onsdag 7 november 2018

Änglahelg


Rasmus gröper ur en pumpa varje år som jag ställer på yttertrappan. Jag hade köpt nya skalknivar för att det skulle vara enklare för honom att skära ut ett ansikte. Det måste ha varit väldigt dålig kvalitet på de knivarna, för helt plötsligt satt han där med handtaget i handen och knivbladet satt kvar i "hjärnan" på pumpan. I och för sig var det kanske inte så tokigt, för det ska ju vara läskigt när det är Halloween.

Innan han började intressera sig för halloweentpyntandet, så gick den helgen helt obemärkt förbi hos oss. Det är annorlunda hos min son i Dallas. Där klär hela familjen ut sig och går runt i kvarteret precis som grannarna. Helgen har firats där betydligt längre än hos oss och räknas mer som en tradition. Jag gillar spännande och hemska saker....på film och i böcker....men inte i verkligheten. Det enda positiva med Halloween är att jag omges av så mycket orange.


Rasmus fixade till ett riktigt snällt pumpansikte till mig, som har lyst om kvällarna. Jag kan ändå tycka att det är lite konstigt med allt det här läskiga. Vi säger Alla helgons dag här i Sverige och ett helgon jämställer jag med en ängel. De som blir helgonförklarade är alltid människor som gjort något bra för andra. När någon är extra snäll säger man att den personen är en ängel. Varför pyntar vi då inte med änglar i stället? Nästa år tror jag faktiskt att jag ska plocka fram alla mina änglar redan till Allhelgonahelgen. Vanligtvis så vilar de fram till 1 december, men de har nog inget emot att lufta vingarna en månad tidigare......och jag tror säkert jag har någon ängel med orange klänning.

14 kommentarer:

  1. Jag brukar också ha en pumpa på trappan på framsidan, men i år blev det ingen. Men visst är det fint. //Kram

    SvaraRadera
  2. Han fixade en snygg pumpa åt dig i alla fall! Vi firar ju inte heller Halloween, men ja, som du vet, blev jag ju indragen ändå :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Orangea ja, det är ju färgen det och med tanke på kniven i hjärnan så blev det ju hemskt, men slutresultatet bleb en snäll och god en, som sin tillverkare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt snäll och trevlig pumpa blev det.

      Radera
  4. Så fin pumpan blev! Och visst lyser de upp nu i höstmörkret :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Halloween och Allhelgona-helgen har inte något alls med varandra att göra tycker jag. Det är synd att de ligger så nära varandra. Precis som du säger så borde man pynta med änglar i stället för med fult grinande pumpor. Fast Rasmus har ju ordnat ett snällt exemplar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om pumpan Rasmus gjorde, men jag ska ändå börja med änglapyntandet i november nästa år har jag bestämt.

      Radera
  6. Det blir lite knepigt när två helger nästan krockar med varandra och jag tycker det är viktigt att hålla isär dem. Vi firar inte halloween men jag kan tänka mig att det blir annorlunda när lilla S är äldre. Rasmus gjorde i alla fall en förskräckligt fin pumpa till er!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att ni också blir indragna i firandet om några år. Det är nog ändå mest barn som gillar den här helgen, och man kan ju dekorera med mindre hemska saker också.

      Radera
  7. Snällt av Rasmus att göra ett snällt ansikte!
    S...Nix!!
    Jag ändrar inte på erbjudandet Du får ta vad du får :-)
    Kram!

    SvaraRadera