tisdag 20 november 2018

Ögontröst



Igår fick jag en akuttid hos ögonläkaren. Efter att jag skadat hornhinnan använde jag en slags salva i en veckas tid och därefter kändes det bra. Men ca 10 dagar senare började det värka i ögat igen. Jag tänkte att det var nog bara något tillfälligt och mycket riktigt så försvann värken efter några dagar. Nu var det lugnt en tid igen och sen började det om på samma vis. Jag blev väldigt orolig, eftersom jag trodde att allt var OK efter att jag slutat med antibiotikakuren. När jag ringde mottagningen var sköterskan väldigt förstående och tyckte inte jag skulle vänta längre eftersom jag hade ont. Hon påpekade även att jag borde inte köra bil dit ensam, eftersom man blir väldigt ljuskänslig av de där pupillvidgande dropparna. Jag minns från förra besöket att jag blev alldeles bländad när jag kom ut i solen, och då var jag tacksam att jag hade Ulrika med som ledsagare.

Ögonläkaren har sin mottagning i Helsingborg, så det är drygt 2 mils körning dit. Bo, min svärson, erbjöd sig med en gång att ta ledigt från sitt jobb i Helsingborg och åka och hämta mig. Han följde även med in på mottagningen och väntade tills jag var klar, så han kunde skjutsa hem mig igen, innan han återvände för att jobba vidare. Det blir ännu en stjärna i Svärmorsboken.


Läkaren undersökte mitt öga och sa att det såg ut som ett litet skrubbsår på hornhinnan. Jag fick även veta att det kan ta mellan 3 och 6 månader innan det är helt läkt. Hade jag fått veta det när jag sökte första gången på akutmottagningen, hade jag aldrig behövt bli så orolig. Jag fick även rådet att använda en salva till natten, för annars irriterades hornhinnan när jag öppnade ögonen igen på morgonen, och det kunde fördröja läkningen. Nu har jag laddat upp med medikamenter och känner mig helt lugn.

18 kommentarer:

  1. Så bra att du fick besked och att det var som det skulle och en salva till natten. Alltid oroande när man inte vet vad som sker och det gör ont. Bra att du fick skjuts både dit och hem! :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet man bara orsaken till det hela är det lättare att tackla.

      Radera
  2. Så skönt att du kom iväg och fick ett lugnande besked och medicin. Ögonen ska vi verkligen vara rädda om så jag förstår att du var orolig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag vad det onda beror på och då känns det bättre.

      Radera
  3. Ett lugnande besked, så skönt. Att få veta vad som förorsakar värk och irritation är det bästa. Då kan man hantera det hela på rätt sätt. Ögonen är känsliga kapitel, synen vill man inte förlora för allt i världen.
    Du har en toppen-måg! Ge honom en storstor stjärna i svärmorsboken!
    Jag är glad för din skull att allt ordnade sig på bästa sätt.
    Ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
  4. Så bra att du har en redig svärson!
    Ögonen är känsliga .Hoppas att du snart kan se bra igen.
    Sv..Ja nu är granrisken undanröjd!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns betydligt bättre idag...kanske för jag nu vet att det är vanligt förekommande.

      Radera
  5. Så glad att det gick bra för dig Gunnel!... och en svärmorsdröm som ledsagare gör också gott att läsa om.
    Nu vet du och så du nu kan "se på saken" med trygghet!
    Kram



    SvaraRadera
  6. Tack! Det känns betydligt bättre idag....även om det känns nästan som tidigare. Hjärnan kan sätta igång många dumma tankar.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår verkligen att du blev orolig. Men trist att de inte meddelade dig det från början, men hoppas salvan hjälper dig! Och vilken snäll svärson du har :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. På akuten finns kanske inte den tiden att berätta så mycket, men det hade varit till stor hjälp. Bo är verkligen omtänksam.

      Radera
  8. Så skönt att du blev lugnad av läkaren och vilken gullig svärson du har!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset med salvan. Jag har problem med ett öga varje morgon - ungefär som jag hade något litet grus i det. Kanske också ett skrubbsår? Ska fråga om det nästa gång jag går till ögonläkaren. Svärsöner är bra till mycket - min är en fena på datorer. Finns inte något problem som han inte kan lösa.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vilken omtänksam svärson.
    Och så skönt att det blev ett lugnande besked.
    Just ögonen är ju inte precis att leka med.
    Hoppas att läkningen fortskrider utan problem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om salvan har gjort nytta.

      Radera