lördag 1 december 2018

Lucka 1


Hustomte


Förr i tiden trodde man att det fanns en tomtegubbe som bestämde över gården och dess folk. Tomte hör samman med ordet tomt; huset och gårdens byggplats. I södra delen av vårt land kallades tomtegubben även för nisse, som är en biform till Nikolaus. Den här gamle tomten var vresig och påminner inte alls om den gemytlige jultomten. Han visade sig ogärna för människor. Den skandinaviska gårdstomten var väldigt ordningssam och såg till att alla gjorde vad de skulle på gården och att djuren hade det bra.

Han var ett väsen i folktron och förväntade sig att få gåvor...inte att ge bort några. Belöningar ville han ha året om men speciellt kring juletid. Ofta serverades gröt med en smörhåla i. Tomten var, enligt en senare tradition, speciellt förtjust i risgrynsgröt, som därför kom att kallas för tomtegröt.

Han sågs inte med blida ögon av alla. Redan på medeltiden förargade sig den heliga Birgitta över att folk ställde ut mjölk till tomtar. Ärkebiskopen Olaus Magnus ansåg att människor var vidskepliga och sa att dessa tomtar var djävulens anhang.

Idag används ordet hustomte på ett positivt sätt. Det är en person som utför olika slags arbete.....alltså en tusenkonstnär...något i stil med en fastighetsskötare. I en del kommuner kan äldre personer ringa och få hjälp med att sätta upp gardiner, hänga upp tavlor eller skruva i glödlampor; alla sådana jobb som blir besvärliga att göra när man blir äldre och balansen inte är som förr. Vintertid är det många som vill ha hjälp med snöskottning. De här hustomtarna har jag bara hört gott om. Aldrig nånsin har jag hört någon klaga över att de skulle vara vresiga.


22 kommentarer:

  1. Så trevligt ... äntligen dags för lucköppning!
    Lasses morfar blev alltid väckt av knackningar på fönstret, när något hände på torpet, som t.ex. när kon skulle kalva eller något djur blev sjukt ... det måste absolut ha varit gårdstomten.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en gårdstomte. Min farmor berättade nåt liknande hon varit med om.

      Radera
  2. Den där gårdstomten kan få all min risgrynsgröt, men saftsåsen behåller jag själv.
    Tacka vet jag Hustomtar med änglar bakom ryggen.
    Kul att du är igång igen och axlar stafettpinnen.
    Risk för att min dator skickas iväg om några dagar innan garantin går ut.
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Risgrynsgröt som är så gott! Då vill jag nog dela din portion med tomten. Du är ju delvis lite ansvarig för kalendern med dina bilder, som snart dyker upp.

      Radera
  3. Gårdstomten har man läst om i många böcker. Folk trodde ju på tomten förr, kanske också nu, för ibland kan man ju undra om det inte finns en åtminstone liten en som "vakar" över hus och tomt. Men en snäll en.
    Småler åt Olaus Magnus som tyckte att människor var vidskepliga. På något sätt var han det själv också som trodde på djävulen och hans anhang.
    Det är mycket intressant att läsa om hur det har varit, och hur det är.
    Så roligt att du är igång med din kalender igen Gunnel!
    Ha en fin dag; här regnar och stormar det fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande och läsa om hur folk fantiserade förr. Det var lite av en slags fördomar.

      Radera
  4. Hustomte låter väldigt trevligt och praktiskt tycker jag! Själv skulle vi behöva en trädgårdstomte. Inte som prydnad dock utan en som tog itu med alla löv;-)

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Hittar du en sån trädgårdstomte får du gärna tipsa mig.

      Radera
  5. Då tjejerna var små satte vi ut tomtgröt. Vår tomte har nu flyttat ut på loftet i stenladan. Kram

    SvaraRadera
  6. Nutida "hustomtar" i kommunal regi som hjälper äldre! Ja sådana hjälpare finns, men jag har aldrig hört dem benämnas som tomtar... men visst kan de liknas vid snälla tomtar! :-)

    Ja, nu är det dags med lucköppning och adventskalendrar, första ljuset ska tändas och allt som ska skötas! Nu drar det igång fort och många börjar stressa, för jag tror att det fortfarande är så.

    Trevlig lucköppning med tomtefakta! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är lite mer skämtsamt som de kallas för hustomtar här i kommunen. De är väldigt populära.

      Radera
  7. Tomtebloss - må det väl vara som dök upp i mitt huvud när jag läser här :-)
    Nya kunskaper blandar sig med egna minnen om tomten - du ger mig ringar på vattnet Gunell mitt i blosset...
    Min farmors systers man trodde envist och ångestladdat på tomtens framfart sades det. Allt som gick fel orsakades av tomten.
    Han bodde då i lagårn.
    Tomten är nissen på norska och det sägs än i dag.
    Lagårn är fjöset, alltså en fjösnisse.
    Första luckan öppnad - väntar på morgondagens.
    Glad adventskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och få veta namnen på norska. Fjösnisse har jag aldrig hört förr.

      Radera
  8. Jag fick en snögubbe i mina adventskalender, men en tomte hade säkert smällt högre, men en jultomte hade varit bättre, den skulle kunna var raka spåret till miljonen.
    Trevlig lördag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag det dyker upp en tomte hos dig snart.

      Radera
  9. Ett inlägg helt i min smak. Tack för info. En del kände jag till men inte allt! Trevlig advent!

    SvaraRadera
  10. Undrar om det är möjligt att önska sig en snäll liten hustomte i julklapp? Jag skulle behöva en. Tomtefar kan väl skicka hit en av sina nissar så bjuder jag på tomtegröt, ja, t.o.m. varje dag, förutsatt det står med i anställningskontraktet.
    Kram från ett tvåplusgradigt, men fasligt blåsigt norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite extrahjälp hade inte jag heller tackat nej till.

      Radera
  11. Min mans pappa har sett en liten tomtegubbe, en vinterkväll i Duvbo här i Sundbyberg. Han är alldeles säker. En gråklädd, inte rött, liten man, cirka en halv meter.
    Min pappa ställde alltid ut gröt och mjölk till tomtenissarna då jag var barn. Någon åt, men jag tror inte att det var tomtarna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns kanske andra filurer som var hungriga.

      Radera