måndag 24 december 2018

Lucka 24

Dopparedan

Vi kallar julafton för dopparedan efter en sed som är mycket gammal. Förr började inte julafton firas förrän efter solen gått ner och hela dagen ägnade man sig åt julförberedelser. Det var mycket som skulle göras och det blev inte alltid tid över för att laga till något att äta så man tog en bit torrt bröd och la i grytan med skinkspadet. Brödet sög åt sig av spadet och på ett nix fanns nu ett "mellis" att stoppa i sig. Förr var det vanligt med storbak och brödet blev ganska torrt och hårt med tiden. Då passade det bra att använde det i doppandet. Det var egentligen ganska smart uttänkt, för medeltida svenskar slapp då att bryta den katolska fastan (när de inte fick äta kött) som varade mellan Lucia och julaftonskvällen. Nu fick de ändå äta något som smakade kött. Doppet i grytan blev en slags version av vegoskinka.

Vårt julfirande har ändrats en hel del sen medeltiden. Julfastan har försvunnit och julafton firar vi nästan hela dagen. Doppet i grytan finns dock kvar i en del familjer, men nu blir det oftast i samband med julmaten och knappast som ett mellanmål.

Hemma hos min farmor och farfar gick det givetvis inte att undvika dopp i grytan. Farmor släppte ner en bit vörtbröd i spadet och fiskade upp skivan med en hålslev. Var och en av oss fick en assiett med den här "delikata" skivan. Jag lärde mig aldrig tycka om det, och farmor brukade ge oss barn en skiva nybakat bröd med smör och sirap på i stället. Mycket godare och "nyttigare". Traditionen med dopp i grytan har jag inte bevarat så något sådant blir det inte idag...fastän det är Dopparedagen.

Jag vill passa på att tacka för alla trevliga kommentarer på min kalender och önska alla både gamla och nya bloggvänner en riktigt God Jul!

26 kommentarer:

  1. Dopp i grytan minns jag att min pappas gamla moster bjöd på men det var inget som jag uppskattade även om brödet var nybakat. Traditioner kommer och går...

    Jag önskar dig och de dina en riktigt God Jul!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här finns en f.d dopparentusiast! Uppe i Norrland hade jag och mina närmaste vänner där en dopp i gryta träff. Då på tunnbröd i doppet.
    Här i Värmland vörtbröd, innan Norrland.
    I år inget dopp för min del.
    Du har med dina luckor i skriven fin text och bilder upplyst mig och fått mig i upplevelsetillstånd därtill, en tradition som jag uppskattar <3
    Tusen tack för dina luckor härliga pantertant!
    Från mig till dig o din familj GOD JUL!
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Tove! Jag önskar dig en riktigt God Jul!

      Radera
  3. God Jul önskar jag dig också!
    Dopp i gryta kommer jag absolut att ha kvar så länge som jag bara kan. Men inte med vörtbröd utan med ljusugnsbröd. I min barndom så bakade vi ju själva i vär bagarstuga höst och vår, men numera måste kag köpa.
    Jag har berättat om det i mintt blogginlägg "Sisådär".
    På tal om mat... en annan rätt som jag inte ill vara utan är lutfisk.Jag har förstått att den maträtten är på tillbakagång bland dagens julmatälskare, men i morgon blir det en festmåltid för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken lutfisk eller dopp-i-grytan blir det hos mig.

      Radera
  4. Önskar er en riktig GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Tack för din trevliga adventskalender! --- Dopp i grytan var ingen tradition i min familj. Men däremot lutfisk! Mums! Ingen riktig jul utan den lutade firren.
    Önskar dig och hela din familj en underbar och GOD JUL!
    Allt gott till er!
    Kram från kallt norr! (-19°)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig en god fortsättning på julen.

      Radera
  6. Tack för en härlig adventskalender! Har läst och njutit av ny kunskap varje dag!
    God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! God fortsättning på julen.

      Radera
  7. Jag minns så väl när det var dopparedan på riktigt. Vi barn höll oss så långt från spadet som möjligt. Tyckte det var allmänt äckligt. Nu är det bara namnet som lever kvar!
    Jag önskar dig och din familj en riktigt god fortsättning!

    SvaraRadera
  8. Hoppas ni har haft en fin julafton!
    Kram och god fortsättning!

    SvaraRadera
  9. Vörtbröd hörde till i min ungdom. Så snart jag hade vägarna till Sverige i jultider, så var det ett måste att köpa hem vörtbröd och isterband åt min mamma som hade bott i Stockholm i sin tidiga ungdom.
    Tack för alla fina luckor du har bjudit på i år igen Gunnel! En fröjdefull jul önskar jag dig och de dina! God Jul!

    SvaraRadera
  10. Vi doppar i grytan på julafton och yngste sonen doppar i grytan till frukost hela julhelgen, så helt borta är inte den traditionen. Däremot har jag rationaliserat bort bruna bönor, som skulle ätas på juldagen när man kom från julottan och soppan på torkad frukt finns inte heller på julbordet, för att inte tala om den stora gräddtårtan med valnötter. Den finns inte heller med är det blir dags för julkaffe.
    Ha en god fortsättning på julhelgen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos farmor serverades också bruna bönor, men det har jag aldrig haft här hemma.

      Radera
  11. min mormor gjorde något liknande med surbröd, gott.

    SvaraRadera
  12. Nej, något dopp i grytan har det inte blivit sen jag gifte mig med Kent, som är vegetarian, och det var snart 43 år sen. Fast visst höll min mamma traditionen vid liv så länge hon levde. Men jag har aldrig gillat det så det fick vara då vi blev hembjudna på julbord ibland. När vi gör halländsk långkål, där grönkålen egentligen ska kokas i skinkspad, kokar vi den i vanlig grönsaksbuljong istället. Den blir lika god för det.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doppet i grytan är kanske en tradition som försvinner mer och mer.

      Radera