till akuten igår. Så skönt att det inte var hjärtat och inget farligt, vilken lättnad.
    Grattis till en fin placering hos Bosse och till lotten. Bra gjort av dig.
    Trevlig fredag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas få gott om tid att sitta och handarbeta nu i vinter.

      Radera
  5. Så praktiskt och bra det blev! Haha, jag tycker absolut att du ska prova att ropa ut meddelandet i mikrofonen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra ett försök i varje fall.

      Radera
  6. Så bra att bordet kom till användning. Min mormor hade en liknande men det gick under namnet "tevagn". Jag läste ditt svar redan i går <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite synd att bara ha bordet som avställningsplats i garaget. Nu gör det bättre nytta.

      Radera
  7. Vilken fin plats! Och uttropet sitter fint:-)
    Just en sån vagn på hjul har jag varit på jakt efter till att ha färgtuber på... en gåg nära att köpa på loppis, men se damen före drog iväg med den :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett väldigt praktiskt rullbord, som går att använda till mycket.

      Radera
  8. Det var ju ett riktigt praktiskt bord. Så bra att du kan utnyttja det i stället för att det står i garaget bara.
    Jag är säker på att Göran omgående rycker ut och levererar den där koppen te.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt när gamla saker kommer till nytta och användning.

      Radera
  9. Om du ropar riktigt högt tror jag det skulle kunna funka. :)
    Kram Bosse som blev kär i AH efter att ha sett filmen "Prinsessa på vift". Undra hur många gånger jag sett den.
    Kram Bosse som antagligen kommer att skicka iväg datorn på måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka att ropa högt. Trist med din dator.

      Radera
  10. Bra idé. Vad jag har förstått av vad jag tidigare har läst så verkar din man väldigt omtänksam. Så det "funkar" nog.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att du får vänta en bra stund!
    sv...Att röra på sig är aldrig fel.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. En bra handarbetsplats du fixat! Inbjudande!

    Jag tycker du ska testa det där utropet! Funkar det inte första gången så försök igen och igen. Tredje gången gillt brukar ju funka. Eller!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det gäller nog att vara ihärdig.

      Radera